European Commission
SPEECH/02/354
Romano Prodi
Voorzitter van de Europese Commissie
« Een voortaan gezamenlijke bestemming »
ter gelegenheid van het verstrijken van het EGKS-Verdrag
Brussel, 23 juli 2002
Dames en Heren,
"Richting geven aan een voortaan gezamenlijke bestemming": dit is de
eenvoudige en hoopvolle boodschap in de preambule van het Verdrag tot
oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
Op 18 april 1951 was het vooral de bedoeling een einde te maken aan de
eeuwenoude rivaliteit tussen Frankrijk en Duitsland, de Europeanen met
elkaar te verzoenen en de machtsverhoudingen te vervangen door
concrete solidariteit.
Dit was bijzonder omdat het - met de woorden van Robert Schuman - om
een "beperkt, maar doorslaggevend" initiatief ging. Het gezamenlijk
beheer van de kolen- en staalproductie betekende dat een oorlog in de
praktijk onmogelijk werd.
Eigenlijk ging het om een kleine "omweg" via de economie. Terugkijkend
denken sommige waarnemers ten onrechte dat de EGKS een technisch
initiatief met beperkte draagwijdte was.
In werkelijkheid was de eerste Europese Gemeenschap een enorme
politieke en institutionele innovatie.
Voor het eerst in de geschiedenis besloten enkele staten vrijwillig op
een nieuwe en originele manier hun soevereiniteit te delen in een
strategische sector. Hiertoe werden supranationale instellingen in het
leven geroepen die moesten toezien op de naleving van de Verdragen en
het algemene welzijn moesten garanderen. Zo ontstonden de Hoge
Autoriteit en later de Commissie.
Vijftig jaar later, bij het verstrijken van het EGKS-Verdrag, kunnen
wij hieruit de volgende lessen trekken:
* de methode is ontegenzeggelijk de juiste gebleken;
* wij moeten niet bang zijn om ambitieus te zijn;
* de Conventie moet voortbouwen op dit succes.
De methode is ontegenzeggelijk de juiste gebleken.
In de eerste plaats werd het belangrijkste doel bereikt: voortaan is een oorlog tussen de volkeren van de Europese Unie ondenkbaar.
In de tweede plaats zijn de economische resultaten voor iedereen zichtbaar. De door Jean Monnet bedachte institutionele structuur heeft het mogelijk gemaakt de oorspronkelijke doelstellingen te bereiken.
Het is niet mijn bedoeling het gehele verhaal, de "success story" van
de gemeenschappelijke markt tot aan de interne markt, nog eens te
herhalen. Toch blijf ik even stilstaan bij de euro. Deze buitengewone
communautaire prestatie heeft ook de grootste sceptici verbaasd. De
euro is, ondanks de somberste voorspellingen, begin dit jaar en zonder
problemen onze munteenheid geworden.
Evenals het gezamenlijk beheer van kolen en staal is de euro
tegelijkertijd een economische realiteit en het resultaat van een
keuze met buitengewone politieke gevolgen. Het gaat opnieuw om een
gezamenlijke bestemming.
De landen van Midden- en Oost-Europa staan op het punt zich bij ons
aan te sluiten. De uitbreiding is de prioriteit van mijn mandaat, de
prioriteit van de gehele Commissie: de eerste echte vreedzame
hereniging van ons continent.
Gezien dit succes moeten wij niet bang zijn om ambitieus te zijn
Het is juist onze plicht om ambitieus te zijn, in het bijzonder
tegenover de jongeren. Er is geen sprake meer van urgentie en er hoeft
niet meer te worden gestreefd naar verzoening. Vandaag ontwikkelt zich
een zekere onverschilligheid, de voedingsbodem bij uitstek voor het
populisme.
Thans moet vooral het politieke Europa worden opgebouwd. Ondanks de
bijzonder positieve balans waarop ik zojuist heb gewezen, kunnen
sommige burgers zich niet terugvinden in de Gemeenschap. Zij proberen
Europa te begrijpen, maar raken ontmoedigd door het complexe karakter
ervan. Bovendien willen zij, terecht, weten wie verantwoordelijk is
voor de besluitvorming.
Wanneer wij het nu hebben over de politieke dimensie van Europa,
moeten wij ons de vraag stellen welk soort leiderschap noodzakelijk en
mogelijk is om met succes de Europese opbouw uit te breiden tot
gebieden zoals buitenlands beleid, veiligheid, defensie en economisch
beleid.
Sommigen zijn van mening dat Europa alleen kan worden bestuurd in een
intergouvernementeel kader en dat een communautair Europa achterhaald
is. Maar ik ben ervan overtuigd dat de tot dusver toegepaste methode,
naar behoren hervormd en aangepast, de enige manier is om een Europa
op te bouwen dat beantwoordt aan de behoeften van onze tijd.
Het oorspronkelijk project en de ideeën van mensen zoals Schuman, Adenauer, De Gasperi en Spinelli waren in wezen politiek en uiterst ambitieus. Europa heeft wellicht wat aan kracht ingeboet door zich te vaak te willen indekken en op zeker te spelen, waardoor de oorspronkelijke ambities soms op de achtergrond zijn geraakt.
Wij moeten de moed hebben om deze ambities terug te vinden en te
verwezenlijken.
Hoewel de Europese Conventie naar de toekomst gericht is, moet zij
hierop voortbouwen en mag zij er niet voor terugschrikken om
ambitieuze plannen te formuleren.
Daarom heb ik onmiddellijk na de Europese Raad van Nice, op een
ogenblik waarop innoverende voorstellen in het politieke kader niet
vanzelfsprekend waren, voorgesteld om een Conventie in het leven te
roepen. Deze Conventie is er nu, ook dankzij de steun van het Europees
Parlement. Het verheugt mij dat zoveel vooraanstaande personen en
eminente politici deel uitmaken van de Conventie: de voorzitter,
Valéry Giscard d'Estaing, het presidium dat hem omringt en de leden,
waarvan sommigen een belangrijke plaats innemen in de politiek van hun
land.
Zij hebben een moeilijke opdracht, de uitdagingen zijn aanzienlijk en
de verwachtingen zijn hoog gespannen.
In Laken hebben wij drie belangrijke doelstellingen vastgesteld: de
uitbreiding, de rol van de Unie in een gemondialiseerde wereld en de
verwachtingen van de burgers. De Conventie zal de grondslagen moeten
leggen voor een nieuw politiek en institutioneel pact voor Europa
zodat de Unie deze uitdagingen op een democratische en doeltreffende
wijze kan aangaan.
Wij moeten er derhalve voor zorgen dat het systeem ook na de volgende
uitbreiding, dus zeer binnenkort, doeltreffend werkt. Het is duidelijk
dat de Unie haar afspraak met de geschiedenis zal missen indien zij er
niet in slaagt haar besluitvormingsproces grondig te hervormen.
En als de Unie werkelijk een belangrijke rol wil spelen op het
wereldtoneel en wil bijdragen tot een nieuw evenwicht in een
multipolaire wereld, moet zij gebruik maken van haar economisch
potentieel, haar structuren hervormen en haar bevoegdheid uitoefenen
op een meer doeltreffende en transparante manier. De uitdaging van de
globalisering is immers een uitdaging in termen van macht, actie en
invloed.
Tenslotte moeten wij voldoen aan de verwachtingen van de Europese
burgers. Het is niet alleen de bedoeling dat de legitimiteit van onze
instellingen wordt vergroot. Wij moeten niet alleen ervoor zorgen dat
de instellingen zichtbaarder worden en dichter bij de burger worden
gebracht of dat een grotere deelneming aan onze
besluitvormingsprocessen wordt aangemoedigd. Onze legitimiteit hangt
ook en vooral af van de concrete resultaten die wij verkrijgen en de
manier waarop wij aan de behoeften van de burgers voldoen.
Daarom achten wij het ook noodzakelijk dat ons model van economische
en sociale ontwikkeling wordt geconsolideerd, een ruimte van vrijheid,
veiligheid en rechtvaardigheid tot stand wordt gebracht, het Europese
burgerschap een concrete vorm krijgt en de Unie de taken en de
middelen van een wereldmacht krijgt.
Wij moeten ook de nodige inspanningen leveren op het gebied van
dialoog en voorlichting.
Na de oorlog was iedereen het erover eens: nooit meer oorlog! Het
actieterrein was beperkt: de sectoren kolen en staal, gevolgd door de
opheffing van de handelsbelemmeringen.
Thans is alles ingewikkelder geworden. De thema's die op Europees
niveau worden behandeld zijn uitgebreider en fundamenteler geworden,
waardoor ook aan het publiek steeds meer informatie moet worden
verstrekt. Ik ben dan ook bijzonder blij dat deze bijeenkomst werd
georganiseerd in overleg met het Economisch en Sociaal Comité, dat de
Europese boodschap moet doorgeven aan al onze burgers.
Het is belangrijk vast te stellen dat de Conventie ervoor gekozen
heeft om naar de vertegenwoordigers van de civiele maatschappij te
luisteren. Op die manier komt zij te weten wat de burgers van het
toekomstige Europa verwachten.
Een van de sterke punten van de Conventie is dat zij bestaat uit
vertegenwoordigers van het volk die gekozen zijn volgens de regels van
de representatieve democratie. Zij spelen immers een essentiële rol
bij de bevordering van de democratische legitimiteit van de EU.
Zij zijn het die in hun parlement en hun partij de voorstellen van de
Conventie nader moeten toelichten. Zij zijn het vooral die, samen met
Europese parlementsleden, tot taak hebben bekendheid te geven aan de
ideeën en de debatten van de Conventie.
De Conventie biedt een unieke gelegenheid om de beslissende stap te
zetten naar de totstandkoming van een nieuwe politieke entiteit.
Zij heeft reeds in de beginfase laten zien wat zij in petto heeft door
geleidelijk de thema's van de debatten uit te breiden en deze op een
grondiger en systematischer manier te behandelen dan het geval was bij
de intergouvernementele conferenties.
Bovendien is er een steeds grotere consensus om aan de volgende
intergouvernementele conferentie een ontwerp voor een grondwettelijk
verdrag voor te leggen.
In deze context is de in de afgelopen vijftig jaar opgedane ervaring
zeer waardevol.
Hieruit blijkt immers dat gemakkelijker een doeltreffende oplossingen
kan worden gevonden wanneer men zich beperkt tot de kern van de zaak
en het prestige en de directe belangen van enkelingen ter zijde
schuift. Sommige steenkool- en staalproducenten stonden ongetwijfeld
afwijzend tegenover het voorstel van Jean Monnet Was dit een reden om
alles stop te zetten?
Op dit gebied en op dat van de economische coördinatie en van justitie
en binnenlandse zaken moeten wij terugkeren naar hetgeen
gemeenschappelijk is, naar hetgeen van algemeen belang is.
Het tweede belangrijke kenmerk van het Schuman-plan dat later de EGKS zou worden, was de eenvoud. Het plan was idealistisch en verreikend, maar de tenuitvoerlegging bleek eenvoudig en begrijpelijk te zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat het succes van de Conventie in ruime mate
zal afhangen van de eenvoud en de begrijpelijkheid van de oplossingen
die zullen worden voorgesteld.
Door de fusie van de executieven van de Europese Gemeenschappen werd
35 jaar geleden een belangrijke stap gezet naar de vereenvoudiging.
Ook vandaag moeten wij een dergelijke stap zetten. Bovendien kunnen
eenvoud en ambitie hand in hand gaan. Ook in die tijd waren er vele
vragen omtrent de uitvoerbaarheid en de gevolgen van de fusie. Ook die
hervorming leek moeilijk. Toch is hij doorgegaan en was hij voor
iedereen duidelijk. Vandaag moeten wij blijk geven van dezelfde
vastberadenheid om belangrijke structurele wijzigingen door te voeren
zoals bijvoorbeeld de fusie van de pijlers van Maastricht.
Dames en Heren, dit is de eenvoudige en belangrijke conclusie die wij bij deze bijzondere gelegenheid uit dit alles moeten trekken.
De EGKS was een belangrijk politiek project. De integratie is een nog
belangrijker politiek project.
Daarom moeten wij ervoor zorgen dat onze voorstellen en de
democratische legitimiteit daarvan beantwoorden aan de doelstellingen
die wij wensen te verwezenlijken.
Dank u voor uw aandacht.