LEI

persbericht / nr. 1699

22-juli-2002

Biologische landbouw: leren van ervaringen in Duitsland en Engeland

Biologische landbouw staat in Duitsland volop in de belangstelling; ook in het Verenigd Koninkrijk ligt de consumptie hoog, maar de productie moet er nog groeien. In opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw onderzocht het LEI wat de Nederlandse biologische sector kan leren van de ontwikkelingen in die landen. Het onderzoek heeft betrekking op varkensvlees en vollegrondsgroenten. Eén van de conclusies is dat het grootwinkelbedrijf een belangrijke aanjager vormt voor de biologische landbouw. Het wordt het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten. Daarnaast kan de sector kansen benutten in de niet-huishoudelijke markt (catering).

De ervaring in het buitenland leert dat grootwinkelbedrijven vaak de trekkers zijn waardoor de biologische landbouw verder kan groeien, maar zij hoeven niet het enige afzetkanaal te vormen. Er kunnen meerdere ketens naast elkaar functioneren, met elk een eigen type consument:


- kleinschalige ketens met afzet in de eigen regio, nadruk op direct contact tussen consument en producent en strenge normen om het biologisch karakter te garanderen;


- ketens rond gespecialiseerde en geprofessionaliseerde natuurvoedingswinkels of biologische supermarkten met een breed assortiment voor de bewuste consument;


- grootschalige ketens waarin het grootwinkelbedrijf de centrale rol speelt, dat biologische naast gangbare producten verkoopt en zich daarbij zoveel mogelijk richt op de wensen van de 'gewone' consument.

Consumenten van biologische producten stellen daaraan dezelfde eisen als aan gangbare producten, wat betreft houdbaarheid, smaak en kwaliteit. Dat geldt zeker voor kopers in grootwinkelbedrijven. De grootwinkelbedrijven vertalen die wensen in een ketengerichte aanpak, waarbij professionalisering, efficiency, transparantie en kostprijsverlaging van grote betekenis zijn. De (extra) normen die voor biologische producten gelden, moeten aansluiten bij de beleving van de consument. Meerdere 'bio-segmenten' met zwaardere of lichtere normen, afhankelijk van het type consument, zijn dan ook niet uitgesloten.

Een andere leerervaring is dat samenwerking tussen overheden, (biologisch) bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties van grote betekenis is voor de verdere ontwikkeling van de biologische landbouw. Dat geldt bijvoorbeeld op het vlak van regelgeving en van communicatie. Algemene kennis over biologische landbouw wordt vaak door de overheid verspreid, waarbij grootwinkelbedrijven via hun huismerken aanvullende informatie geven. Opvallend is dat daarbij het begrip 'gezondheid' niet expliciet wordt genoemd, hoewel dit wel een van de belangrijkste aankoopargumenten is.

Biologische vollegrondsgroenten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland: een inventarisatie voor de strategische besluitvorming in Nederland 5.02.02

Biologisch varkensvlees in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland: een inventarisatie voor strategische besluitvorming in de Nederlandse keten 5.02.07

Bijlagen van deze rapporten zijn bij het frontoffice te bestellen (070-3358112)