BUSINESS MEDIA BV
Bakker Bart automatiseert volledig via Internet
Bakker Bart gaat vrijwel alle bedrijfsprocessen tussen het
hoofdkantoor in Beuningen en zijn circa 100 winkels volledig via het
internet automatiseren. Dat betekent niet alleen het afwikkelen van
alle communicatie met de franchisenemers, maar ook de bestellingen en
de financiële informatie gaan straks via een beveiligde verbinding
over het web. De franchiseketen maakt hiermee een belangrijke
efficiëncy-winst en zal de processen sneller en foutlozer kunnen
afwikkelen. De papieren informatiestromen worden tegelijkertijd
aanzienlijk teruggedrongen.
Omzet van 100 winkels real time te volgen.
Als één van de eerste franchiseketens in Nederland krijgt Bakker Bart
straks de mogelijkheid om de omzet real time (met een vertraging van
slechts een uur) te volgen. Dat is mogelijk met een kassakoppeling,
die elk uur automatisch alle kassagegevens ophaalt. Dit levert een
schat aan actuele management-en stuurinformatie op. Realtime
benchmarking tot een zeer gedetailleerd niveau wordt nu ook mogelijk.
Dat kan op winkel- of regioniveau, maar ook per product.
Bestellen via het intranet
Daarnaast laat Bakker Bart een geavanceerd bestelsysteem ontwikkelen
waarmee bestellingen en retourzendingen volledig automatisch worden
afgehandeld. Het bestelsysteem wordt via een EDI koppeling op het
boekhoudsysteem aangesloten.
Verbeteren communicatieprocessen
Om al deze functies mogelijk te maken heeft Bakker Bart het
softwarepakket FranchiseNet aangeschaft. FranchiseNet is ontstaan
vanuit de sterke behoefte bij franchiseketens om de communicatie- en
informatieprocessen tussen franchisegever en franchisenemers te
moderniseren. Het softwarepakket wordt op de markt gebracht door
Koelewijn & Partners franchise management consultantsin Baarn, samen
met softwarehuis Business Media in Ede. Deze combinatie van expertise
zowel op het gebied van franchising als van E-business zorgt er voor
dat de software zeer geschikt is voor franchiseorganisaties. Dit was
voor Bakker Bart een belangrijk punt in de keuze voor FranchiseNet. Er
is vanuit de markt inmiddels veel belangstelling voor de software, die
overigens in een aangepaste vorm ook buiten de detailhandel wordt
toegepast.
De meest gebruikte functies zijn in de standaardversie opgenomen,
zoals het on-line raadplegen van handboeken en assortimentsboeken,
formule-informatie, publiceren van nieuwsberichten en een jaaragenda.
Er is een platform voor commissies. Via de marketingdatabase worden
niet alleen alle belangrijke mediadata gepubliceerd (zoals data van
advertenties en RTV-reclame), maar kunnen franchisenemers ook
marketingmateriaal zoals advertenties, posters, displays en dergelijke
bestellen. Bakker Bart maakt daarmee een einde aan de grote
poststromen met papieren aanvullingen van handboeken, uitnodigingen,
vergaderstukken, papieren nieuwsbrieven, et cetera. Informatie wordt
hiermee actueler en kan door de franchisenemer ook altijd via het net
weer worden teruggevonden.
Iedere medewerker zijn eigen toegangscode
Iedere franchisenemer van Bakker Bart krijgt een eigen toegangscode
met een eigen autorisatie, waaraan gebruikersrechten zijn gekoppeld.
Bijzonder is het systeem van webmail, waarmee franchisenemers vanaf
iedere lokatie hun mail kunnen raadplegen. Via uitgebreide
statistieken kan Bakker Bart straks precies het gebruik van het
Netwerk analyseren. FranchiseNet werkt volledig via beveiligde
internetverbindingen. Na oplevering kan Bakker Bart de software via
een uitgebreid content management systeem zelfstandig onderhouden.
Nieuwste generatie zakelijke web software
Het betreft de nieuwste generatie internetsoftware op dit gebied. Het
maakt een belangrijke trend in het bedrijfsleven zichtbaar, waarbij
zakelijke processen steeds meer via het web worden afgewikkeld.
Dezelfde software werd eerder al in gebruik genomen door het
samenwerkingsverband Netwerk Notarissen met ruim 90 kantoren.