AutoRai

18-7-2002

Hyundai Getz: ruimte door vindingrijkheid

Met de nieuwe Getz bereikt Hyundai voor het eerst het hart van het b-segment. Niet alleen valt de nieuwkomer precies tussen de Atos Spirit/Multi en de Accent, qua afmetingen positioneert hij zich midden in het omvangrijke marktsegment van de 'supermini's'

In Nederland behoort ongeveer een op de vijf nieuw verkochte auto's tot deze groep. Begin september start in ons land de verkoop; de Getz wordt leverbaar in een drie- en vijfdeursuitvoering en er is keuze uit een drietal benzinemotoren.

Als start voor de ontwikkeling van de Getz heeft Hyundai een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de sterke eigenschappen van de succesvolste modellen in het marktsegment. Het b-segment kenmerkt zich door een zeer omvangrijk aanbod. Van Volkswagen Polo tot en met Renault Clio en van Peugeot 206 tot en met Toyota Yaris: stuk voor stuk leverden ze een bijdrage aan de ontwikkeling van de Getz. Het doel van Hyundai was zoveel mogelijk succeseigenschappen in de Getz te verenigen. Daarmee is deze nieuwste Hyundai bijna een soort optelsom van sterke kwaliteiten met onder meer een hoge daklijn, uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, een veelzijdig interieur, een plezierige wegligging en beslist ook lage gebruikskosten.

Vier sterren
Kenmerkend voor de Getz is zijn hoogte (1,49 meter) en korte neus, wat de auto MPV-achtige proporties geeft en tevens voor veel praktische binnenruimte zorgt. Het interieur kenmerkt zich door variabele gebruiksmogelijkheden, een verstelbare rugleuning achter, talloze opbergvakken en een verzorgde en solide afwerking. Voor zijn botsveiligheid verdient de Getz, gemeten op exact dezelfde wijze als bij Euro-NCAP crashtests, het equivalent van vier van de vijf sterren. De royale spoorbreedten en gunstige wielbasis staan garant voor comfortabele en betrouwbare rijeigenschappen. In Nederland wordt de Getz leverbaar met drie motoren: 1.1i 12V, 1.3i 12V en 1.6i 16V. De
1,3- en 1,6-literkrachtbronnen kunnen gecombineerd worden met een viertrapsautomaat.

Is de Getz qua afmetingen zonder meer een auto voor het b-segment, op een groot aantal terreinen doen zijn kwaliteiten niet onder voor die van een grotere middenklasser. De levering van deze nieuwe Hyundai start begin september. De prijzen worden medio augustus bekend gemaakt. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer: stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuur, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor, ruitenwisser en -sproeier achter, twee airbags en gordelspanners met drukbegrenzers.

Multipointgarantie
De unieke Hyundai Multipointgarantie geldt uiteraard ook voor de Getz. Deze garantie bestaat uit drie jaar productgarantie met een ongelimiteerd aantal kilometers, zes jaar carrosseriegarantie en drie jaar Hyundai Mobiliteitsgarantie.

Belangrijkste kenmerken van de Hyundai Getz

Slim en praktisch

* Laadruimte deelbaar met tussenschot

* Stuurbekrachtiging

* Verstelbare rugleuning achter

* Tassenhaak aan achterzijde voorstoel passagier
* Bergvakken onder laadvloer

Ruim en compact

* Vijf zitplaatsen

* Lengte 3,81 meter; hoogte 1,49 meter

* In delen neerklapbare achterbank (60/40)
* Bagageruimte maximaal 977 liter

* Binnenste draaicirkel 5,0 meter (buitenste 10,0 meter)
Comfortabel en veilig

* Carrosserie met hoge stijfheid

* MacPherson veerpoten voor

* Depowered airbags

* Gordelspanners met drukbegrenzers

* ISOfix-bevestigingspunten voor kinderzitje op achterbank
* Drie driepuntsgordels op achterbank

* Drie hoofdsteunen achter

Exterieurontwerp
Vorm volgt functies
De vorm van de Getz is tot stand gekomen via het zogenoemde 'system design'. Het belangrijkste kenmerk van deze aanpak is de vormgeving die als het ware alle verschillende ontwerpdoelstellingen en diverse eisen tot een geheel smeedt. Integratie van de diverse ontwerpvisies is de basis van het designwerk. Vorm volgt functies.

Zeker wat betreft proporties en lijnen volgt de Getz de Europese trend op de voet. De auto kenmerkt zich door eenvoudige lijnen en gladde vlakken en de hoge carrosserie is eerder hoekig dan sierlijk afgerond. De korte, ver voorwaarts geplaatste motorkap illustreert dat een zo groot mogelijke interieurruimte bovenaan de wensenlijst stond. De auto is compact en biedt toch ruimte aan vijf inzittenden en hun bagage.

Stevig en solide
Vanuit alle perspectieven oogt de Getz stevig en solide: ver op de hoeken geplaatste wielen en brede wielkasten versterken dit beeld, evenals de hoge neus. Opvallend is de A-stijl bij de voorruit die voor het oog tot ver in de spatborden doorloopt en daardoor een aërodynamisch profiel heeft. De hoekige, grote koplampen en de brede grille met enkele horizontale spijl accentueren het eigen gezicht van de Getz en verlenen hem een robuuste, sympathieke, no-nonsense-uitstraling.

Net als de voorzijde ziet de achterkant er robuust uit. De transparante achterlichten zorgen voor een hightech-accent. De achterklep zwaait ver open tot een hoek van 95,5 graden. De grote handgreep herbergt de kentekenverlichting en is verder getooid met het Hyundai-logo. Rondom is de auto voorzien van dikke, kunststof stootstrips die beschermen tegen lichte parkeerschade.

Interieur
Ruimte en comfort centraal
Hoe compacter de auto, des te groter de uitdaging om te zorgen voor optimale benutting van de beschikbare kubieke centimeters. Om binnen een beperkte lengte (3,81 meter) veel mogelijkheden te creëren, zette Hyundai de voor- en achterwielen ver uit elkaar, schoof de motor naar het voorste puntje van de auto en werd de daklijn verhoogd om zoveel mogelijk ruimte voor inzittenden over te houden.

En met succes. De totale lengte van het interieur (schutbord tot rugleuning achterbank) is 1,85 meter, terwijl de ruimte tussen vloer en plafond 1,18 meter bedraagt. Voorin is er meer dan een meter beenruimte beschikbaar. Tijdens productvergelijkingen waaraan consumenten deelnamen, scoorde de Getz betere cijfers voor zitcomfort, zowel voor- als achterin, dan vergelijkbare modellen van andere merken.

Ruimte gaat verder dan alleen meetbare centimeters en liters. Want wat zegt het gevoel? Om de gevoelsmatige ruimte te maximaliseren, zorgde Hyundai voor een royaal glasoppervlak. Daarnaast is het interieurontwerp zeer overzichtelijk gehouden. Geometrische vormen en grote vlakken zetten de toon. Dat maakt het interieur ruim, tijdloos en zeer fraai om te zien. De klokken van het instrumentenpaneel blinken uit door hun sierlijke eenvoud, evenals de bedieningsknoppen van de verwarming en ventilatie.

977 liter laadruimte
De beschikbare ruimte laat zich op vele manieren benutten dankzij de verstelbare en in delen neerklapbare achterbank (60:40). Na het opklappen van de zitting en neervouwen van de rugleuning resulteert zelfs een volledig vlakke laadvloer en een laadvolume van 977 liter. De handige laadvloer verhult niet alleen een reeks kleine bergruimten, hij is ook opklapbaar en kan zo gebruikt worden als scheidingswand.

Bergruimte is een ander sterk punt van de Getz. Van voor tot achter zijn talloze opbergvakken te vinden. Onder het stuur, in de middenconsole en portieren, aan de achterzijde van de rugleuningen, aan de zijkant van de bestuurdersrugleuning, aan de zijkant van de bagageruimte en naast de handrem: overal is plaats voor kleine en grote spullen. De rugleuning van de passagiersstoel is voorzien van een tassenhaak: handig om een volle boodschappentas overeind te houden.

Comfort: een sleutelbegrip
Naast ruimte is comfort een sleutelbegrip. Het stuur en de bestuurdersstoel zijn in hoogte verstelbaar. Bij de driedeursuitvoering van de Getz zijn de voorstoelen voorzien van een zogeheten 'walk-in-systeem': de rugleuning klapt voorover en de stoel schuift voorwaarts. Bij het terugklappen van de leuning keert deze in de oorspronkelijke stand terug. Achterin zijn alledrie de zitplaatsen voorzien van een hoofdsteun en een driepuntsgordel.

Nog meer comfort en gemak biedt de Getz door standaard elektrische bediening van de ruiten (voor) en centrale portiervergrendeling. Vanaf de Getz 1.3i GLS is airconditioning eveneens standaard, net als elektrische bediening van de buitenspiegels, een zonnebrilhouder, mistlampen voor en een bagagenet in de bagageruimte.

Motoren en transmissies
Betrouwbaar en zuinig
Een laag verbruik en maximale betrouwbaarheid zijn in het b-segment van de automarkt een van de belangrijkste criteria voor krachtbronnen. Hyundai bouwt de Getz met vier verschillende motoren, die elk aan deze criteria voldoen. Drie motoren worden in Nederland leverbaar: de 1.1i (62 pk), de 1.3i (82 pk) en de 1.6i (105 pk). De 1.5 CRDi valt vooralsnog buiten het leveringsprogramma.


1.1i 12V
De 1.1i 12V Epsilonmotor heeft een inhoud van 1085 cm3. Hij is voorzien van multipoint-benzine-injectie en motormanagement van BOSCH. De antipingelsensor zorgt ervoor dat er een hoge compressieverhouding mogelijk is (1: 9,6). De langere slag (77 mm) vergroot de prestaties bij lage- en middentoeren. De 1,1-litermotor levert 46,4 kW/62 pk bij 5500 toeren per minuut. Het hoogste koppel bedraagt 96 Nm bij 3250 toeren per minuut. Het gemiddelde verbruik komt op 5,8 liter per honderd kilometer. Door bekleding van de bovenzijde van het motorblok en een extra stijve constructie ligt het geluidsniveau lager en kon de constructie lichter gemaakt worden.

Vermogen : 46,4 kW/62 pk (5500 t.p.m.)
Koppel : 96 Nm (3250 t.p.m.)
Gemiddeld verbruik : 5,8 l/100 km
Topsnelheid : 148 km/uur
Acceleratie 0-100 km/uur : 16,1 sec

De zuinigheid van de 1,1-litermotor wordt door de overheid beloond met een premie van 500. Deze premie geldt voor zowel de 3-deurs- als vijfdeursvariant.


1.3i 12V
Naar verwachting zal de Getz met 1,3-litermotor (1341 cm3) het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening nemen. De krachtbron met enkele bovenliggende nokkenas levert een royale 60,3 kW/82 pk bij 5800 toeren per minuut. Het koppel komt uit op 119 Nm bij 3200 toeren per minuut. Gemiddeld consumeert de 1.3i 12V-motor 6,2 liter per honderd gereden kilometers.

Vermogen : 60,3 kW/82 pk (5800 t.p.m.)
Koppel : 119 Nm (3200 t.p.m.)
Gemiddeld verbruik : 6,2 l/100 km
Topsnelheid : 163 km/uur
Acceleratie 0-100 km/uur : 11,5 sec


1.6i 16V
De krachtigste motor heeft een inhoud van 1594 cm3. De zestienkleppenmotor levert 77,2 kW/105 pk bij 5800 toeren per minuut. Het koppel komt op 146 Nm bij 3200 toeren per minuut, terwijl hij gemiddeld toch maar 6,5 liter per honderd kilometer verbruikt. Vermogen : 77,2 kW/105 pk (5800 t.p.m.)
Koppel : 146 Nm (3200 t.p.m.)
Gemiddeld verbruik : 6,5 l./100 km
Topsnelheid : 180 km/uur
Acceleratie 0-100 km/uur : 9,6 sec

Om trillingen te reduceren zijn de krachtbronnen gemonteerd op hydraulische motorsteunen. Extra geluidsisolatie bij de raamstijlen, spatborden, schutbord, vloer, deuren, dak en motorkap voorkomen ook dat motorgeluid doordringt in het interieur. Een extra inlaatresonator voorkomt daarnaast dat geluiden van het luchtinlaattraject zich te nadrukkelijk laten horen.

Transmissie
Alle krachtbronnen zijn voorzien van een handbediende vijfversnellingsbak. Verbeterde synchronisatie maakt het inschakelen van eerste en tweede versnelling nog soepeler. Het schakelgevoel bij de vijfde versnelling en de achteruitversnelling wordt versterkt door een zogenoemde 'poppet ball': een klein kogeltje dat voelbaar op z'n plaats klikt als de versnelling wordt ingeschakeld.

Voor de 1.3i 12V en 1.6i 16V is er ook een elektronisch geregelde viertrapsautomaat beschikbaar. Deze functioneert stil en is nog duurzamer. Dankzij een aangepaste constructie worden de aandrijfkrachten gelijkmatiger over de verschillende componenten verdeeld. Tevens zijn er duurzamer frictiematerialen gebruikt. Dankzij een hydraulisch systeem met variabele oliedruk schakelt de transmissie snel en soepel. Het systeem gebruikt daarbij gegevens van de motorcomputer om het schakelmoment en de oliedruk te bepalen.

Onderstel, remsysteem en besturing
Solide basis voor Getz
Uiterst wendbaar in de stad, stabiel op de snelweg en gemakkelijk om te rijden: het veelzijdige karakter van de Getz betekent dat er een uitgelezen onderstel nodig is. Hyundai ontwikkelde een extra stijf subframe waaraan de MacPherson veerpoten van de voorwielen bevestigd zijn. Dit frame levert tevens een belangrijke bijdrage aan de botsbestendigheid.

Schroefveren, een stabilisatorstang en oliegevulde schokdempers completeren de wielophanging voor. Computersimulaties en uitgebreide testseries resulteerden in een uitgebalanceerde wielstand die enerzijds zorgt voor een plezierig stuurkarakter en anderzijds voor stabiliteit en comfort.

Voor de wielophanging achter maakt Hyundai gebruik van een 'Coupled Torsion Beam Axle', waarbij een special gevormde torsiebalk de beide draagarmen onderling verbindt. Deze dwarsverbinding zorgt voor een gecontroleerde wielstand (camber en toespoor) en daarmee een stabiele wegligging, zowel rechtuit als in bochten. De draagarmen zijn verder voorzien van schroefveren en gasgevulde schokdempers.

Schijfremmen
Geventileerde remschijven voor (13 inch) en remtrommels achter (8 inch) zorgen voor een betrouwbare remwerking. De rembekrachtiger (9 inch) zorgt voor extra remdruk. ABS in combinatie met EBD is als optie leverbaar. De Getz met ABS krijgt dan remschijven voor en achter.

Veilig en milieuvriendelijk
HAIST leidt tot resultaten
Maximale veiligheid: dat is de inzet van HAIST (Hyundai Advanced Integrated Safety Technology). In elk ontwikkelingsstadium is de Getz beoordeeld op zijn veiligheidsniveau door middel van computersimulaties en tests in technische onderzoekscentra. Het resultaat is een auto die zich qua veiligheid moeiteloos kan meten met de beste in zijn klasse. Bij een crashtest die Hyundai Motor Company uitvoerde volgens de Euro-NCAP-procedure, behaalde de Getz vier van de vijf sterren.

Het geraamte van de carrosserie is geheel van versterkt staal gemaakt. De zijkanten zijn vervaardigd uit één geheel, zonder lasnaden, waardoor de auto extra stijf en dus in hoge mate botsbestendig is. De in- en uitwendige versterkingen van de deurstijlen rond de voorportieren zijn eveneens vrij van lasnaden, wat de kans verkleint op vervorming van de passagiersruimte in geval van een botsing.

Gevouwen plaatwerk
De portieren zelf zijn daarnaast verstevigd om extra bescherming te bieden bij aanrijdingen in de flank van de auto. Onder meer stalen dwarsprofielen, extra versteviging van de deuren aan de onderzijde van de ruiten en een aangepast inwendig frame dragen bij aan de botsbestendigheid van de zijkant. Het plaatwerk wordt om de deur gevouwen. De totale deurconstructie telt mede daardoor minder lasnaden en aparte onderdelen waardoor zij steviger wordt en bovendien minder gevoelig is voor trillingen (geluid).

Bij een aanrijding bieden 'depowered' airbags optimale bescherming. Deze nieuwe generatie airbags ontplooit zich minder krachtig, waardoor de kans op letsel als gevolg van de airbag zelf veel geringer is. De zij-airbags in de rugleuningen van de stoelen hebben het juiste formaat en de juiste vorm om zowel het hoofd als bovenlichaam op te vangen. Deze extra airbags zijn optioneel op alle modellen. Andere veiligheidsvoorzieningen van de Getz:


* Veiligheidsgordels voorin zijn voorzien van zowel gordelspanners als drukbegrenzers

* Een veiligheidsstuurkolom, waardoor de bestuurder minder kans loopt op borstletsel bij een aanrijding

* De Getz is voorzien van ISOfix-bevestigingspunten op de achterbank om kinderzitjes op een solide manier te bevestigen
* De achterportieren zijn voorzien van kindersloten
* Bij een aanrijding wordt de benzinetoevoer afgesloten
* Drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels op de achterbank
Milieuzorg
Schonere productie, minder milieubelastend gedurende gebruik en maximale recycling: op deze pijlers rust Hyundai's streven de auto zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. De Getz voldoet aan de Euro III- en Euro IV (nog niet leverbaar in Nederland)-emissienormen. Voor de airconditioning wordt gebruik gemaakt van het onschadelijke R134a. Kunststof delen met een gewicht van honderd gram of meer zijn gecodeerd, zodat ze na demontage sneller gesorteerd kunnen worden voor hergebruik. Gerekend naar gewicht is de Getz voor 89 procent recyclebaar.

Uitvoeringen en uitrusting
Hyundai-importeur Greenib Car brengt vijf uitvoeringen van de Getz op de Nederlandse markt: de 1.1i GL, de 1.3i GL, de 1.3i GLS, de 1.3i GLS automaat en de 1.6i GLS. Alle versies zijn verkrijgbaar als drie- en als vijfdeursuitvoering.

Standaard (GL): - Ruitenwisser en -sproeier achter - Twee airbags - Bumpers in carrosseriekleur - Centrale portiervergrendeling - Elektrisch bedienbare ruiten voor - In hoogte verstelbare gordels met spanners en drukbegrenzers - Drie driepuntsgordels achter - Drie hoofdsteunen achter - Stuur in hoogte verstelbaar - Ruitenwisser met regelbare interval - Stuurbekrachtiging - Toerenteller - Verstelbare rugleuning achterbank - Tassenhaak aan achterzijde voorstoel passagier
- Bergvakken onder laadvloer - In delen neerklapbare achterbank (60/40) - ISOfix-bevestigingspunten voor kinderzitje op achterbank

GLS (extra t.o.v. GL): - Airconditioning - Elektrisch bedienbare buitenspiegels - Bagagenet in bagageruimte - Zonnebrilhouder boven portier bestuurder - Mistlampen voor - Deurgrepen en buitenspiegels in carrosseriekleur

Prijzen

3-deurs

1.1i GL

1.3i GL

1.3i GLS

1.3i GLS aut.

1.6i GLS
Prijs

9.895,-

10.395,-

11.495,-

12.695,-

12.495,-
met energiepremie

9.395,-
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.


5-deurs meerprijs t.o.v. 3-deurs 500