Belgacom
22 juli 2002
Belgacom voert tariefforfaits in en actualiseert tarieven
Nieuwe dienst: gratis consultatie van lopende factuur
Voortaan is het mogelijk bij Belgacom te kiezen voor een
forfait-formule, waarbij gesprekstijd inbegrepen is in het abonnement.
Hiermee kan men om en bij de 10% besparen, afhankelijk van de
belgewoonten. Het wordt ook mogelijk het verloop van de gesprekskosten
te vernemen op een gratis telefoonnummer. Door de forfaits en door de
mogelijkheid de factuur op te volgen kunnen Belgacomklanten hun
telefoonkosten beter beheren.
Daarnaast voert Belgacom (vanaf augustus) tariefaanpassingen door.
Voor gesprekken tijdens het weekend naar de mobiele nummers van
Proximus wordt het tarief per minuuut verlaagd met meer dan 27%. Alle
wijzigingen samen komen neer op een verhoging met (gemiddeld) minder
dan 1%, of minder dan de inflatie (2,03 op jaarbasis).
Tariefforfaits
Vanaf vandaag is het bij Belgacom mogelijk om in de plaats van het
standaardabonnement te kiezen voor een forfait. De klant betaalt dan
voor de vaste lijn een vast maandelijks bedrag, waarin een aantal uren
gespreks- of surfkosten zijn inbegrepen, met inbegrip van de
connectiekost (die normaal 4,96 eurocent bedraagt per geslaagde
oproep). De klant kan hiermee besparen op zijn telefoonfactuur. Per
telefoonlijn kan hij kiezen voor één van de drie forfaits:
1. Belgacom Talk : interessant voor wie veel telefoneert tijdens de
daluren
Voor klanten met een klassieke PSTN-lijn kost dit 20,70 ¤ per
maand. Voor slechts 4,50 ¤ meer dan een standaardabonnement kan
je drie uren telefoneren tijdens de daluren (naar vaste nummers in
België). Dat komt dan neer op 2,5 eurocent per minuut, connectiekost
inbegrepen.
Klanten met een Duo Line betalen 32,85 ¤, klanten met een ISDN-2
of TWIN betalen resp. 39,60 ¤ en 40,80 ¤.
2. Belgacom Talk & Surf : interessant voor wie veel belt en surft
tijdens de daluren
Voor klanten met een klassieke PSTN-lijn kost dit 23,80 ¤ per
maand. Voor slechts 7,60 ¤ meer dan een standaardabonnement kan
je zes uren telefoneren (naar nationale vaste nummers) en surfen
tijdens de daluren. Dat komt neer op 2,1 eurocent per minuut,
connectiekost inbegrepen.
Klanten met een Duo Line betalen 35,95 ¤, klanten met een ISDN-2
of TWIN betalen resp. 42,70 ¤ en 43,90 ¤.
3. Belgacom Talk Anytime : interessant voor wie zowel tijdens de dal-
als piekuren belt
Voor klanten met een klassieke PSTN-lijn kost dit 29,70¤ per
maand. Voor 13,50 ¤ meer dan een standaardabonnement kan je vijf
uren telefoneren (naar nationale vaste nummers) tijdens zowel piek-
als daluren. Dit komt neer op 4,5 eurocent per minuut, connectiekost
inbegrepen.
Klanten met een Duo Line betalen 41,85 ¤, klanten met een ISDN-2
of TWIN betalen resp. 48,60 ¤ en 49,80 ¤.
Het beltegoed dat op het einde van de maand niet is opgebruikt wordt
overgedragen naar de volgende maand, ten belope van de maximale duur
van het gekozen forfait. Nadat de klant zijn beltegoed heeft
opgebruikt kan hij verder blijven telefoneren tegen het gebruikelijke
tarief. Klanten die hebben ingetekend op een kortingprogramma zoals
Benefit Plus blijven hiervan genieten, voor de niet inbegrepen minuten
en uren. De klant kan via Bill Viewer en Bill Consult opvolgen hoe
zijn beltegoed evolueert (zie hierna).
---
Bill Consult & Bill viewer: gratis raadpleging van factuur
Vandaag lanceert Belgacom "Bill Consult". Met de nieuwe dienst kan de
klant voortaan op ieder moment en GRATIS vernemen over hoeveel
belkrediet hij binnen zijn gekozen forfait nog beschikt. Maar ook de
andere klanten kunnen de stand van hun lopende factuur opvragen.
Gewoon even bellen naar het GRATIS nummer 1929. (1939 = Frans; 1959 =
Engels en 1949 = Duits).
Omwille van technische redenen is er een vertraging van 4 tot 8 uur.
Met "Bill Viewer" kunnen klanten al sinds vorig jaar via het internet
hun facturen raadplegen. Men vraagt de dienst aan op www.belgacom.be
en krijgt dan een persoonlijk paswoord toegestuurd (met gewaarborgde
vertrouwelijkheid van de facturatiegegevens). Daarmee krijgt men
toegang tot :
*
de facturen, creditnota's en betalingen van de laatste 13 maanden,·
*
de inhoud van de laatste factuur (exacte kopie van de factuur die hij
thuis ontving),·
*
de nog niet gefactureerde kosten per categorie (te vinden op de
volgende factuur)·
*
en nu eveneens de belkredieten.
Dankzij beide GRATIS diensten heeft de klant een overzicht over zijn
telecomkosten en kan hij zijn kostenbeheer optimaliseren. Hij kan
immers op elk moment de stand kennen van zijn telecomverbruik.
---
Tariefaanpassingen
Met ingang van 1 augustus past Belgacom haar tarieven aan voor
oproepen naar mobiele nummers van Proximus. Het standaardtarief per
minuut daalt tijdens het weekend met 27,99% en tijdens de piekuren met
2,45%:
Standaardtarieven Benefit Executive, Preference, Privilege
Weekend/min 11,60 eurocent (= -0,0451 ¤ of -27,99%) 11,55
eurocent (=-0.0456¤ of -28,31%)
Piekuren/min 24,30 eurocent (= -0,0061 ¤ of -2,45%) 23,65
eurocent (= -0,0065 ¤ of -2,69%)
Daluren/min 16,20 eurocent (= +0,0009 ¤ of +0,56%) 16,11 eurocent
Connectiekost 10,00 eurocent (= +0,0008 ¤ of +0,81%) 4,96
eurocent
---
Vanaf 15 augustus verhoogt Belgacom haar standaardtarieven :
naar nationaal vast nummer
connectiekost: 5 eurocent (= +0,0004 ¤ of +0,85 %)
gesprekskost tijdens daluren (per minuut) 2,5 eurocent (= +0,0002
¤ of +0,85%)
gesprekskost tijdens piekuren (per minuut) 5 eurocent (= +0,0004
¤ of +0,85 %)
internet
connectiekost 5 eurocent (= +0,0004 ¤ of +0,85 %)
oproep naar internetnummer (per minuut) daluren 1,67 eurocent (=
+0,0002 ¤ of +1,05%)
oproep naar internetnummer (per minuut) piekuren 4,17 eurocent (=
+0,0004 ¤ of +0,93%)
naar mobiel nummer van Mobistar
connectiekost 10 eurocent (= +0,0008 ¤ of +0,85%)
gesprekskost tijdens daluren (per minuut) 16,2 eurocent (= +0,0009
¤ of +0,54%)
gesprekskost tijdens piekuren (per minuut) 32,30 eurocent (= + 0,0007
¤ of +0,23%)
naar mobiel nummer van Base
connectiekost 11 eurocent (= +0,0013 ¤ of +1,23%)
gesprekskost tijdens daluren (per minuut) 19,6 eurocent (= +0,0008
¤ of +0,40%)
gesprekskost tijdens piekuren (per minuut) 28,70 eurocent (= +0,0006
¤ of +0,22%)
gesprekskost tijdens weekend (per minuut) 13,60 eurocent (=
+0,0001¤ of +0,06%)
tarieven voor internationale gesprekken
-bijv. de buurlanden (+USA, Canada, Italië en Spanje)
gesprekskosten tijdens de daluren (per minuut) 9 eurocent (= +0,0032
¤)
gesprekskosten tijdens de piekuren (per minuut) 18 eurocent (= +0,0065
¤)
-bijv. landen als Oostenrijk, Griekenland, Portugal, Zweden...
gesprekskosten tijdens de daluren (per minuut) 20 eurocent (= +0,0017
¤)
gesprekskosten tijdens de piekuren (per minuut) 25 eurocent (= +0,0021
¤)
...
- bijv. de bestemmingen uit de 'duurste' groep landen
gesprekskosten tijdens de daluren (per minuut) 86 eurocent (= +0,0048
¤)
gesprekskosten tijdens de piekuren (per minuut) 1 ¤ (= +0,0084
¤)
ook de tarieven voor speciale gesprekken worden aangepast, enkele
voorbeelden:
0900-nummer (per minuut) 45 eurocent (= +0,0038 ¤)
oproep naar wekdienst 74,5 eurocent (= +0,0013 ¤)
inlichtingen 1,12 ¤ (= +0,0045 ¤)
Met ingang van 15 oktober worden ook de toegangstarieven verhoogd:
maandelijks abonnementsgeld PSTN-lijn 16,50 ¤ (= + 0,30 ¤ of
+ 1,85%)
idem tegen sociaal tarief 8,25 ¤ (= + 0,15 ¤ of + 1,87%)
maandelijks abonnementsgeld Budget Line 11,50 ¤ (= + 0,34 ¤
of + 3,06%)
maandelijks abonnementsgeld Duoline 28,88 ¤ (= + 0,53 ¤ of +
1,89%)
idem tegen sociaal tarief 20,78 ¤ (=+0,53 ¤ of + 2,63%)
Diensten met toegevoegde waarde:
- Call Forwarding
1,75 ¤ (= +0,01 ¤ of +0,60%)
- Signaal tweede oproep
idem
Met ingang van 1 december wordt - voor klanten die niet met
domiciliëring betalen - het abonnement voor ADSL GO/PLUS verhoogd met
1 ¤:
Voor Belgacom ADSL GO 30,37 + 1 ¤ (in de plaats van 30,37 ¤)
Voor Belgacom ADSL Plus 40,66 + 1 ¤ (in de plaats van 40,66
¤)
Voor ADSL Starter GO 39,54 + 1 ¤ (in de plaats van 39,54 ¤)
Voor ADSL Starter Plus 54,41 + 1 ¤ (in de plaats van 54,41
¤)
Deze verhoging geldt NIET voor wie kiest voor betaling met
domiciliëring. Het basistarief blijft dus onveranderd, maar er is nu
wel de voorwaarde van domiciliëring aan gekoppeld.
---
De volledig aangepaste tarievenlijst kan worden aangevraagd en is te
vinden op www.belgacom.be.
Deze aanpassingen komen neer op een verhoging met gemiddeld minder dan
1%, of minder dan de index van de consumptieprijzen (gestegen met 1,33
punten sinds december 2001) en de inflatie (2,03% op jaarbasis).
Sedert de op 1 oktober 2000 ingevoerde nieuwe tariefstructuur stegen
de consumptieprijzen trouwens gemiddeld met 3,20%. (cijfers van het
Ministerie van Economische Zaken).
De piekuren lopen op werkdagen van 8.00u tot 19.00u (voor internet tot
18.00u). Elk ander moment valt onder daluren. Op zaterdag en zondag
geldt een weekendtarief voor oproepen naar mobiele nummers van
Proximus en Base.
Alle vermelde tarieven zijn BTW inbegrepen.
Voor meer informatie kan de klant terecht op http://www.belgacom.be,
op het gratis nummer 0800 22 800 of in elk verkooppunt van Belgacom.