AutoRai
18-7-2002
Door brandstofcel aangedreven NECAR 5 rijdt dwars door VS
Technici van DaimlerChrysler zijn onlangs met de NECAR 5 in dertien
dagen van San Francisco naar Washington D.C. gereden, een tocht van
5.250 kilometer.
* 3.263 mijl (5.250 km) in een auto met brandstofcel
* Bewijs dat brandstofceltechnologie veel vooruitgang heeft geboekt
* Aandrijfsysteem compact genoeg om in een A-Klasse te passen
Deze 5.250 kilometer lange tocht van de Amerikaanse westkust naar de
oostkust nam dertien rijdagen in beslag en bewijst dat autos met een
brandstofcel als aandrijftechniek een grote sprong voorwaarts hebben
gemaakt. Het is voor het eerst dat met deze aandrijftechniek, onder
sterk wisselende klimatologische omstandigheden, een dergelijke lange
afstand is afgelegd.
Het DaimlerChrysler-team is van San Francisco door de Sierra Nevada en
de Rocky Mountains gereden. Daarna zijn de staten Michigan, Ohio,
Pennsylvania en Maryland doorkruist, waarna het Capitool in Washington
de eindbestemming was. De langste rit die DaimlerChrysler tot dan toe
met een brandstofcelauto had verreden was er een van 600 mijl (965
km), in 2001 in Californië.
De NECAR 5 is een Mercedes-Benz A-Klasse voorzien van een Ballard®
brandstofcelsysteem. Dit systeem past in de sandwichbodem van de
A-Klasse, waardoor het interieur net zo ruim is als dat van een
A-Klasse met benzine- of dieselmotor. De NECAR 5 heeft een topsnelheid
van bijna 150 km/h en heeft een actieradius bereik van bijna 500
kilometer. Het testvoertuig maakt gebruik van methanol als brandstof.
Het is nog onbekend hoe duurzaam brandstofcelaandrijving is. Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de DaimlerChrysler brandstofcelprojectgroep : Ons doel was om in relatief korte tijd naar de hoofdstad Washington te rijden, zodat we de boodschap konden overbrengen dat brandstofceltechnologie vooruitgang heeft geboekt. Er is echter nog veel werk te verrichten. In elk geval is het belangrijk voor nieuwe ontwikkelingen dat we deze lange reis hebben gemaakt.
Ook Bernard Robertson, bij DaimlerChrysler verantwoordelijk voor onder
andere technische ontwikkeling, wijst erop dat reeds veel werk is
verricht, maar dat nog veel onderzoek zal volgen. De afmetingen van
brandstofcellen zijn verder geslonken en nu werken we aan het
uithoudingsvermogen. Van commerciële toepassingen kan nog nauwelijks
sprake zijn. De grootste uitdagingen zijn de betaalbaarheid en de
infrastructuur voor de brandstofvoorziening. DaimlerChrysler
investeert meer dan 1 miljard dollar (1,03 miljard euro) in het
ontwikkelen en op de markt brengen van brandstofceltechnologie voor
autos en bussen.