AutoRai
19-7-2002
De nieuwe BMW 730d en 740d: diesel rijden op het hoogste
niveau
Met de introductie van de nieuwe 7-serie legde BMW de lat in de
topklasse andermaal hoger. Nu, enkele maanden na de introductie van
zoveel baanbrekende vernieuwing tilt BMW ook de dieselmodellen in de
topklasse naar een hoger niveau.
In oktober 2002 debuteren de BMW 730d en 740d. Deze uiterst
gecultiveerde high performance diesels zijn een inspirerend
alternatief voor de groep veeleisende automobilisten die de voorgaande
modellen in de belangrijkste Europese exportlanden een aandeel tussen
35 en 80 procent in de modelmix bezorgden.
Dynamischer, krachtiger en verder verfijnd: dat zijn de nieuwe zes- en
achtcilinder high-tech diesels met zestraps automaat
De nieuwe dieselmodellen van de BMW 7-serie overtreffen alle
verwachtingen: daarvoor zorgt een hele reeks van verbeteringen,
waaronder common rail brandstofinjectie van de tweede generatie. Zo
levert de zescilinder lijnmotor van de 730d nu een maximum vermogen
van 160 kW (218 pk) bij 4000 tpm en een maximum koppel van 500 Nm
tussen 2000 en 2750 tpm. De machtige achtcilinder in V-vorm doet daar
met een maximum vermogen van 190 kW (258 pk) bij 4000 tpm en een
koppel van maar liefst 600 Nm tussen 1900 en 2500 tpm nog eens een
flinke schep bovenop. Om zeker te zijn van een uiterst efficiënte
krachtsoverbrenging met optimaal schakelcomfort zijn beide nieuwe
dieselmodellen uitgerust met de geavanceerde, automatische zestraps
transmissie die zich in de 735i en 745i modellen al ruimschoots heeft
bewezen.
De superioriteit van de nieuwe 7-serie diesels van BMW blijkt niet in
de laatste plaats uit de prestaties. De 730d accelereert van 0 naar
100 km/h in 8,0 sec en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. De 740d
heeft voor dezelfde acceleratie slecht 7,4 seconden nodig op weg naar
een topsnelheid van 250 km/h. Daarbij zijn de nieuwe 7-serie diesels
al tevreden met een verbruik van 8,5 resp. 9,7 liter diesel per 100 km
in de EU-cyclus.
Met deze ongekend hoge prestaties bij lage verbruikscijfers bevestigen
de nieuwe 7-serie diesels andermaal het leiderschap van BMW in de
hoogste regionen van de dieseltechnologie. De consumentenprijs
(inclusief BTW en BPM) van de BMW 730d bedraagt in Nederland 82.700 en
van de 740d 105.200.
Beduidend lagere bedrijfskosten dankzij 2e generatie common rail
Het surplus aan motorvermogen en rijprestaties bij sterk gereduceerde
verbruikscijfers is allereerst de verdienste van de 2e generatie
common rail technologie met significant verhoogde inspuitdrukken: de
systeemdruk is verhoogd tot 1350 à 1600 bar. In combinatie met de
nieuwe geometrie van de verbrandingsruimtes levert dat naast
vermogens- en koppelwinst bij lagere verbruikscijfers ook beduidend
betere emissiewaarden op. Daardoor zijn beide nieuwe dieselmodellen
gecertificeerd conform de emissie-eisen van EU 3.
Alle 7-serie innovatie nu ook beschikbaar voor dieselvarianten
Met de introductie van de 730d en de 740d stelt BMW alle innovatieve
verworvenheden van de nieuwe 7-serie - standaard of als optie - ook
beschikbaar voor dieselrijders in het topsegment van de markt.
Voorbeelden daarvan zijn het geheel uit aluminium vervaardigde
onderstel met BMW's unieke actieve Dynamic Drive en Electronic Demper
Control (EDC) dat voor het eerst verkrijgbaar is met oneindige
fijnafstemming en luchtvering met automatische hoogteregeling op de
achteras. De standaarduitvoering van beide nieuwe dieselmodellen komt
in verregaande mate overeen met die van de achtcilinder
benzinemodelen.