Actis
Vroom & Dreesmann trendsetter in voice/data integratie
EADS EN NEMESYS TELECOMMUNICATIE MAKEN VOICE OVER IP NETWERK VROOM &
DREESMANN MOGELIJK
Vroom & Dreesmann maakt de overstap naar Voice over IP. Dataverkeer
over het uitgebreide computernetwerk krijgt gezelschap van spraak. De
meer dan zeventig vestigingen tellende organisatie steekt daarmee haar
nek uit: zij is één van de eerste grote bedrijven in Nederland die
haar interne telecomnetwerk zó ingrijpend op de schop neemt. VoIP is
echter nooit een doel op zich geweest: toen het tijd was de
infrastructuur te vervangen kwam de techniek om de hoek kijken.
Systeem integrator Nemesys Telecommunicatie heeft de gehele operatie
begeleid en uitgevoerd. Het systeem is inmiddels operationeel. Vroom &
Dreesmann is tevreden over de eerste resultaten die VoIP oplevert. De
efficiency is verhoogd en er is sprake van directe kostenbesparingen.
In de oude situatie kenden de 69 vestigingen van V&D ieder hun eigen
telefooncentrale. Doordat een aantal centrales aan vervanging toe was
en er tevens plannen werden gemaakt voor een nieuw computernetwerk,
werd er voor het eerst nagedacht over het gebruik van het
computernetwerk voor zowel data als telefonie tussen de vestigingen.
Bram van Splunter, hoofd operationele diensten van Vroom & Dreesmann
en voortrekker van het VoIP project: "Het nadenken over Voice over IP
gebeurde met in het achterhoofd: 'dan kunnen we kosten besparen'.
Later zijn we meer gaan kijken naar de functionaliteit, en naar de
manier waarop we communiceren. In nauwe samenwerking met de manager
informatisering van Vroom & Dreesmann hebben we gewerkt aan een nieuwe
visie."
Bij de uitrol van het nieuwe computernetwerk, waarop alle vestigingen
zijn aangesloten, is in een zeer vroeg stadium rekening gehouden met
een flexibele bandbreedte, zodat Voice over IP in een later stadium
relatief eenvoudig was te implementeren. Na een selectieprocedure werd
gekozen voor het M6500 systeem van EADS Telecom. Van Splunter: "Mooi
is dat we qua hardware niet zo heel veel hebben hoeven te veranderen.
Je hoeft niet zoveel af te schrijven - want als detaillisten ergens
een hekel aan hebben dan is het aan geld weggooien".
Ad Sterk, Algemeen Directeur van Nemesys Telecommunicatie: "We zijn
begonnen met het vervangen van die hele lappendeken van
telefooncentrales. Er staan nu overal M6500 'IP telefooncentrales' van
EADS Telecom. Het systeem biedt allerlei functionele voordelen.
Eigenlijk voeg je zo'n 70 systemen bij elkaar tot een virtueel
IP-telefoniesysteem met één nummerplan."
Een nieuw -functiegebonden- bedrijfsbreed nummerplan en de toevoeging
van draadloze telefoons volgens de DECT standaard zorgden voor een
verbetering van de telefonische communicatie. Binnenkort zal er een
centraal call center in het netwerk worden geopend. Dat zal leiden tot
reductie van het aantal telefoontjes naar vestigingen.
Jan Peter Kalksma, namens fabrikant EADS Telecom: "Qua techniek was het hele traject eigenlijk relatief eenvoudig. Je ziet vaak dat leveranciers er moeilijk over doen. Maar het is technisch goed uitgekristraliseerd, je moet zorgen dat het nummerplan goed in elkaar zit en je moet goed nadenken over het managen van je prioriteiten over het netwerk. Je moet een goed migratieplan hebben en een goed communicatieplan. De technologie is goed en beschikbaar, vervolgens moet je gewoon zorgen dat het soepel geïmplementeerd wordt."
Voor Vroom & Dreesmann biedt het nieuwe Voice over IP systeem een aantal concrete voordelen. Zo wordt er flink bespaard op telefoonkosten omdat al het telefoonverkeer tussen de vestigingen over het computernetwerk loopt. Ook al het verkeer naar mobiele telefoons wordt via één centraal punt gerouteerd, waardoor flinke kortingen kunnen worden bedongen. Het hele netwerk kan vanaf één locatie worden beheerd en het centrale call center biedt een behoorlijke verlichting van het -afleidende- telefoonverkeer op de verkoopvloer.
Noot voor de redactie /