European Commission
IP/02/1110
Brussel, 22 juli 2002
Interne markt: de Commissie gaat burgers en ondernemingen kosteloos
advies verstrekken en hun problemen oplossen
Hebt u problemen met de erkenning van een diploma of met de sociale
zekerheid in een ander EU-land? Hebt u advies nodig over uw rechten
wanneer u wegens overboeking van een vlucht niet op reis kunt
vertrekken? Hebt u andere moeilijkheden bij het gebruik maken van uw
rechten binnen de interne markt? De onlangs verbeterde Wegwijzerdienst
geeft u de individuele hulp die u nodig hebt. Hij is snel, gemakkelijk
en kosteloos. U hoeft enkel een gemakkelijk te onthouden nummer
(hetzelfde in de hele EU) te bellen of uw vraag per e-mail toe te
zenden. Binnen drie werkdagen en indien mogelijk sneller zullen
juridische deskundigen u antwoorden met een informeel advies en u de
weg wijzen naar diensten die u meer hulp kunnen verlenen. De Commissie
heeft tevens een nieuw netwerk voor het oplossen van problemen
opgericht onder de naam SOLVIT, dat vanaf 22 juli in werking treedt en
gericht is op gevallen waarin de EU-wetgeving fout wordt toegepast.
Burgers en ondernemingen uit de EU kunnen rechtstreeks contact opnemen
met de SOLVIT-centra in hun eigen lidstaat of in degene waar zij leven
of zaken doen. Eventueel kan ook de Wegwijzerdienst hen doorverwijzen
naar een SOLVIT-centrum. Beoogd wordt problemen binnen 10 weken op te
lossen. De Wegwijzerdienst en SOLVIT passen in het initiatief van de
Commissie "Dialoog met de burger en het bedrijfsleven". Het is de
bedoeling van de dialoog de burgers meer bewust te maken van hun
rechten en met hen te communiceren over problemen bij de uitoefening
van die rechten.
Het voor de interne markt bevoegde lid van de Commissie Frits
Bolkestein zei: "Als we willen dat Europa functioneert, moeten de
Commissie en de Europese burgers met elkaar communiceren. De
Wegwijzerdienst is er om 'Europa' beschikbaar te maken wanneer en waar
mensen het nodig hebben, om hun te helpen te weten te komen wat hun
individuele rechten zijn en om de vragen te beantwoorden die zij
willen stellen. Hij moet de Europeanen helpen om de buitengewone
kansen die de interne markt hun biedt, te benutten. En wanneer de
rechten van burgers of ondernemingen worden geschonden omdat
EU-wetgeving fout wordt toegepast, is er SOLVIT om dit snel te
verhelpen."
De Wegwijzerdienst
De Wegwijzerdienst maakt gebruik van een meertalig team van juridische
deskundigen die een contract met de Europese Commissie hebben
gesloten.
Burgers kunnen de Wegwijzerdienst contacteren:
* Via het Europe Direct Call Centre, dat één gratis telefoonnummer
heeft, dat in alle lidstaten geldig is: 00800 67891011
* Via de website "Dialoog met de burgers":
http://europa.eu.int/citizensrights/signpost/front_end/signpost_n
l.htm . Er zijn duidelijke links naar deze website op verscheidene
andere sites en portals.
Vragen kunnen worden gesteld en beantwoord in de 11 officiële talen
van de EU.
Iedere vraag wordt binnen drie werkdagen beantwoord of sneller indien
zij niet moeilijk is door een deskundige in EU-wetgeving, die de taal
waarin hem wordt verzocht te antwoorden, als moedertaal heeft. Het
antwoord zal een eenvoudige en duidelijke verklaring van de
desbetreffende EU-wetgeving omvatten, alsmede een advies over waar de
betrokken burger op Europees, nationaal, regionaal of plaatselijk
niveau meer hulp kan vragen en ervoor zorgen dat zijn rechten ten
volle worden geëerbiedigd.
Burgers die gebruik hebben gemaakt van de dienst en een eerste
antwoord hebben gekregen, kunnen merken dat zij bijkomende vragen
hebben of dat er een tegenstrijdigheden zijn tussen wat in theorie zou
moeten gebeuren en wat zij in de praktijk hebben meegemaakt. De
Wegwijzerdienst kan hun ook dan raad geven. Zonodig zal de deskundige
zorgen voor verscheidene telefoongesprekken waarin dieper wordt
ingegaan op bijzonder ingewikkelde zaken.
Iedere vraag wordt, nadat ze is beantwoord, opgenomen in de database
voor interactieve beleidsvorming van de Commissie (zie IP/01/519). Op
deze manier geeft de Wegwijzerdienst niet enkel antwoorden aan
burgers, maar levert zij de Commissie ook waardevolle informatie over
de behoeften en verwachtingen van de burgers en helpt zij de Commissie
na te gaan hoe de Europese wetgeving wordt toegepast in de lidstaten.
Dit kan leiden tot maatregelen om in de toekomst problemen te
voorkomen.
In het kader van het initiatief "Dialoog met de burgers", waarvan de
wegwijzerdienst een cruciaal element is, worden ook gidsen en
overzichten opgesteld in alle talen van de EU waarin is beschreven hoe
burgers hun rechten met betrekking tot de interne markt kunnen opeisen
in de afzonderlijke lidstaten. Deze gidsen en overzichten zijn on line
beschikbaar op http://europa.eu.int/citizens en kunnen per post worden
opgestuurd na aanvraag op het gratis telefoonnummer. In de herfst zal
een nieuwe, bijgewerkte versie van de website beschikbaar zijn.
SOLVIT
De Wegwijzerdienst wordt aangevuld met een nieuw netwerk voor de
oplossing van problemen met de naam SOLVIT. Dit is bedoeld voor
gevallen waarin de EU-wetgeving fout wordt toegepast in de lidstaten.
Deskundigen van de Wegwijzerdienst zullen hun klanten in dergelijke
gevallen doorverwijzen naar SOLVIT.
Burgers en ondernemingen uit de EU kunnen ook rechtstreeks contact
opnemen met SOLVIT. Bij grensoverschrijdende problemen situaties
waarin zij van mening zijn dat hun rechten binnen de interne markt
niet worden erkend in een andere lidstaat dan de hunne omdat de
autoriteiten daar de wetgeving niet correct toepassen kunnen zij zich
wenden tot een SOLVIT-centrum in hun eigen lidstaat of in de lidstaat
waar zij leven of zaken doen.
Iedere lidstaat heeft een SOLVIT-centrum opgericht met het oplossen
van problemen als specifieke opdracht. SOLVIT-centra maken deel uit
van de overheidsdiensten van de lidstaten en werken samen in een
netwerk dat zich over de hele EU uitstrekt. Indien een SOLVIT-centrum
er van overtuigd is dat in een zaak die het te behandelen heeft
gekregen, de EU-wetgeving fout is toegepast, zal zij het probleem
aankaarten bij de bevoegde overheidsdienst namens de betrokken burger
of onderneming.
In een aanbeveling van de Commissie worden de rechten en
verantwoordelijkheden van de betrokken klagers en overheidsdiensten
beschreven. Hierin wordt het SOLVIT-centrum in de lidstaat waar het
probleem zich voordoet, bevoegd gesteld voor het oplossen van de
kwestie. Door middel van een "elektronische handdruk" spreken de
SOLVIT-centra in de twee betrokken lidstaten af al het mogelijke te
doen om binnen tien weken een oplossing te vinden die in
overeenstemming is met de EU-wetgeving. De Commissie behoudt zich het
recht voor indien nodig juridische stappen te zetten.
SOLVIT is kosteloos. Het staat vanaf 22 juli ter beschikking van
ondernemingen op het volgende adres, waarlangs contact kan worden
opgenomen met alle SOLVIT-centra:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/solvit/index_en.htm
Bijlage
Wanneer kan de Wegwijzerdienst helpen?
Er is een hele waaier van vragen en problemen in verband met de
interne markt waarbij de Wegwijzerdienst kan helpen de nodige
informatie en raad te verkrijgen. Het kan daarbij gaan om:
arbeidsrecht en sociale zekerheid in een ander EU-land;
verblijfsformaliteiten; recht op uitkeringen; erkenning van
kwalificaties en ervaring; belasting en sociale zekerheid voor mensen
die tijdens hun loopbaan in meer dan één EU-land werken; toegang tot
diensten buiten de eigen lidstaat.
Enkele praktische voorbeelden kunnen dit illustreren.
Erkenning van beroepskwalificaties
Nadat hij naar een andere lidstaat is verhuisd, heeft een burger enige
tijd vruchteloos getracht werk te vinden in zijn normaal beroep. Hij
is er echter niet in geslaagd zijn beroepskwalificaties te laten
erkennen in het land waar hij verblijft. De Wegwijzerdienst kan hem
precies vertellen war zijn rechten zijn en met wie hij contact moet
opnemen om die rechten te laten erkennen.
Werk zoeken in een andere lidstaat
Een werkloze heeft de indruk dat zij meer kansen heeft om werk te
vinden wanneer zij naar een ander EU-land verhuist. Komt zij in dat
land in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering terwijl zij werk
zoekt? En heeft zij een verblijfsvergunning nodig? De Wegwijzerdienst
kan deze vragen beantwoorden op grond van haar persoonlijke situatie.
Indien zij bij aankomst merkt dat de autoriteiten van de andere
lidstaat de regels in de praktijk niet correct toepassen, kan zij weer
contact opnemen met de Wegwijzerdienst om advies te vragen. In dat
geval kunnen juridische deskundigen haar doorverwijzen naar een
SOLVIT-centrum, dat in haar naam de bevoegde autoriteiten kan
aansporen het probleem op te lossen.
Erkenning van studieperiodes in het buitenland
Een afgestudeerde van een bepaalde EU-lidstaat wordt de toelating
geweigerd om in te schrijven voor postgraduaatsstudies aan een
universiteit in een andere lidstaat, omdat de lengte van de studies in
het gastland langer is dan in haar land van herkomst. De universiteit
voert aan dat zij derhalve niet over hetzelfde kennisniveau beschikt
als een plaatselijke kandidaat. De juridische deskundigen van de
Wegwijzerdienst kunnen haar op basis van de door haar verstrekte
gegevens vertellen of de universiteit de EU-regels schendt en, indien
dat zo is, wat zij hieraan kan doen.
Het recht om een beroepsactiviteit in een andere lidstaat uit te
oefenen
Een burger is van plan om zich als "thuiswerker" te vestigen in een
bepaalde lidstaat, terwijl zijn bedrijf zich in een andere lidstaat
bevindt. Waar betaalt hij belastingen? Wat moet hij doen om ervoor te
zorgen dat hij en zijn gezin sociaal verzekerd zijn en zo nodig
gesubsidieerde medische zorgen ontvangen? De diverse betrokken
nationale autoriteiten geven hem tegenstrijdige informatie en hij
neemt contact op met de Wegwijzerdienst voor opheldering.
De vrijheid om diensten te leveren en ervan gebruik te maken
Een burger van een EU-land die vele jaren in een andere lidstaat heeft
geleefd, wil haar kinderen naar school of universiteit sturen in haar
land van herkomst en hen regelmatig bezoeken. Daarvoor zou een
bankrekening in dat land handig zijn. Maar vele banken weigeren een
rekening te openen voor mensen die in het buitenland leven. Hebben zij
het recht daartoe? De Wegwijzerdienst kan adviseren hoe best met deze
situatie wordt omgegaan.
Overdracht van pensioenrechten naar een nieuw verblijfsland
Nadat zij lange tijd elders in de EU heeft geleefd en gewerkt, wil een
burger terugkeren naar haar land van herkomst om er te werken en
nadien op pensioen te gaan. Zij heeft veel pensioenbijdragen betaald
in het buitenland, maar niets meer in haar eigen land. Is er een
Europese regeling die het mogelijk maakt haar pensioenrechten over te
dragen naar het land waar zij op rust zal gaan, zodat daar haar
volledig pensioen wordt uitbetaald? Of moet zij bij haar pensionering
vragen dat haar pensioen uit haar vroeger land van verblijf haar wordt
toegezonden? Hoe moet zij dit aanpakken? De Wegwijzerdienst kan haar
dat vertellen.
Uitkeringen zoals kinderbijslag
Een gezin verhuist voor tien jaar naar een ander EU-land. Enkel de
moeder werkt; de vader zorgt voor de kinderen. Gedurende hun verblijf
gaat de moeder twee jaar weer in het land van herkomst werken, maar de
rest van het gezin blijft waar het is. Enkele jaren later vragen de
autoriteiten van het gastland het gezin twee jaar van uitkeringen voor
kinderen ten laste terug te betalen omdat de kostwinner gedurende deze
periode niet in het land verbleef. Zij neemt contact op met de
autoriteiten in het land waar zij toen heeft gewerkt, en deze beweren
dat zij ook daar niet in aanmerking komt voor uitkeringen. Had het
gezin recht op kinderbijslag gedurende de betrokken periode en zo ja,
waar? Moet het het ontvangen geld terugbetalen? Wie kan helpen dit
probleem op te lossen? De Wegwijzerdienst kan dat vertellen.
Belastingtarieven voor mensen die niet in hun eigen land werken
Een burger van een bepaalde lidstaat gaat een paar maanden in een
andere lidstaat werken en betaalt daar inkomstenbelastingen. Wanneer
hij thuiskomt zeggen de belastingautoriteiten hem dat de
belastingtarieven in het land waar hij werkt lager zijn dan in zijn
eigen land en dat hij derhalve het verschil moet bijbetalen. Moet dat?
Indien hij alle details van zijn situatie aan de juridische
deskundigen van de Wegwijzerdienst voorlegt, zullen zij hem kunnen
helpen.
Belastingen en sociale zekerheid voor werknemers die naar een andere
lidstaat worden gezonden
Een werknemer wordt tijdelijk overgeplaatst naar een andere lidstaat
en vestigt zich voor die periode in dat land om belastingredenen,
terwijl zij haar sociale bijdragen blijft betalen in haar land van
herkomst. Maar de autoriteiten van het gastland staan erop dat zij ook
daar sociale bijdragen betaalt. De werknemer neemt contact op met de
Wegwijzerdienst; de juridische deskundige kan haar vertellen of zij
recht heeft op terugbetaling van reeds in het gastland betaald
bijdragen en zo ja, hoe zij deze moet aanvragen.