LEI
persbericht / nr. 1699
22-juli-2002
Biologische landbouw: leren van ervaringen in Duitsland en Engeland
Biologische landbouw staat in Duitsland volop in de belangstelling;
ook in het Verenigd Koninkrijk ligt de consumptie hoog, maar de
productie moet er nog groeien. In opdracht van de Task Force
Marktontwikkeling Biologische Landbouw onderzocht het LEI wat de
Nederlandse biologische sector kan leren van de ontwikkelingen in die
landen. Het onderzoek heeft betrekking op varkensvlees en
vollegrondsgroenten. Eén van de conclusies is dat het
grootwinkelbedrijf een belangrijke aanjager vormt voor de biologische
landbouw. Het wordt het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische
producten. Daarnaast kan de sector kansen benutten in de
niet-huishoudelijke markt (catering).
De ervaring in het buitenland leert dat grootwinkelbedrijven vaak de
trekkers zijn waardoor de biologische landbouw verder kan groeien,
maar zij hoeven niet het enige afzetkanaal te vormen. Er kunnen
meerdere ketens naast elkaar functioneren, met elk een eigen type
consument:
- kleinschalige ketens met afzet in de eigen regio, nadruk op
direct contact tussen consument en producent en strenge normen om het
biologisch karakter te garanderen;
- ketens rond gespecialiseerde en geprofessionaliseerde
natuurvoedingswinkels of biologische supermarkten met een breed
assortiment voor de bewuste consument;
- grootschalige ketens waarin het grootwinkelbedrijf de
centrale rol speelt, dat biologische naast gangbare producten verkoopt
en zich daarbij zoveel mogelijk richt op de wensen van de 'gewone'
consument.
Consumenten van biologische producten stellen daaraan dezelfde eisen
als aan gangbare producten, wat betreft houdbaarheid, smaak en
kwaliteit. Dat geldt zeker voor kopers in grootwinkelbedrijven. De
grootwinkelbedrijven vertalen die wensen in een ketengerichte aanpak,
waarbij professionalisering, efficiency, transparantie en
kostprijsverlaging van grote betekenis zijn. De (extra) normen die
voor biologische producten gelden, moeten aansluiten bij de beleving
van de consument. Meerdere 'bio-segmenten' met zwaardere of lichtere
normen, afhankelijk van het type consument, zijn dan ook niet
uitgesloten.
Een andere leerervaring is dat samenwerking tussen overheden,
(biologisch) bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties van grote
betekenis is voor de verdere ontwikkeling van de biologische landbouw.
Dat geldt bijvoorbeeld op het vlak van regelgeving en van
communicatie. Algemene kennis over biologische landbouw wordt vaak
door de overheid verspreid, waarbij grootwinkelbedrijven via hun
huismerken aanvullende informatie geven. Opvallend is dat daarbij het
begrip 'gezondheid' niet expliciet wordt genoemd, hoewel dit wel een
van de belangrijkste aankoopargumenten is.
Biologische vollegrondsgroenten in het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland: een inventarisatie voor de strategische besluitvorming in
Nederland 5.02.02
Biologisch varkensvlees in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland: een
inventarisatie voor strategische besluitvorming in de Nederlandse
keten 5.02.07
Bijlagen van deze rapporten zijn bij het frontoffice te bestellen
(070-3358112)