Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
Supermarkten haken massaal in op landelijke campagne
Supermarkten en natuurvoedingswinkels hebben aangekondigd zwaar in te zetten op biologische landbouw. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat weten dat de supermarkten naar schatting 3 tot 5 miljoen euro extra zullen uitgeven voor promotie van biologische producten, aangevuld met andere acties zoals prijskortingen en het vrijmaken van extra schapruimte. Doelstelling is om de verkoop van biologische producten omhoog te brengen naar vijf procent marktaandeel in 2004. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij ondersteunt dit initiatief.
Uli Schnier (59) is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De Task Force geeft uitvoering aan het breed gedragen convenant van supermarkten, banken, boeren, merkartikelfabrikanten, milieuorganisaties en ministerie van LNV om de 5%-doelstelling te bereiken. Schnier werkte voorheen o.a. in directiefuncties bij CSM, Aldi, Vendex Food/Laurus en Campina.
De Task Force start vanaf midden september een landelijk offensief met
tv-spots en een printcampagne onder het motto 'Biologisch eigenlijk
heel logisch'. Schnier: 'De belangstelling voor biologisch is de
laatste jaren alleen maar toegenomen, ook bij het brede publiek. We
verwachten dan ook veel van de campagne. Met goede wil en de nodige
inspanning zijn biologische producten ook heel aantrekkelijk voor
producenten en detailhandel'.