Verbond van Verzekeraars
Verzekeraars leggen hun coördinatie bij rampen vast in geactualiseerd
draaiboek
Het Verbond van Verzekeraars heeft, mede naar aanleiding van de
praktijkervaringen die bij de vuurwerkramp in Enschede zijn opgedaan,
het bestaande Draaiboek bij rampen geactualiseerd. Het draaiboek biedt
inzicht in de gestructureerde dienstverlening van verzekeraars, en die
van de aan hen gelieerde hulpdiensten en instanties, na een grote
calamiteit.
Het draaiboek, waarin ook aanbevelingen door het Crisis Onderzoek Team
(COT) zijn verwerkt, beschrijft de informatie- en beslisstructuur die
bij verzekeraars in werking treedt direct nadat zich een ramp heeft
voorgedaan. Als eerste wordt de Verzekeraarshulpdienst (VHD), die dag
en nacht operationeel is, door brandweer of politie gealarmeerd. Op
basis van de verkregen informatie stuurt de VHD/Salvage meteen een of
meer salvagecoördinatoren naar de plaats van de ramp. De
VHD/Salvage-leiding informeert het speciale beleidskernteam van het
Verbond van Verzekeraars en stelt zonodig het speciale
rampentelefoonnummer van het Verbond open om vragen van slachtoffers
en gedupeerden te kanaliseren. Het beleidskernteam van het Verbond is
het centrale beleidsmatige aanspreekpunt vanuit en voor de
verzekeringsbranche. Het opereert vanuit het Verbondsgebouw in Den
Haag. Het beslist over de vorm van collectieve actie, coördineert
voorlichting en contacten met ministeries en provincies en bepaalt
snel een standpunt over de dekkingsaspecten. Ook zal het zonodig
direct een operationeel kernteam instellen dat op de plaats van de
ramp wordt ingezet. Dit operationeel kernteam bestaat uit
vertegenwoordigers van de meest betrokken verzekeraars, het Bureau
Coördinatie Expertise-organisaties (BCE) en VHD/Salvage, en staat
onder leiding van een coördinator. Deze laatste is op basis van een
vastgesteld mandaat het aanspreekpunt voor lokale overheden en
hulpdiensten. Hij rapporteert frequent aan het beleidskernteam dat op
zijn beurt de communicatie met de verzekeraars, centrale overheden en
de media onderhoudt.
Het vernieuwde draaiboek is binnen de verzekeringsbedrijfstak breed
verspreid en is ook aangeboden aan ministeries, brandweer, provincies
en gemeenten. Ook deze instanties hebben hiermee vooraf duidelijkheid
over de dienstverlening van verzekeraars na een ramp, zodat ze het
draai-boek kunnen verwerken in hun eigen rampenplannen.
De volledige tekst van het Draaiboek bij rampen is te vinden onder
Publicaties/Brochures & Rapporten.
18 juli 2002
---