Ingezonden persbericht


Apeldoorn, 22 juli 2002

Uitzendbureaus profiteren van haperende economie

De industrie produceert minder, het midden- en kleinbedrijf toont zich somber. Iedere dag melden bedrijven hun voorgenomen reorganisaties. Voor het eerst in jaren stijgt de werkloosheid weer. Het aantal uitgesproken faillissementen is ongekend. Nederland is somber en houdt de portemonnee dicht. In de uitzendbranche is het al niet veel anders, vestigingen worden geconsolideerd en investeringen worden uitgesteld. 'De branche zit in zwaar weer', volgens veel insiders.

Marc Drijver, woordvoerder van personeelsbemiddelaar Spherion, begrijpt volstrekt niets van wat er op dit moment gaande is in uitzendland. "De markt vraagt nu al om flexibiliteit", aldus de zegsman. "Huidige koersverhoudingen zorgen voor een stevige exportdaling. Consumenten nemen minder af. Omzetten dalen en kosten blijven nog even hoog door productie- en arbeidsoverschotten. Volkomen logisch dat bedrijven reorganiseren. Er moet resultaat gemaakt worden. Het liefst zo snel mogelijk, focus op kosten heeft dan dus de hoogste pioriteit. Uitbouw van verkoop volgt later wel. De zekerheid die veel bedrijven vanuit kostenperspectief inmiddels al van de hand hebben gedaan, zal straks bij de uitbouw van de verkoopcijfers vervangen moeten worden door flexibiliteit. Er moet straks weer meer geproduceerd en verkocht worden.Het liefst zo snel mogelijk. En daar zijn mensen voor nodig. De toekomst is de komende tijd echter nog onzeker. Bedrijven zullen flexibiliteit eisen en zullen proberen om arbeid een op een af te stemmen op productie en verkoop. Uitzendbureaus gaan hiervan profiteren", volgens Drijver. Het overkoepelende uitzendorgaan ABU pleit op dit moment ook voor een ruimere flexibilisering. Uitzendkrachten zouden langer op uitzendbasis in de markt moeten kunnen manoeuvreren. "De Flexwet staat ons nu een halfjaar toe", zegt Drijver. "Wie logisch nadenkt zal de komende periode vooral optimistisch tegemoet zien".

Het uitzendwezen is een conjunctuurgevoelige bedrijfstak. Op drie jaren van krimp van 1991 tot en met 1993 volgde een periode van onstuimige groei. In de jaren 1994-1998 nam het productievolume zelfs toe met gemiddeld 14,5%, met 1995 en 1996 als absolute toppers (22,5% respectievelijk 21,7%). De afgelopen jaren was de groei gedaald tot onder het gemiddelde in de marktsector. De groei in de uitzendbranche viel in 2001 terug tot 0,5% en in 2002 tot 0,75%. De omzet van de totale uitzendmarkt zal naar verwachting niet hoger uitkomen dan EUR 6.6 miljard. Voor het traditionele uitzendwerk voorziet het CPB een daling van het aantal uitzenduren. Drijver: "Dit is een gecombineerd effect van de conjuncturele vertraging en de hernieuwde ruimte tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Was er in de periode 2000 - 2002 nog sprake van oververhitting met extreem hoge marges door een groot tekort aan arbeidskrachten. Nu zitten we in een krimpende markt met een arbeidsoverschot, waarin de nadruk ligt op specialisatie, efficiƫntieverbetering en 'customer relationships'. Het aanbod van mensen zal stijgen, de vraag naar vast personeel zal stagneren en de vraag naar flexibel personeel zal toenemen. Inlenende bedrijven zullen meer voorzichtigheid betrachten met het toekennen van hoge salarissen. Uitzendmarges en -tarieven zullen afnemen, maar de uitzendmarkt zal binnenkort gaan 'boomen'. Gewoon een kwestie van logisch nadenken".

Spherion Recruitment Group is een professionele en inspirerende organisatie in advies en bemiddeling op het gebied van personeelsmanagement. Zij maakt deel uit van Spherion Corporation, wereldwijd actief in human capital management en beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange. Spherion behoort met ruim 1.000 vestigingen tot de top vijf van toonaangevende bureaus en is in geheel Nederland vertegenwoordigd met dertig vestigingen en een Service Center in Apeldoorn.


Voor meer informatie over bijgaand persbericht kunt u contact opnemen met Marc Drijver via het Service Center van Spherion Uitzendbureau in Apeldoorn (tel. 055-5384777).

Marc Drijver
Manager Marketing Netherlands

Spherion Recruitment Group
Service Center
Oude Apeldoornseweg 28
7333 NS APELDOORN
Tel.: +31 (0)55 538 47 77
Fax: +31 (0)55 5332 611
marcdrijver@eu.spherion.com
www.spherion.nl