Vlaamse overheid
Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 19 JULI 2002 IN
KORT BESTEK
Hieronder vindt u in kort bestek een overzicht van de overige dossiers die
de Vlaamse regering op 19/07/2002 goedgekeurd heeft. DEEL I.
DEEL I.
Op voorstel van minister-president Patrick DEWAEL :
De recente wijziging van de samenstelling van de Vlaamse
regering noopt tot een aanpassing van het besluit dat de
organisatie van de ministeriële kabinetten regelt. De
Vlaamse regering keurt de aanpassing van dit besluit
goed.
* * *
De Vlaamse regering neemt akte van het 'Actieplan 2002
Reguleringsmanagement'. Dit actieplan bevat geen algemene
richtlijnen, maar daadwerkelijke voorstellen tot
vereenvoudiging van specifieke wetgeving, formulieren en
administratieve procedures. Het wordt immers tijd dat de
burgers de vereenvoudiging van de regelgeving en de
vermindering van de administratieve lasten ook
daadwerkelijk ondervinden. De Vlaamse regering gelast de
Kenniscel Reguleringsmanagement de voorstellen te
beoordelen en opportuniteiten tot verbetering te
signaleren. De Kenniscel moet tevens voorstellen tot
actie uitwerken met betrekking tot de tekorten in
ingediende projecten of in de bevoegdheidsdomeinen
waarvoor geen projecten zijn ingediend. De Vlaamse
regering gelast alle Vlaamse ministers bovendien de
nodige initiatieven te nemen tot oprichting en werking
van aansturingskanalen en -organen.
* * *
Het Rekenhof heeft recent een onderzoek gevoerd naar het
gebruik van de convenants door de Vlaamse overheid. Met
dit onderzoek wou het Rekenhof nagaan in welk mate het
instrument convenants wordt gebruikt door het ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse openbare
instellingen en welke types van overeenkomsten de Vlaamse
overheid als convenants kwalificeert. Daarnaast voerde
het Rekenhof diepteonderzoeken uit naar SIF-convenants,
mobiliteitsconvenants en milieubeleidovereenkomsten. Nu
keurt de Vlaamse regering het gecoördineerd antwoord op
de bevindingen van het Rekenhof goed.
Op voorstel van minister-president Patrick DEWAEL, van
minister vice-president Steve STEVAERT, van Vlaams
minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Paul
VAN GREMBERGEN :
Na advies van de SERV en de MiNa-raad keurt de Vlaamse
regering een voorontwerp van decreet opnieuw principieel
goed dat uitvoering geeft aan de beslissing van 27 april
2001, waarbij de minister-president werd gelast een
ontwerp van kaderdecreet in te dienen dat het facilitair
kader voor publiek-private samenwerking (PPS) verankert.
PPS staat voor de samenwerking tussen de overheid en het
bedrijfsleven voor de realisatie van maatschappelijk nut-
tige projecten die ook een commerciëel rendement hebben.
Via de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven
wordt de know-how van beide partijen samengebracht. Met
PPS wil de Vlaamse regering de doelmatigheid van het
beleid verbeteren en besparen op de kosten. In datzelfde
kader keurt ze ook een besluit goed betreffende het
financiële en materiële beheer van het 'Vlaams
Kenniscentrum PPS'. Het voorontwerp van decreet wordt nu
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Op voorstel van minister-president Patrick DEWAEL, van
Vlaams minister Marleen VANDERPOORTEN en Vlaams minister
Dirk VAN MECHELEN :
De Vlaamse regering neemt akte van het businessplan voor
de impulsfinanciering van het wetenschappelijk onderzoek
aan de Transnationale Universiteit Limburg (tUL) en voor
de investering in infrastructuur van de tUL. De
Limburgse Reconversiemaatschappij wordt belast met de
projectcoördinatie voor de verdere uitwerking van het
businessplan met bijbehorend stappenplan. LRM zal ook
een vooronderzoek voeren naar de haalbaarheid van een
kenniscentrum voor zelfstandig ondernemen en KMO's in
Limburg.
Op voorstel van minister-president Patrick DEWAEL, van
Vlaams minister Vera DUA en van Vlaams minister Paul VAN
GREMBERGEN :
Na advies van de SERV en de MiNa-raad keurt de Vlaamse
regering het voorontwerp van nieuw decreet inzake de
openbaarheid van bestuur opnieuw principieel goed, onder
voorbehoud van screening met het ontwerp van kaderdecreet
Bestuurlijk Beleid voor wat betreft het toepassingsgebied
en de aanstelling van de communicatieambtenaar. Het
voorontwerp van decreet regelt op een globale wijze de
passieve en actieve openbaarheid van bestuur voor álle
Vlaamse bestuursinstanties. Het wordt nu voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
Op voorstel van minister-president Patrick DEWAEL en van
Vlaams minister Paul VAN GREMBERGEN :
Na advies van de SERV en na overleg met de vakbonden
keurt de Vlaamse regering opnieuw principieel het
voorontwerp van kaderdecreet 'Bestuurlijk Beleid' goed.
Dat decreet legt het toekomstig organisatorisch-
administratief kader vast voor de Vlaamse
overheidsadministratie. Het voorontwerp van decreet
bepaalt dat de Vlaamse regering het takenpakket van de
Vlaamse overheidsadministratie in homogene
beleidsdomeinen verdeelt. Binnen elk beleidsdomein worden
opgericht: een Vlaams ministerie, bestaande uit een
departement en desgevallend een of meer intern
verzelfstandigde agentschappen (IVA's); eventueel een of
meer extern verzelfstandigde agentschappen (EVA's); een
beleidsraad. Het voorontwerp wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse regering keurt voor het toekomstige
beleidsdomein 'Landbouw ' principieel de
indeling in entiteiten en de taakstelling van elk van die
entiteiten goed. De goedkeuring is een vervolg op de
regeringsbeslissing van 19 januari 2001 waarbij de
basisprincipes voor de reorganisatie van het Vlaamse
overheidsapparaat werden vastgelegd en een leidraad is
goedgekeurd voor de invulling van de dertien
beleidsdomeinen.
* * *
De Vlaamse regering heeft in het kader van het project
Beter Bestuurlijk Beleid eerder al een aantal belangrijke
beslissingen genomen met betrekking tot de reorganisatie
van het Vlaams overheidsapparaat en de invulling van de
dertien nieuwe beleidsdomeinen. Binnen elk van die
beleidsdomeinen moeten nu stappen gezet worden om de
bestaande administratieve structuren en procedures
operationeel voor te bereiden op de overgang naar de
nieuwe structuur. Daarom wijst de Vlaamse regering nu
voor elk van de dertien beleidsdomeinen een
veranderingsmanager aan. Die krijgt tot taak het
veranderingsproces te coördineren, begeleiden en op te
volgen.
Op voorstel van minister vice-president Steve STEVAERT :
Om overstromingen in Vilvoorde, Machelen en het ganse Zennebekken te voorkomen wordt sinds de jaren tachtig gewerkt aan de aanleg van een nieuwe Zennebedding. De derde en laatste fase van dit project werd in 1995 toegewezen aan de NV Herbosch-Kiere voor een bedrag van 10,5 miljoen euro. De vervuiling van de af te graven gronden en het onbeschikbaar worden van de voorziene stortterreinen gaven echter aanleiding tot bijkomende kosten voor de sanering en de afvoer van de vervuilde gronden. De Vlaamse regering bekrachtigt de genomen maatregelen ingevolge de grondvervuiling en beslist tot gedeeltelijke betaling van de meerkosten ter zake. Ze machtigt de bevoegde minister verder te onderhandelen over de financiële afhandeling van de opdracht.
* * *
De Vlaamse regering beslist de sectie 'Onbemande
camera's' van de administratie Ondersteunende Studies en
Opdrachten uit te breiden met 19 statutaire
personeelsleden.
* * *
De Vlaamse regering stemt in met een ontwerp van
Koninklijk Besluit tot wijziging van het KB dat de
burgerlijke vergunningen van bestuurders van vliegtuigen
regelt. Het ontwerp-KB beoogt de aanpassing van de
bestaande Belgische wetgeving aan de JAR-voorschriften.
Het houdt een versoepeling in met betrekking tot de
overgangsperiode voor het omzetten van een Belgische
vergunning naar een JAR-vergunning en het theoretisch
examenreglement.
* * *
De Vlaamse regering stemt in met een ontwerp van
Koninklijk Besluit tot vaststelling van de voorwaarden
voor het bekomen van burgerlijke vergunningen en
bevoegdheidsverklaringen van vliegtuigbestuurder door de
piloten van de Belgische krijgsmacht. Het ontwerpKB
beoogt de aanpassing van de bestaande Belgische wetgeving
aan de JAR-voorschriften.
* * *
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse regering
een besluit definitief goed dat uitvoering geeft aan het
decreet Basismobiliteit. Het besluit past drie Europese
verordeningen toe. Hierdoor worden onder meer het
grensoverschrijdende vervoer geregeld en de bijzondere
vormen van geregeld vervoer (leerlingen- en
bedrijfsvervoer) geliberaliseerd.
Op voorstel van Vlaams minister Mieke VOGELS :
De terugbetaling van hulpmiddelen en aanpassingen voor de
sociale integratie van personen met een handicap is
geregeld door een besluit van 13 juli 2001. Bij dat
besluit hoort een refertelijst met de verschillende
hulpmiddelen die voor terugbetaling in aanmerking komen,
samen met de respectieve refertebedragen. In die
refertelijst staan op dit moment echter enkele
onvolkomenheden de rechtgezet dienen te worden. De
Vlaamse regering beslist nu tot aanpassing van de
refertelijst.
* * *
In het kader van de problematiek van de wachtlijsten
keurt de Vlaamse regering een aantal maatregelen goed tot
wijziging van de programmatie van de voorzieningen voor
begeleiding en opvang van personen met een handicap, en
van de Centra voor Ontwikkelingsstoornissen. De
wijzigingen hebben uitsluitend betrekking op de
residentiële, semi-residentiële en ambulante sector
waarvoor de Vlaamse regering geen delegatie heeft gegeven
aan de raad van bestuur van het Vlaams Fonds, evenals op
de Centra voor Ontwikkelingsstoornissen.
* * *
De Vlaamse regering wijzigt de voorwaarden van toekenning
van een persoonlijk assistentiebudget aan personen met
een handicap. De wijzigingen omvatten onder meer het
optrekken van het programmatiecijfer tot maximaal 500
personen, de wijziging van de prioriteitenregeling onder
de aanvragers en de bepaling van het aandeel vergoedbare
assistentie.
* * *
De Vlaamse regering keurt een besluit goed dat uitvoering
geeft aan het beleid inzake het snel wegwerken van de
wachtlijsten van personen met een handicap. Het gaat om
een tijdelijke ad hoc-regeling die mogelijkheden biedt
tot het sluiten van een (vrij gedetailleerd) convenant
tussen het Vlaams Fonds en een voorziening.
* * *
Het besluit van de Vlaamse regering dat de inschrijving
bij het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen
met een Handicap regelt voorziet een vergoeding van 87,86
euro voor de opmaak van een multidisciplinair verslag.
Deze vergoeding is te beperkt in verhouding tot de
investering die van de multidisciplinaire teams wordt
gevraagd om kwalitatieve verslagen aan het Vlaams Fonds
te kunnen bezorgen. Gelet op het belang van de
multidisciplinaire teams voor de inschrijvingsprocedures
bij het Vlaams Fonds beslist de Vlaamse regering tot
betere honorering (van 88 euro naar 210 euro). Het
besluit bepaalt ook de erkenningsvoorwaarden van zo'n
multidisciplinair team.
* * *
De Vlaamse regering kent 74.000 euro subsidie toe aan de
provincie Limburg voor het project 'Limtax', dat kadert
in de uitbouw van een systeem van aangepast vervoer voor
personen met een handicap.
* * *
In het kader van de uitbouw van een systeem van aangepast
vervoer voor personen met een handicap kent de Vlaamse
regering 168.600 euro subsidie toe aan de vzw De
Antwerpse rolkar.
* * *
In het kader van de preventieve gezondheidszorg sluit de
Vlaamse regering een convenant af met de
Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Huisartsen
(WVVH). De WVVH levert de wetenschappelijke basis om de
opdracht van de huisarts inzake gezondheidspromotie en
ziektepreventie te definiëren en zinvolle verantwoorde
interventies voor te stellen.
* * *
De Vlaamse regering kent 2,8 miljoen euro subsidie toe
aan 5 regionale centra voor borstkankerscreening voor het
jaar 2002.
* * *
De Vlaamse regering beslist tot onmiddellijke aanwerving
van bijkomende personeelsleden voor de Vlaamse
Gezondheidsinspectie en voorziet hiervoor de nodige
financiering. Zij zullen instaan voor inspecties van
ziekenhuizen en voor versterking van de teams
Infectieziekten en Gezondheid & Milieu.
* * *
De Vlaamse regering kent aan een aantal initiatieven
inzake ontwikkelingssamenwerking 12.400 euro subsidie toe
per voltijds personeelslid in gewezen DAC-statuut als
voorschot op de tegemoetkoming in de loonkosten van dat
personeelslid. Het gaat onder meer om een aantal Oxfam
Wereldwinkels, Broederlijk delen vzw en Vredeseilanden
vzw.
* * *
Met het oog op de uitvoering van de CAO voor de social-
profitsector beslist de Vlaamse regering tot verdeling
van het budget dat hiervoor ingeschreven staat in de
Vlaamse begroting 2002.
Op voorstel van Vlaams minister Mieke VOGELS en van
Vlaams minister Jaak GABRIELS :
Na advies van de Raad van State stemt de Vlaamse regering
definitief in met het ontwerpdecreet tot goedkeuring van
de aanvullende protocollen bij het Europees Sociaal
Handvest en het herziene Europees Sociaal Handvest zelf.
Het Handvest is het belangrijkste juridische instrument
inzake sociale rechten voor burgers. In het Handvest
worden de principes van een gemeenschappelijke sociale
politiek en de individuele rechten van de werknemers en
het hun gezin vastgelegd. Het ontwerpdecreet wordt
ingediend bij het Vlaams Parlement.
Op voorstel van Vlaams minister Marleen VANDERPOORTEN :
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse regering
opnieuw principieel een (gewijzigd) voorontwerp van
Onderwijsdecreet XIV goed. Dit voorontwerp grijpt in op
een groot aantal elementen van de onderwijsregelgeving.
Er wordt uitvoering gegeven aan de maatregelen die in CAO
V en VI zijn opgenomen waardoor de bestaande decretale
bepalingen moeten worden aangepast. Zoals bij elk
verzameldecreet worden tevens een aantal technische
correcties aangebracht en worden aanpassingen en
wijzigingen doorgevoerd die de vereenvoudiging van de
regelgeving moeten bewerkstellingen. Dit (gewijzigde)
voorontwerp van decreet wordt voor advies voorgelegd aan
de Raad van State.
* * *
Sinds 1998 ontvangen de scholen middelen in het kader van
ICT, bestemd voor hard- en software. De coördinatie rond
het gebruik van ICT-middelen moest tot op vandaag
gebeuren op basis van de gewone organieke
personeelsomkadering. Reeds enige tijd is duidelijk dat
de personeelsleden die in de scholen instaan voor deze
ICT-coördinatie overbelast zijn. Daarom besliste de
Vlaamse regering begin deze maand principieel om voor het
schooljaar 2002-2003 aan (samenwerkende) scholen
personeelsomkadering toe te kennen die alleen voor ICT-
coördinatie kan worden aangewend. Naast de middelen voor
personeel zullen aan de scholen ook extra
werkingsmiddelen worden toegekend voor logistieke en
materiële ondersteuning van die ICT-coördinatoren. Bij
het toekennen van de middelen wordt uitgegaan van een
'rugzak' per leerling. Aangezien er verschillende noden
zijn naar gelang van het onderwijsniveau, wordt er een
wegingsfactor ingebouwd. Na onderhandelingen met alle
representatieve vakorganisaties en de inrichtende machten
keurt de Vlaamse regering dit besluit opnieuw principieel
goed. Het wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad
van State.
* * *
De Vlaamse regering beslist principieel tot toekenning
van aanvullende middelen aan de Vlaamse universiteiten
door middel van de decretaal vereiste convenants voor het
jaar 2002. De middelen kunnen aangewend worden voor 2
soorten projecten: afbouw van bestaande opleidingen of
afstudeerrichtingen en de bevordering van de kwaliteit en
de vernieuwing van het onderwijs. Een commissie zal de
projectvoorstellen evalueren. Het besluit wordt nog voor
advies voorgelegd aan de Vlaamse Interuniversitaire Raad
(VLIR) en de Raad van State.
* * *
De Vlaamse regering keurt de projecten 2002 van het
Onderwijskundig Beleids- en praktijkgericht
Wetenschappelijk onderzoek goed. De totale toelage voor
de 5 projecten bedraagt 1,36 miljoen euro.
* * *
De Vlaamse regering wijzigt principieel de financiering
van de Bijzondere Onderzoeksfondsen aan de Vlaamse
universiteiten. De aanpassingen betreffen de
verdeelsleutel van het Bijzonder Onderzoeksfonds waarbij
het gewicht van het aantal doctoraten in de bestaande
verdeelsleutel groter wordt en waarbij er geleidelijk en
voor een deel criteria voor performantie en
wetenschappelijke zichtbaarheid worden ingevoerd. Het
wijzigingsbesluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de
Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid en aan de Raad van
State.
* * *
De Vlaamse regering wijzigt principieel een besluit
houdende de vaststelling van de loopbaanstructuur en van
de salarisschalen van het administratief en technisch
personeel (ATP) van de Vlaamse hogescholen. Het besluit
wenst de mogelijkheden van de hogescholen te vergroten om
hun recruteringsbehoeften, bevorderingsmogelijkheden en
overgangen van personeelscategorie soepeler in te vullen.
Eveneens wordt er gestreefd naar een maximale afstemming
op het universitair onderwijs en naar een zo analoog
mogelijke regeling voor Onderwijzend Personeel en ATP. De
vernieuwingen betreffen onder meer het invoeren van
diverse vormen van deskundigheid als vereist
bekwaamheidsbewijs, het afschaffen van niveau E, het
invoeren van 3 nieuwe salarisschalen en de versoepeling
van de loopbaanstructuur. Over dit wijzigingsbesluit
wordt nog onderhandeld met de representatieve
vakorganisaties en de inrichtende machten.
* * *
Op 24 juli 2001 wijzigde de Vlaamse regering principieel
een besluit houdende de vaststelling van de vakken en de
indeling van de vakken in algemene, technische en
praktische vakken in het secundair onderwijs voor sociale
promotie. Na advies van de Raad van State werd het
besluit voorgelegd aan de Vlaamse Onderwijsraad en
gewijzigd. Conform de procedure moesten de vakken zoals
die bestonden tijdens het schooljaar 1999-200
geconcordeerd worden naar de vakken die werden ingevoerd
vanaf 1 september 2000. Deze vakken waren echter
ontoereikend zodat er door voorliggend besluit nieuwe
vakken worden ingevoerd. Na onderhandelingen met alle
representatieve vakorganisaties en de inrichtende machten
keurt de Vlaamse regering nu dit (vernieuwde) besluit
opnieuw principieel goed. Het wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle representatieve
vakorganisaties en de inrichtende machten beslist de
Vlaamse regering opnieuw principieel tot wijziging van
het besluit betreffende de bekwaamheidsbewijzen en de
prestatie- en bezoldigingsregeling voor de
personeelsleden van de centra voor volwassenenonderwijs.
Omwille van de aanpassingen van de bekwaamheidsbewijzen
van het voltijds secundair onderwijs die momenteel
doorgevoerd worden, dient een analoge aanpassing te
gebeuren voor de bekwaamheidsbewijzen van het
volwassenenonderwijs. Het wijzigingsbesluit wordt nog
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle representatieve
vakorganisaties en de inrichtende machten keurt de
Vlaamse regering definitief een omzendbrief goed met
maatregelen om personeelsleden aan te stellen ter
ondersteuning van de scholengemeenschap in het gewoon
secundair onderwijs. Met ingang van 1 september 2002
wordt aan elke scholengemeenschap jaarlijks een
forfaitaire puntenenveloppe van 120 toegekend. Daarnaast
kunnen ze jaarlijks extra punten bij krijgen afhankelijk
van het aantal leerlingen. Deze punten kan de
scholengemeenschap naar keuze aanwenden voor het school-
of klasvrij maken van personeelsleden die belast zijn met
het mandaat van algemeen directeur of van coördinerend
directeur of voor het verhogen van het puntenaantal van
het ondersteunend personeel. De omzendbrief bepaalt
hoeveel punten de scholengemeenschap moet aanwenden voor
voormelde keuzemogelijkheden en hoe ze de punten moeten
gebruiken. Daarnaast bevat hij bepalingen inzake de
administratieve en geldelijke toestand van de
vrijgestelde personeelsleden.
* * *
Na onderhandelingen met alle representatieve
vakorganisaties en de inrichtende machten keurt de
Vlaamse regering definitief een omzendbrief goed die
nieuwe bekwaamheidsbewijzen voor het buitengewoon
onderwijs bepaalt. De omzendbrief beschrijft een aantal
maatregelen die de inzetbaarheid van het personeel moeten
vergemakkelijken en een soepeler personeelsbeleid
mogelijk maken.
---
einde deel I
---