Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
21-7-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring
JANSSEN EN AOKI DOOR CRASHES GEVELD
In de laatste race voor de GP-pauze van 4 weken zat het de mannen van Arie Molenaar en Hans Spaan niet mee, eerder tegen& Zo trok Jarno Janssen zijn machine in 21e positie strijdend in ronde 6 onderuit, waarna hij met een fikse highsider van zijn machine werd geslingerd. Teammaat Haruchika Aoki onderging een soortgelijk lot. In ronde 17 vloog Aoki met een fikse buiteling van zijn Honda, nadat hij in de ronde ervoor door een olie- en benzine spoor van de gevallen DePuniet was gereden. Haru ging er hard af, en werd voor controle naar de Clinica Mobile van dr. Costa vervoerd. Daar constateerde dr. Costa een minimaal haarscheurtje in zijn linker pols en een fikse bloeduitstorting op zijn heup.
Vanaf de 11e plaats maakte Aoki een goede start en belandde op de 8e plaats. In de openingsfase moest hij zijn meerdere erkennen in Nieto en Battaini, waarna Haru een verbeten strijd uitvocht met Debon, Waldmann en Yuzi. Het ging goed. We vochten om plaats 9 en waren constant aan het stuivertje wisselen. In de 14e ronde was DePuniet onderuit gegaan in een slingerende reeks bochten, en daarbij liep zijn tank schade op waardoor er naast veel vuil ook veel benzine op de baan stroomde. Ik zat midden in de groep en kon niet zien wat er op de baan lag. Ik zag dat ik midden over het benzinespoor heen ging en deed het een rondje rustig aan. Toen ik dacht geen probleem met vuil aan mijn banden te hebben zette ik de achtervolging weer in en enkele ronden later schoot ik er als een komeet af. Ik had ineens geen grip meer en daar vloog ik door de lucht. Over en uit, en ik dacht eerst stevig last van mijn been en pols te hebben. Maar dat viel gelukkig mee, het was niet gebroken. En aan die bloeduitstortingen en kneuzingen word ik vanaf maandag door een fysiotherapeut in Nederland geholpen , aldus Aoki.
Jarno Janssen hoopte aanvankelijk met de nieuwe Honda cilinders meer voordeel te boeken. Maar de loop van het circuit, een kort en bochtige baan van 3,7 km, was er niet naar om het extra vermogens voordeel goed tot uiting te laten komen. Vanaf zijn 22e startplaats maakte Janssen weer een goede start, maar in het gedrang bij de eerste bochtenreeks kon hij geen extra plaatsen goed maken. De race ging goed, maar ik had geen aansluiting bij Haslam en Vincent, die uiteindelijk op plaats 13 en 14 over de streep kwamen. Die groep had een gaatje op me, en ik trachtte die meters goed te maken. In mijn gretigheid zette ik het gas er te snel op. Mijn achterwiel brak onder me weg en ik maakte een enorme highsider. Daarmee was het over en uit. Ik blesseerde mijn ben iets, maar dat lijkt na enige tijd gelukkig mee te vallen. Die deuk in mijn ego doet meer pijn , meldde Janssen enigszins teleurgesteld. Zeker als je zie dat mijn concurrenten nu punten pakken. Maar ja, nu eerst een maand rust en dan in de 2e helft van het seizoen alles focussen op die fel begeerde WK-punten , besluit Janssen.
GP 10 na 1 maand pauze in Brno (CZ)
De volgende Grand Prix wordt na een pauze van 1 maand verreden op 28 augustus in het Tsjechische Brno.
DeGraaf Grand Prix Team-rijders Jarno Janssen, Haruchika Aoki en Kanemoto Honda MotoGP coureur Jurgen van den Goorbergh zijn op 4 augustus present tijdens het gratis toegankelijke auto- en motorsportfestijn op het TT Circuit Assen, de Rizla+ Racing Day III. Gratis kaarten kan men downloaden van de website
Uitslag 250cc race + WK-stand na 9 van de 16 GP s:
Race is 5 ronden voor de finish afgevlagd ivm regen, nadat Melandri crashte. Na et afvlaggen wordt de uitslag geteld van de ronde er voor, toen lag Melandri nog aan kop.
1. Marco Melandri, I, Aprilia 32.12,725 = 151,784 km/uur; 2. Roberto Rolfo, I, Honda op 0,181; 3. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 2,150; 4. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 8,461; 5. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 15,565; 6. Toni Elias, E, Aprilia op 29,543; 7. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 29,857; 8. Franco Battaini, I, Aprilia op 29,890; 9. Ralf Waldmann, D, Aprilia op 38,653; 10. Alex Debon, E, Aprilia op 42,231. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda kwam in de 17e ronde in 10e positie ten val; Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda schoof in ronde 6, in 21e positie onderuit.
Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:
1. Melandri, 170; 2. Nieto, 145; 3. Rolfo, 127; 4. Battaini, 88; 5. Elias, 86; 6. Locatelli, 78; 13. H. Aoki, 35.
Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 9 van de 16 GP s:
1. Valentino Rossi, I, Honda 43.32,783 = 153.105 km/uur gem.; 2. Max Biaggi, I, Yamaha op 0,730; 3. Tohru Ukawa, J, Honda op 1,1; 4. Carlos Checa, E, Yamaha op 2,330; 5. Shinya nakano, J, Yamaha op 2,743; 6. Norick Abe, J, Yamaha op 2,780; 7. Jeremy McWilliams, GB, Proton, op 15,348; 8. Nobuatsu Aoki, J, Proton op 18,980; 9. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 19,269; 10. Alex Hoffman, D, Honda op 34,533. 12. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 45,404.
Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:
1. Rossi, 220; 2. Ukawa, 124; 3. Biaggi, 109; 4. Barros, 87; 5. Checa, 85; 6. Abe, 82; 7. Capirossi, 65; 8. Kato, 60; 17. Jurgen vd Goorbergh, 23.
Uitslag 125cc race + WK-stand na 9 van de 16 GP s:
1. Arnaud Vincent, F, Aprilia 40.40,023 = 147.551 km/uur; 2. Alex de Angelis, I, Aprilia op 0,108; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia op 9,995; 4. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 9,996; 5. Pablo Nieto, E, Aprilia op 10,160; 6. Simone Sanna, I, Aprilia op 16,018; 7. Daniel Pedrosa, E, Honda op 16,826;
Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:
1. Poggiali, 160; 2. Vincent, 153; 3. Pedrosa, 140; 4. Jenkner, 96; 5. Cecchinello, 91; 6. P. Nieto, 65; 7. Sanna, 58; 8. De Angelis, 55.
Ingezonden persbericht