Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-7-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

JANSSEN (18E

) IN ZIJN NOPJES MET NIEUWE HOMDA ONDERDELEN

MICKEY MOUSE BAAN LEVERT NOG PROBLEMEN OP VOOR AOKI (15E)

De 2e helft van wegrace seizoen 2002 is begonnen. Op de Duitse Sachsenring wordt de 9e van in totaal 16 GP s afgewerkt, en tijdens de eerste trainingsdag voelde Jarno Janssen zich als een klein kind in een immense speelgoed winkel. Want de Brabander had voor het eerst de beschikking over de door zijn teammaat Aoki ontwikkelde speciale onderdalen van de Honda fabriek. Nadat Janssen in Donington Park vorige week al over de grotere carburateurs kon beschikken, kreeg hij voor deze GP ook de beschikking over de nieuwe cilinders. Vooralsnog resulteerde dit in een goede 18e trainingspositie, vlak achter teammaat Aoki, die met stuurproblemen 15e staat.

De nieuwe verbeterde cilinders bieden over het hele gebied iets meer vermogen, maar we hebben er nog niet alles uitgehaald. Het is natuurlijk zaak dat we met dit nieuwe materiaal de juiste afstelling vinden. De motor reageert iets anders, maar de eerste indrukken zijn redelijk goed. Als ik zie dat ik vanmiddag in de tijdtraining 1,5 seconde tijdwinst boek ten opzichte van de vrije training vanmorgen, dan mag ik tevreden zijn. En net als vorige week in Engeland weer als beste privé-Honda op de startlijst prijken, dat is waar ik voor kom , opent Janssen, die zich op het hele korte (3,7 km) Mickey Mouse baantje niet echt op zijn gemak voelt. Het is mijn type baan niet. Ik moet het meer hebben van banen met snelle bochten. En die zie je hier niet. Verder heb je hier 10 linker en slechts 4 rechter bochten. Wie deze baan bedacht heeft weet ik niet, maar die had in ieder geval geen verstand van banden, want die slijtage is hier wel heel vreemd , vind Janssen, die net als veel collega s klaagt over de weinige grip die het asfalt biedt. Het heeft hier een paar dagen keihard geregend en alle rubber is van de baan weggespoeld. Naar mate we meer rijden komt er weer zo n extra rubberlaagje op de baan, waardoor de grip alleen maar beter wordt. Voor morgen gaan we op deze lijn door. Spaan-San heeft nog wat kleine aanpassingen aan vering, versnellingsbak etc, waarmee het zaterdag zeker een stuk beter, dus sneller moet kunnen. Op naar die 4e startrij, zoals in Assen& , besluit de DeGraaf-coureur met goede zin.

Voor Haruchika Aoki is het nog weer wel even wennen op de baan, waar hij 3 jaar geleden met de 500cc Honda V-twin nog fraai zesde werd. Het blijft een apart circuit. Over snelheid hebben we met de Honda niet te klagen, maar we hebben het hele seizoen al wat stuurproblemen, dan zul je begrijpen dat dat hier niet zomaar geklaard is. Al die linkerbochten maken het er niet makkelijker op, maar voor morgen hebben we voldoende te veranderen en te testen om het beter te laten gaan. En als je het sturen dan beter voor elkaar krijgt, heb je ook nog eens met die vreemde bandenslijtage te maken. Nee, het wordt hier geen gemakkelijk GP-weekeinde, hoewel ik wel weer voor een Top 10 klassering ga , meldt Aoki.

Sachsenring (D) circuit-gegevens:

Circuit lengte: 3.704 km, Pole position: links, Breedte: 10 m, Rechter bochten: vier, Linker bochten: tien, Langste rechte stuk: 780 m, Gebouwd in: 1996, Laatste modificatie: 2001

Ronde record 500cc: Shinya Nakano, 1.26,808 = 153.608 km/u (2001)

Snelste Pole Position: Max Biaggi (Yamaha), 1.26,097 = 154.876 km/u (2001).

500cc Race winnaar 2001: Max Biaggi (Yamaha),

Ronde record 250cc: Marco Melandri, I, Aprilia 1.27,233 (2001)

Snelste Pole Position: Tetsuya Harada, J, Aprilia 1.26,906 (2001)

250cc Race winnaar 2001: Marco Melandri, I, (Aprilia)

Ronde record 125cc: Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.30,371 (2001)

Snelste Pole Position: Max Sabbatani, I, Aprilia 1.30,186 (2001)

125cc Race winnaar 2001: Simone Sanna, I, (Aprilia)

Daijiro Kato start op Honda RC211V op Brno.

Regerend 250cc wereldkampioen Kato zal vanaf de Grand Prix van Brno (28 aug.) ook de beschikking krijgen over een RC211V ofwel een zelfde 5 cilinder viertakt Honda waar ook Valentino Rossi en Tohru Ukawa sinds het begin van dit seizoen mee in de nieuwe MotoGP-klasse ion actie komen. Honda heeft dit besluit bekend gemaakt om te kunnen testen of de fabriek alle processen dusdanig onder controle heeft om ook de klantenteams vanaf 2003 van viertakten te voorzien.

Zodra blijkt dat de systemen goed werken zullen meer klantenteams de beschikking krijgen over de V5 van Honda. In het GP-paddock wordt ook al gemeld dat het West Honda Pons team (Barros en Capirossi) nog dit jaar één 4-takt Honda ter beschikking krijgt voor de laatste 4 GP s (Pacific-Motegi J, Maleisië, Australië en Valencia).

Kato:. "Ik kijk uit naar mijn overstap van de twee- naar de viertakt vanaf Brno, het zal een uitdaging zijn om over te stappen naar de dominerende motor van het eerste MotoGP seizoen. In Brno zal ik moeten starten zonder ervaring want de MotoGP reglementen staan geen tests toe voor ons in de komende weken. Maar ik ga in Brno zeker mijn best doen.

"Het enige wat ik jammer vind is dat ik de laatste tijd geen echt aansprekende uitslagen op de NSR heb gereden en ik wil me dus ook graag op de Sachsenring laten zien, mijn laatste race op de NSR 2-takt 500cc Honda! Ik dank het team Gresini voor de kans die men voor mij heeft weten te verzilveren en die ik ook voor 100% aan zal gaan.

250cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Fonsi NIETO SPA 1'26.874 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia


2. Marco MELANDRI ITA 1'27.171 MS Aprilia Racing


3. Sebastian PORTO ARG 1'27.613 Petronas Sprinta Yamaha TVK

4. Randy DE PUNIET FRA 1'27.669 Campetella Racing Aprilia

5. Roberto ROLFO ITA 1'27.749 Fortuna Honda Gresini

6. Toni ELIAS SPA 1'27.865 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia

7. Roberto LOCATELLI ITA 1'28.239 Tu Racing Team Aprilia

8. Emilio ALZAMORA SPA 1'28.359 Fortuna Honda Gresini

9. Franco BATTAINI ITA 1'28.426 Imola Circuit Exalt Cycle Race Aprilia

10. Alex DEBON SPA 1'28.503 Campetella Racing Aprilia

11. Ralf WALDMANN GER 1'28.591 UGT 3000 Abruzzo Aprilia

12. Naoki MATSUDO JPN 1'28.680 17 18 1.806 0.089 Dark Dog Yamaha Kurz

13. Vincent PHILIPPE FRA 1'29.064 Equipe de France - Scrab GP

14. Shahrol YUZY MAL 1'29.148 Petronas Sprinta Yamaha TVK

15. Haruchika AOKI JPN 1'29.180 DeGraaf Grand Prix Team Honda

16. Casey STONER AUS 1'29.338 Safilo Oxydo Race LCR Aprilia

17. Dirk HEIDOLF GER 1'29.454 Aprilia Germany


18. Jarno JANSSEN NED 1'29.672 DeGraaf Grand Prix Team Honda

19. David CHECA SPA 1'29.809 Safilo Oxydo Race LCR

20. Jay VINCENT GBR 1'29.938 Cibertel Honda BQR

21. Christian GEMMEL GER 1'30.251 Kiefer Castrol Honda

22. Raul JARA SPA 1'30.313 RFME Equipo Nacional

23. Leon HASLAM GBR 1'30.364 Cibertel Honda BQR

24. Hugo MARCHAND FRA 1'30.712 Equipe de France - Scrab GP

25. Taro SEKIGUCHI JPN 1'30.905 Dark Dog Yamaha Kurz

26. Thierry vd BOSCH FRA 1'31.009 Ipone Tecmas Racing

27. Hector FAUBEL SPA 1'31.513 RFME Equipo Nacional

28. Max NEUKIRCHNER GER 1'32.381 Neukirchner Racing Team
Not qualified (Out 107%) 1'32.955


29. Nico KEHRER GER 1'33.969 Kehrer Racing Team
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Jeremy McWILLIAMS GBR 1'26.067 Proton Team KR


2. Olivier JACQUE FRA 1'26.178 Gauloises Yamaha Tech 3


3. Valentino ROSSI ITA 1'26.201 Repsol Honda Team

4. Alex BARROS BRA 1'26.480 West Honda Pons


5. Max BIAGGI ITA 1'26.524 Marlboro Yamaha Team

6. Daijiro KATO JPN 1'26.568 Fortuna Honda Gresini

7. Tohru UKAWA JPN 1'26.614 Repsol Honda Team


8. Shinya NAKANO JPN 1'26.678 Gauloises Yamaha Tech 3

9. Tetsuya HARADA JPN 1'26.686 Pramac Honda Racing Team

10. Carlos CHECA SPA 1'26.711 Marlboro Yamaha Team

11. John HOPKINS USA 1'26.930 Red Bull Yamaha WCM

12. Garry McCOY AUS 1'26.982 Red Bull Yamaha WCM

13. Norick ABE JPN 1'27.210 Antena 3 Yamaha d'Antín

14. Regis LACONI FRA 1'27.357 MS Aprilia Racing

15. Sete GIBERNAU SPA 1'27.475 Telefonica Movistar Suzuki

16. Yukio KAGAYAMA JPN 1'27.688 Telefonica Movistar Suzuki

17. Nobuatsu AOKI JPN 1'27.743 Proton Team KR


18. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'27.821 Kanemoto Honda Racing

19. Akira RYO JPN 1'28.036 Team Suzuki


20. Alex HOFMANN GER 1'28.195 West Honda Pons


21. Jose Luis CARDOSO SPA 1'28.606 Antena 3 Yamaha d'Antín
125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.30,184; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.30,640; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.30,372; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.30,840; 5. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.30,843; 6. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.30,958.