RAI VERENIGING

RAI Autovak positief over mededingingswetgeving autobranche

Meer transparantie en vrije concurrentie in de markt voor onderdelen, reparatie en onderhoud. De Europese Commissie heeft op 17 juli 2002 de nieuwe automotive Block Exemption Regulation (BER) aangenomen. Deze nieuwe verordening is een eerste stap die moet resulteren in toename van de vrije concurrentie in de markt voor auto-onderdelen, reparatie en onderhoud binnen de EU.

RAI afdeling Autovak is tevreden over de uiteindelijke tekst en is dan ook positief gestemd over het behaalde resultaat waaraan gezamenlijk met de andere branchepartijen is gewerkt. De nieuwe autodistributie wetgeving is met name in het voordeel van de consument. De regeling biedt nieuwe kansen en mogelijkheden voor bedrijven uit het onafhankelijke
kanaal van de autobranche. De nieuwe verordening is een waarborg dat meer dan 200 miljoen eigenaars van autos in de EU vrij zijn in hun keuze van onderhoud en reparatie: bij de merk gebonden dealer of de onafhankelijke garagebedrijven.

De nieuwe regeling zorgt voor een liberalisering in de distributie van vervangingsonderdelen voor autos en zorgt voor meer transparantie voor de consument. De rechten van producenten van vervangingsonderdelen worden eveneens versterkt. Zij krijgen het recht om de door hen geproduceerde onderdelen van hun eigen merklogo te voorzien. Daarnaast mogen zij deze vervangingsdelen direct via de merkdealer of een distributeur van onafhankelijke onderdelen of onafhankelijke garagebedrijven op de markt brengen zonder enige beperking van de autofabrikant. Dit betekent meer keuzemogelijkheden voor de consument en meer prijsconcurrentie voor de autoproducenten.

De markt voor originele auto-onderdelen ondergaat eveneens een verbetering. De Europese Commissie heeft een nieuwe definitie geĂŻntroduceerd waaraan een origineel onderdeel moet voldoen. Onderdelen die verkocht worden in het onafhankelijke kanaal en die technisch identieke kwaliteitsstandaards hebben als de onderdelen die gebruikt zijn tijdens de fabricage van de auto, mogen op basis van deze nieuwe definitie eveneens als originele onderdelen verkocht worden. Hiermee heeft de Europese Commissie geaccepteerd dat meer dan 80%
van alle vervangingsonderdelen voor autos geproduceerd worden door anderen dan de autofabrikanten zelf. Deze nieuwe definitie levert een goede bijdrage om de onderdelenmarkt meer transparant te maken. De term originele onderdelen kan niet meer exclusief gebruikt worden door de autoproducenten.

Tenslotte zorgt de verordening voor een verruiming van de beschikbaarheid van technische informatie. Onafhankelijke garages en andere marktpartijen op het gebied van onderhoud en reparatie krijgen toegang tot alle informatie die nodig is voor het correct kunnen uitvoeren van onderhoud en reparatie aan autos. Dit geldt ook voor de benodigde diagnose apparatuur, speciaalgereedschappen en het volgen van trainingen van de autofabrikanten.

RAI afdeling Autovak is dan ook verheugd dat de Europese Commissie met deze nieuwe wetgeving erkent dat ongeveer 50% van het totaal aan onderhoud en reparatie aan voertuigen binnen de EU plaatsvindt in het onafhankelijke kanaal. Zij draagt er derhalve toe bij dat deze bedrijven in de toekomst hun werkzaamheden op basis van het principe van vrije concurrentie kun blijven voortzetten.

Einde bericht