RAI VERENIGING
RAI Autovak positief over mededingingswetgeving autobranche
Meer transparantie en vrije concurrentie in de markt voor onderdelen,
reparatie en onderhoud. De Europese Commissie heeft op 17 juli 2002 de
nieuwe automotive Block Exemption Regulation (BER) aangenomen. Deze
nieuwe verordening is een eerste stap die moet resulteren in toename
van de vrije concurrentie in de markt voor auto-onderdelen, reparatie
en onderhoud binnen de EU.
RAI afdeling Autovak is tevreden over de uiteindelijke tekst en is dan
ook positief gestemd over het behaalde resultaat waaraan gezamenlijk
met de andere branchepartijen is gewerkt. De nieuwe autodistributie
wetgeving is met name in het voordeel van de consument. De regeling
biedt nieuwe kansen en mogelijkheden voor bedrijven uit het
onafhankelijke
kanaal van de autobranche. De nieuwe verordening is een waarborg dat
meer dan 200 miljoen eigenaars van autos in de EU vrij zijn in hun
keuze van onderhoud en reparatie: bij de merk gebonden dealer of de
onafhankelijke garagebedrijven.
De nieuwe regeling zorgt voor een liberalisering in de distributie van
vervangingsonderdelen voor autos en zorgt voor meer transparantie
voor de consument. De rechten van producenten van
vervangingsonderdelen worden eveneens versterkt. Zij krijgen het recht
om de door hen geproduceerde onderdelen van hun eigen merklogo te
voorzien. Daarnaast mogen zij deze vervangingsdelen direct via de
merkdealer of een distributeur van onafhankelijke onderdelen of
onafhankelijke garagebedrijven op de markt brengen zonder enige
beperking van de autofabrikant. Dit betekent meer keuzemogelijkheden
voor de consument en meer prijsconcurrentie voor de
autoproducenten.
De markt voor originele auto-onderdelen ondergaat eveneens een
verbetering. De Europese Commissie heeft een nieuwe definitie
geĂŻntroduceerd waaraan een origineel onderdeel moet voldoen.
Onderdelen die verkocht worden in het onafhankelijke kanaal en die
technisch identieke kwaliteitsstandaards hebben als de onderdelen die
gebruikt zijn tijdens de fabricage van de auto, mogen op basis van
deze nieuwe definitie eveneens als originele onderdelen verkocht
worden. Hiermee heeft de Europese Commissie geaccepteerd dat meer dan
80%
van alle vervangingsonderdelen voor autos geproduceerd worden door
anderen dan de autofabrikanten zelf. Deze nieuwe definitie levert een
goede bijdrage om de onderdelenmarkt meer transparant te maken. De
term originele onderdelen kan niet meer exclusief gebruikt worden door
de autoproducenten.
Tenslotte zorgt de verordening voor een verruiming van de
beschikbaarheid van technische informatie. Onafhankelijke garages en
andere marktpartijen op het gebied van onderhoud en reparatie krijgen
toegang tot alle informatie die nodig is voor het correct kunnen
uitvoeren van onderhoud en reparatie aan autos. Dit geldt ook voor de
benodigde diagnose apparatuur, speciaalgereedschappen en het volgen
van trainingen van de autofabrikanten.
RAI afdeling Autovak is dan ook verheugd dat de Europese Commissie met
deze nieuwe wetgeving erkent dat ongeveer 50% van het totaal aan
onderhoud en reparatie aan voertuigen binnen de EU plaatsvindt in het
onafhankelijke kanaal. Zij draagt er derhalve toe bij dat deze
bedrijven in de toekomst hun werkzaamheden op basis van het principe
van vrije concurrentie kun blijven voortzetten.
Einde bericht