Vlaamse overheid
Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 19 JULI 2002
VLAREM II wordt vereenvoudigd
Ter uitvoering van het Zomerakkoord heeft de Vlaamse
regering, op voorstel van Vlaams mnister Vera DUA,
principieel een verregaande vereenvoudiging en verduide-
lijking van de milieuvoorwaarden voor bedrijven goed
gekeurd. Nu moeten ondernemingen in Vlarem II - een kolos
van liefst 1000 pagina's! - zelf zoeken aan welke milieu-
voorwaarden ze moeten voldoen. Vera Dua wil dat (vooral)
KMO's in een zeer nabije toekomst voldoende hebben aan
een brochure van enkele tientallen pagina's dik. De
nieuwe regeling stelt een sectorale en vooral integrale
aanpak voor. Naar schatting de helft van alle onder-
nemingen zal zo geen vergunning nodig hebben. De over-
heid acht het voldoende dat zij in de toekomst hun acti-
viteiten melden. Deze aanpak geeft de ondernemingen meer
verantwoordelijkheid maar ook absolute rechtszekerheid.
Ze weten zo immers voorafgaandelijk welke voorwaarden ze
moeten respecteren.
Huidige situatie
Wie vandaag als ondernemer aan de slag wil in Vlaanderen
moet zich door een haast onontwarbare resem milieuvoor-
waarden wroeten. De ondernemer wordt verondersteld na te
gaan of hij voldoet aan alle desbetreffende wetten waar-
van de eerste uit . 1964 dateert! Als gevolg van aller-
hande Europese richtlijnen én de permanente introductie
van nieuwe technische procédés moeten de voorwaarden bin-
nen Vlarem II bovendien constant herschreven worden. Dit
maakt het kluwen nog onoverzichtelijker. Minister Dua
heeft nu aan de Vlaamse regering voorgesteld deze milieu-
wetgeving veel overzichtelijker te maken. Via een inte-
graal beleid moet het voor bedrijven makkelijker en over-
zichtelijker worden om zich in regel te stellen.
Voorstel: milieuvoorwaarden op maat
Vandaar dat minister Vera Dua uitpakt met de aanzet voor
een veel duidelijker systeem. Alle milieuvoorwaarden
waaraan een bepaalde categorie van ondernemingen moet
voldoen, worden samengebracht. En ze worden in de toe-
komst uitgewerkt per bedrijfssector. Voor de bedrijven
betekent het samenbrengen en overzichtelijker maken van
de milieuvoorwaarden dan ook een totnogtoe onmogelijk
geachte maar nochtans zeer gewenste vereenvoudiging.
"Het nieuwe decreet focust meer op de globaliteit van de
ondernemingen; op bedrijven die binnen een zelfde sector
actief zijn. Bedrijven dus waarvoor de meeste milieuver-
gunningsvoorwaarden gelijklopend zijn. Let wel: deze
benadering is enkel mogelijk voor overzichtelijke onder-
nemingen die gebruikelijke milieuproblemen ver-
oorzaken."
Voor grote bedrijven met tientallen onderdelen met tel-
kens andere productieprocédés kan deze benadering geen
soelaas brengen. Het zijn vooral de KMO's - die toch de
economische ruggengraat van Vlaanderen vormen - die zul-
len genieten van deze vereenvoudiging. "Zij krijgen via
deze nieuwe regeling als het ware een pakket milieunor-
men "op maat". Om die pakketten te realiseren werken we
per bedrijfssector. Binnen elke sector gaan we clusters
definiëren van bedrijven met een vergelijkbare milie-
uproblematiek."
Kortom, van een hoogstnoodzakelijke maar moeilijk ontwar-
bare Vlarem I en Vlarem II krijgen een massa Vlaamse
ondernemers, met name diegene die niet tot Klasse 1 of
Klasse 2 behoren, nu een pakket milieunormen aangeboden
waardoor hun werk enorm vergemakkelijkt. Ook voor een
deel van de Klasse 2 bedrijven zal het, onder voor-
waarden, mogelijk zijn tot deze integrale voorwaarden toe
te treden.
Gevolg: makkelijker en eenvoudiger voldoen aan milieu-
voorwaarden
Let wel: deze integrale voorwaarden maken de milieubevei-
liging niet minder stringent! Ze zorgen er wel voor dat
ondernemingen duidelijker én makkelijker weten waaraan
zich te houden én hoe ze dat - zo efficiënt mogelijk -
kunnen. Meteen verhoogt de rechtszekerheid van de onder-
nemingen enorm. Ondernemingen die onder deze integrale
voorwaarden vallen, weten namelijk op voorhand aan welk
geheel van voorwaarden ze precies moeten voldoen. Die
integrale voorwaarden zijn bovendien dusdanig opgemaakt
dat ze gelden voor een hele reeks ondernemingen. Het
toezicht op de naleving van de milieuvoorwaarden zal dan
ook veel efficiënter kunnen worden georganiseerd.
Op termijn zal zowat de helft van de in Vlaanderen
actieve, vooral kleinere ondernemingen van deze integrale
voorwaarden kunnen genieten. In Nederland, waar dit
systeem wordt toegepast, geniet nu reeds 55 procent van
alle ondernemingen van een systeem van integrale vergun-
ningsvoorwaarden. In Vlaanderen moet 50 procent mogelijk
zijn. Voor alle ondernemingen die wel van het systeem
zullen kunnen genieten, vervalt meteen de vergunnings-
plicht.
Uitwerking: start proefprojecten
In het najaar starten twee proefprojecten. Tegen 2004
kunnen dan de eerste bedrijfssectoren volgens deze inte-
grale voorwaarden aan de slag.
Neem het voorbeeld van een schrijnwerkerij. Momenteel
moet dergelijke schrijnwerkerij, ressorterend onder de
Klasse 2 bedrijven:
1) een vergunningsaanvraag indienen (een formulier van 13
pagina's, met bijlagen: een bundel van 30 à 50 pagina's).
Dit formulier dient in 7-voud opgemaakt te worden!
2) de termijn om de vergunning te bekomen is minimaal 3
maand, met beroep kan dit oplopen tot 11 maanden
3) de schrijnwerkerij dient de dossiertaks te betalen die
in heel Vlaanderen geldig is: 62 euro. Daarnaast vragen
bepaalde gemeentebesturen bijkomende "kostendekkende"
retributies. Zo vragen Antwerpen en Oostende 370 euro
extra, Willebroek zelfs 720 euro.
4) Bovendien dienen heel wat Klasse 2 ondernemingen - als
gevolg van de ingewikkelde procedure - meer dan eens
externe consultants in te schakelen. Ook die werken niet
gratis.
Diezelfde schrijnwerkerij zal onder de nieuwe voorwaarden
GEEN VERGUNNING klasse 2 meer nodig hebben.
1) de schrijnwerkerij is wel onderworpen aan een mel-
dingsplicht. Maar: de termijn waarbinnen die melding
moet gebeuren, wordt enorm verkort. (In Nederland geldt
een termijn van 1 maand).
2) de voorwaarden worden veel meer op maat gesneden, in
een bundel van 10 à 20 pagina's. Die voorwaarden zullen
duidelijker en specifieker zijn voor de sector. Ze worden
ook kwalitatief beter.
3) de dossiertaks op Vlaams niveau blijft redelijk. De
retributie van gemeenten vervalt grotendeels (voor de
huidige Klasse 3 - meldingen vragen bepaalde gemeenten
ook een retributie, zij het veel lager dan de retributie
voor Klasse 2).
4) via een intensieve controle zal ervoor gezorgd worden
dat deze bedrijven zich strikt houden aan de opgelegde
milieuvoorwaarden
De nu principieel goedgekeurde wijziging van Vlarem II
zal nu voor advies worden voorgelegd aan de MiNa-Raad en
de SERV.
persinfo : Ann Bats, woordvoerder van
minister Dua - tel. (02) 553 27 81
e-mail: persdienst.dua@vlaanderen.be