Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

20-7-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Japan, circuit Suzuka

AOKI (11E) MIN VIER, JANSSEN (22E) PLUS VIER

Verdeelde gelaats- en gevoelsuitdrukkingen kenmerkten de pitbox van het DeGraaf Grand Prix Team na afloop van de twee trainingsdagen voor de Duitse Grand Prix op de Sachsenring. Gedeeltelijk tevreden gezichten bij Haruchika Aoki, die zich op de 2e trainingsdag 1 seconde verbeterde en daarmee van de 15e naar de 11e startplaats opklom, en teleurstelling bij Jarno Janssen, die net als 10 collega s uit de kwartliter klasse niet aan zijn rondetijd van vrijdag kwam en 4 plaatsen op de startlijsten zakte van de 18e naar de 22e plaats.

Janssen had het gisteren nog goed naar zijn zin, prijkte voor naaste Honda collega s Vincent en Haslam op de lijst en proefde duidelijk voordeel van zijn nieuwe cilinders. Maar een oude schouderblessure speelt me hier parten , opent Janssen, nadat hij met een van pijn verbeten gezocht bij circuitarts dr. Costa vandaan kwam. Vorig jaar heb ik in Cartegena bij de laatste EK-race mijn schouder gebroken, en die blessure speelt me op dit Mickey Mouse baantje parten met al die linker bochten. Ik het problemen met het omleggen van de machine, want het is hier heel zwaar werken. Daarnaast kan ik mijn lijn bij het uitkomen van de bochten moeilijk vasthouden. Het doet simpelweg pijn , meldde Janssen na terugkomst van de Clinica Mobile van dr. Costa. Maar het is niet alleen mijn schouder, ik reed ook te krampachtig. Toen ik 5 ronden voor tijd bij Rolfo in zijn slipstream zat, schoot ik net iets te ver rechtdoor en kwam op de kerbstones, weg goede tijd. In de laatste ronde had ik ook nog sneller gekund, maar toen kwam Pole-man Fonsi Nieto even binnendoor. Het zat dus niet mee. De veringt is goed en de banden ook. Morgen zal ik de pijn verbijten, nadat eerst s morgens dr Costa nog naar mijn schouder heeft gekeken. De cilinders doen goed werk, nu ik nog. Hoewel het vermogensverschil hier op de bochtige Sachsenring niet zo goed tot uiting komt als op snelle banen als Donington of Assen. Morgen wil ik voor Haslam en Vincent finishen. In de laatste twee GP s had ik een goede startplaats en viel het race-resultaat tegen. Morgen wil ik dat eens zien om te buigen van een minder goede startplaats naar een goed eindresultaat&! , besluit Janssen.

Voor Haruchika Aoki verliep de tweede trainingsdag beter, maar alle problemen zijn nog niet opgelost. Ik kwam een seconde sneller rond dan vrijdag en steeg 4 plaatsen, maar sta op de 11e plaats. Mijn doelstelling was weer een startplaats bij de top 10&! Maar dat zat er net niet in. We hebben nog teveel mopeite met de juiste afstelling. De motor draait niet lekker af in die grote hpoeveelheid krappe bocjhten. En het feit dat we bijna alles lionksom afdraaien is ook wel heel vreemd. Daar is bijna geen veringsafstelling of band voor te vinden. Maar dat zijn feiten die voor iedereen gelijk zijn, dus zalk ik er ook mee leren leven. Het wordt morgen vechten, werken en zweten. Maar voor mionder dan een top 10 plaats, dicht bij de top 5, ga ik niet van start , aldus een uiterst gemotiveerde Aoki.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. F. NIETO SPA 1'26.874 APRILIA



2. M. MELANDRI ITA 1'27.171 APRILIA



3. R. LOCATELLI ITA 1'27.445 APRILIA


4. R. ROLFO ITA 1'27.446 HONDA


5. F. BATTAINI ITA 1'27.566 APRILIA


6. S. PORTO ARG 1'27.613 YAMAHA


7. R. DE PUNIET FRA 1'27.669 APRILIA


8. A. DEBON SPA 1'27.775 APRILIA


9. T. ELIAS SPA 1'27.865 APRILIA


10. N. MATSUDO JPN 1'27.943 YAMAHA


11. H. AOKI JPN 1'28.138 DeGraaf Grand Prix Team HONDA

12. C. STONER AUS 1'28.278 APRILIA


13. E. ALZAMORA SPA 1'28.359 HONDA


14. R. WALDMANN GER 1'28.591 APRILIA


15. V. PHILIPPE FRA 1'29.064 APRILIA


16. D. HEIDOLF GER 1'29.067 APRILIA


17. S. YUZY MAL 1'29.072 YAMAHA


18. L. HASLAM GBR 1'29.104 HONDA


19. J. VINCENT GBR 1'29.290 HONDA


20. D. CHECA SPA 1'29.489 APRILIA


21. R. JARA SPA 1'29.525 APRILIA


22. J. JANSSEN NED 1'29.672 DeGraaf Grand Prix Team HONDA

23. H. MARCHAND FRA 1'29.735 APRILIA


24. T. vd BOSCH FRA 1'29.794 APRILIA


25. T. SEKIGUCHI JPN 1'29.925 YAMAHA


26. H. FAUBEL SPA 1'29.936 APRILIA


27. C. GEMMEL GER 1'30.251 HONDA


28. M. NEUKIRCHNER GER 1'30.379 HONDA


29. N. KEHRER GER 1'32.623 HONDA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. O. JACQUE FRA 1'25.758 YAMAHA



2. S. NAKANO JPN 1'25.838 YAMAHA



3. M. BIAGGI ITA 1'25.875 YAMAHA


4. A. BARROS BRA 1'25.956 HONDA


5. T. UKAWA JPN 1'25.991 HONDA


6. V. ROSSI ITA 1'25.992 HONDA


7. J. McWILLIAMS GBR 1'26.067 PROTON KR


8. G. McCOY AUS 1'26.095 YAMAHA


9. D. KATO JPN 1'26.105 HONDA


10. C. CHECA SPA 1'26.118 YAMAHA


11. Y. KAGAYAMA JPN 1'26.232 SUZUKI


12. S. GIBERNAU SPA 1'26.387 SUZUKI


13. N. AOKI JPN 1'26.502 PROTON KR


14. J. HOPKINS USA 1'26.551 YAMAHA


15. N. ABE JPN 1'26.555 YAMAHA


16. R. LACONI FRA 1'26.648 APRILIA


17. T. HARADA JPN 1'26.686 HONDA


18. J. v d GOORBERGH NED 1'26.790 HONDA


19. A. HOFMANN GER 1'27.034 HONDA


20. J. CARDOSO SPA 1'27.262 YAMAHA


21. A. RYO JPN 1'27.305 SUZUKI

John Hopkins start niet, vanwege een handblessure (gebroken mideenhandsbeentje) in linker hand.

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.29,097; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera, 1.29,606; 3. Simone Sanna, I, Aprilia 1.29,607; 4. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.29,626; 5. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.29,629; 6. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.29,668; 7. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.29,770.

Sachsenring (D) circuit-gegevens:

Circuit lengte: 3.704 km, Pole position: links, Breedte: 10 m, Rechter bochten: vier, Linker bochten: tien, Langste rechte stuk: 780 m, Gebouwd in: 1996, Laatste modificatie: 2001

Ronde record 500cc: Shinya Nakano, 1.26,808 = 153.608 km/u (2001)

Snelste Pole Position: Max Biaggi (Yamaha), 1.26,097 = 154.876 km/u (2001).

500cc Race winnaar 2001: Max Biaggi (Yamaha),

Ronde record 250cc: Marco Melandri, I, Aprilia 1.27,233 (2001)

Snelste Pole Position: Tetsuya Harada, J, Aprilia 1.26,906 (2001)

250cc Race winnaar 2001: Marco Melandri, I, (Aprilia)

Ronde record 125cc: Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.30,371 (2001)

Snelste Pole Position: Max Sabbatani, I, Aprilia 1.30,186 (2001)

125cc Race winnaar 2001: Simone Sanna, I, (Aprilia)