Ingezonden persbericht
Persbericht
Siebel Systems rapporteert omzet en winst
over tweede kwartaal
SAN MATEO, Calif. 18 juli 2002 Siebel Systems heeft de financiële resultaten bekend gemaakt voor het kwartaal dat eindigde op 30 juni 2002.
De omzet over het tweede kwartaal van 2002 bedroeg 405,6 miljoen dollar, tegen 477,8 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2002. De netto inkomsten kwamen uit op 29,8 miljoen dollar of $0,06 per aandeel, vergeleken met 64,6 miljoen dollar of $0,12 per aandeel in het eerste kwartaal van 2002.
De omzet uit licenties bedroeg in het tweede kwartaal van 2002 170,1 miljoen dollar, vergeleken met 246,0 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2002. Omzet uit onderhoud, consultancy en andere dienstverlening bedroeg 235,5 miljoen dollar, vergeleken met 231,8 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2002.
Cash, cashequivalenten en korte-termijn-investeringen bedroegen per 30 juni 2002 2,0 miljard dollar, een toename met 128 miljoen dollar ofwel 7 procent ten opzichte van 31 maart 2002.
Hoogtepunten van het tweede kwartaal
Sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems zijn de volgende hoogtepunten aangekondigd of hebben plaatsgevonden:
Nieuwe klanten:
Siebel Systems verwelkomde meer dan tweehonderd nieuwe klanten, waaronder:
Key Energy Services Inc.
Als grootste dienstverlener ter wereld voor 'onshore' oliebronnen heeft Key Energy Services besloten alle serviceoperaties te standaardiseren op Siebel eOil & Gas. Dit is een reeks van applicaties die specifiek is gericht op het ondersteunen van belangrijke bedrijfsprocessen in de olie-, gas- en chemische industrie. Na snel via acquisities en overnames te zijn gegroeid, gaat Key Energy Services nu Siebel eOil & Gas-applicaties gebruiken voor het aanbieden van een complete en gecentraliseerde service-oplossing. Deze oplossing is bedoeld om betere informatie beschikbaar te hebben over projecten, hulpmiddelen, dienstverlening en facturering. Meer dan 1500 servicemedewerkers in het veld zullen gebruik maken van een combinatie van Siebel Field Service en Siebel Service Wireless voor het beheren van service-operaties. Denk hierbij aan het toewijzen en beheren van werkzaamheden, activiteiten rond storingen, facturering, quotes en ontvangen opdrachten. Deze aanpak maakt een hogere productiviteit mogelijk, evenals een grotere tevredenheid van klanten en lagere kosten.
US Air Force
Als vervanging van een serie niet-gekoppelde informatiesystemen, papieren werkmethoden en oude legacy-systemen heeft de Amerikaanse luchtmacht gekozen voor het gebruik van Siebel Call Center voor het moderniseren van het recruiteringsproces van toekomstig officieren. Doel is om op basis van een multichannel-aanpak de beste kandidaten te kunnen vinden. Door het gebruik van Siebel Call Center hebben de voor de rekrutering verantwoordelijke functionarissen nu een compleet inzicht in iedere 'lead' en de status van iedere kandidaat die zich in het rekruteringsproces bevindt. Hierdoor is het bovendien op eenvoudige wijze mogelijk trends in het wervingsproces te ontdekken. Door alle relevante gegevens van een kandidaat vast te leggen kunnen rekruteringsfunctionarissen zich optimaal richten op die segmenten waar de behoefte aan nieuwe mensen het grootst is. Denk bijvoorbeeld aan engineers, verplegend personeel of artsen. Niet alleen heeft het gebruik van deze oplossing een hogere productiviteit tot gevolg doordat minder dubbele taken worden uitgevoerd en de administratieve belasting kan worden teruggedrongen, ook is de Amerikaanse luchtmacht nu in staat kandidaat-officieren een gepersonaliseerde behandeling aan te bieden.
US National Archives and Record Administration
De National Personnel Records Center (NPRC) heeft tot doel een gemakkelijke toegang te bieden tot de administratieve gegevens van Amerikaanse overheidspersoneel zowel militair en civiel. De NPRC maakt nu gebruik van Siebel eGovernment Applications als basis voor een case management- en rapportagesysteem. Met meer dan 15.000 zogeheten 'cases' per week heeft de NPRC behoefte aan een oplossing die voorziet in een drastische verkleining van de achterstand in het afhandelen van informatieaanvragen, kortere doorlooptijden en minder papierwerk. Siebel eGovernment Applications - dat onder andere Siebel Call Center, Siebel eService en Siebel eMail Response omvat zal door geautomatiseerde interacties via verschillende communicatiekanalen een hogere productiviteit, maar ook lagere kosten tot gevolg hebben. Hierdoor kunnen aanvragen die afkomstig zijn van overheidsinstellingen, maar ook van partijen of personen uit de private sector, sneller en gemakkelijker worden verwerkt, terwijl de hoeveelheid schriftelijk ontvangen verzoeken kan worden teruggedrongen.
Westpac Banking Corporation
Westpac Banking Corporation, een bank met 8,2 miljoen klanten in Australië, Nieuw-Zeeland en de eilanden rond dat het gebied, standaardiseert op Siebel eFinance voor het effectief beheren van het snel toenemende gebruik van selfservice-oplossingen en e-mail als communicatiekanalen tussen klant en bank. Westpac eBusiness, de meest actieve bancaire website in Australië, zal gebruik maken van de intelligente en zelflerende functionaliteit van Siebel eFinance op het gebied van kennismanagement om een reeks belangrijke serviceprocessen te automatiseren. Hierdoor wordt de ervaring die de klant met de website opdoet verder verrijkt en worden de kosten verlaagd. Westpac zal bovendien gebruik maken van Siebel eFinance om service-activiteiten te benutten als potentiële omzetgenererende activiteiten.
Andere nieuwe klanten in het tweede kwartaal
Naast de hiervoor genoemde organisaties mocht Siebel Systems gedurende het tweede kwartaal nog meer nieuwe klanten verwelkomen, waaronder: Airbus Industries, Albura S.A, Amica Mutual Insurance Company, Banco del Estado de Chile, Ceska Sporitelna a.s., Concerto Software Inc., DeLaval International AB, Florida Power & Light Company, Intergas NV, Life Time Fitness Inc., Medical Manager Health Systems Inc., The Ministry of the Environment (Province of Ontario), Norsk Tipping AS, Organon Pharmaceuticals Inc., Pfizer Italiana Spa, Pfizer S.A., Raytheon Aircraft Company, Schering Lusitana LDA, Shinsei Bank Limited, Standard Bank of South Africa Ltd, State of Colorado Department of Labor & Employment, State of New York Department of Economic Development, Telefonica Publicidad e Informacion S.A., Totalfina Elf France en Voicestream Wireless Corporation.
Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications verder uitgebreid Meer dan 250 bedrijven hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications verder uitgebreid. Voorbeelden zijn:
Abbey National Retail Bank
Abbey National Retail Bank bedient meer dan 15 miljoen klanten in het Verenigd Koninkrijk. De bank heeft voor 11.000 medewerkers Siebel eFinance aangeschaft. Doel van de investering is het verder verbeteren van de dienstverlening aan klanten, het vergroten van de productiviteit van de verkoopmedewerkers en het verbeteren van de mogelijkheden voor cross-selling en retentie van bestaande klanten. De uitbreiding maakt Abbey National Retail Bank tot de grootste bancaire gebruiker van Siebel Systems in het Verenigd Koninkrijk en bovendien één van de grootste gebruikers in Europa. Abbey National zal Siebel eFinance een reeks van applicaties die specifiek op retailbanken is afgestemd gebruiken als basis voor het recent gelanceerde 'One on One'-programma. Dit programma zal de bank in staat stellen klanten een geheel individuele behandeling te bieden. Dit is mogelijk doordat medewerkers één complete kijk op iedere individuele klant hebben, in één systeem voor alle call centers en alle bankvestigingen.
Fujitsu Siemens Computers
Fujitsu Siemens Computers telt wereldwijd 7400 medewerkers die gebruik maken van Siebel Employee Relationship Management (ERM). Hiermee wordt de medewerkers een complete oplossing geboden voor communicatie, het volgen van prestaties, trainingen en support & ondersteuning. Het bedrijf wil Siebel ERM gebruiken om haar 20.000 partners on-demand en op een kosteneffectieve wijze technische en professionele opleidingen aan te bieden op basis van een uitgebreid systeem van trainingen en faciliteiten voor leren-op-afstand. Siebel ERM vormt een aanvulling op Siebel Sales, Siebel Call Center, Siebel Marketing en Siebel Partner Relationship Management (PRM). Deze
Siebel Systems ontving verder gedurende het tweede kwartaal opnieuw opdrachten van bestaande klanten als: AdvanceRX.com LP, Baxter Healtcare Corporation, Blue Cross & Blue Shield of Florida Inc., Centrica plc, Carnival Cruise Lines, Countrywide Home Loans, Daimler Chrysler Corporation, Electricité de Strasbourg, Equilon Lubricants Co., Gas Natural Informatica S.A., Generalitat de Catalunya, Horizon BCBS of New Jersey, Hewlett Packard, ICICI Limited, Leeds City Council, Mexx International BV, Mitsubishi Motor Sales of America, Putnam Investments Inc., Sol Melia S.A., Sonofon, Swiscom Mobile AG, Toshiba Corporation en United Healthcare Services Inc.
Siebel-gebruiker Telecom Italia Mobile ontvangt eerste 'Gartner CRM Excellence Award' Telecom Italia Mobile (TIM) heeft van onderzoeks- en adviesbureau Gartner de 'Gartner CRM Excellence Award' ontvangen. Dit gebeurde tijdens de '2002 CRM Summit' in Parijs op 23 mei. Gartner roemde de zogeheten 'holistische aanpak' van het bedrijf bij het toepassen van CRM 'om waarde te genereren voor zowel het bedrijf zelf als voor haar klanten'. Om de omzet verder te kunnen vergroten, heeft TIM in samenwerking met Siebel Systems de CRM-oplossing beschikbaar gesteld voor meer dan 9000 medewerkers op het gebied van verkoop, klantenservice en ondersteuning. Zij bedienen in geheel Italië meer dan 20 miljoen klanten. Nu gebruik wordt gemaakt van Siebel eCommunications een versie van Siebel eBusiness Applications die geheel is toegespitst op het ondersteunen van de belangrijkste bedrijfsprocessen van telecommunicatiebedrijven behaalt TIM significante en meetbare resultaten, waaronder een verhoging van de productiviteit, een kortere responsetijd op vragen van klanten en een klantenverloop dat 25 procent lager ligt dan wat gebruikelijk is in deze branche.
Brede ondersteuning voor Universal Application Network, de eerste op standaarden gebaseerde en leverancier-onafhankelijke oplossing voor applicatie-integratie
Succes voor Siebel 7
Met inmiddels meer dan 700 implementaties en upgrades zijn Siebel-gebruikers enthousiast over Siebel 7. Bedrijven als CompUSA, Fujitsu Siemens Computers GmbH, Ingersoll-Rand, Qualcomm Inc. en Telvista behoren tot de eerste groep van gebruikers die snel tot invoering hebben besloten om optimaal gebruik te kunnen maken van de voordelen van de rijke webfunctionaliteit, schaalbaarheid en gebruiksgemak van Siebel 7. Nieuwe klanten hebben eveneens voor Siebel 7 gekozen als mogelijkheid om zichzelf om te vormen tot een de klant centraal stellende organisatie. In slechts vijf maanden tijd heeft het Franse uitzendbureau VediorBIS Siebel Sales 7 in gebruik genomen als hulpmiddel om klanteninformatie die via tal van communicatiekanalen ontvangen wordt, te verzamelen, de reactiesnelheid van de verkoopafdelingen te verbeteren en de klantentrouw verder te vergroten. De Noorse bank Sandnes Sparebank heeft Siebel 7 gebruikt als basis voor een strategie om te komen tot een op Internet gebaseerde bancaire dienstverlening. Men gebruikt Siebel eFinance 7, Midmarket Edition om op succesvolle wijze klanten te winnen, te ondersteunen en vast te houden. Robeco Direct, onderdeel van investeringsbedrijf Robeco, heeft gestandaardiseerd op Siebel eFinance 7 om de op klanten gerichte en van internet gebruikmakende eBusiness-strategie te kunnen uitvoeren. Deze aanpak maakt het mogelijk dat klanten op een gepersonaliseerde manier en via verschillende communicatiekanalen bediend kunnen worden, terwijl tegelijkertijd de klantentevredenheid en de omzet verder kunnen toenemen.
Toonaangevende positie voor Siebel Systems in markt voor Employee Relationship Management Toonaangevende bedrijven gaan in toenemende mate over op Siebel Employee Relationship Management (ERM)-applicaties om de prestaties van zowel individuele werknemers als business units te vergroten. Dit is mogelijk, doordat zij met Siebel ERM de organisatie snel en optimaal kunnen afstemmen op de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen. Sinds de introductie in april 2002 hebben ruim 200 bedrijven Siebel ERM aangeschaft. Siebel ERM wordt daarbij gezien als de breedste en compleetste reeks van ERM-applicaties voor directies, managers en medewerkers. Siebel ERM ondersteunt belangrijke werkprocessen zoals performance management, training, selfservice voor werknemers en maakt een bedrijfsbrede toegang tot hulpmiddelen, nieuws en andere informatie mogelijk. Tot de gebruikers van Siebel ERM behoren onder andere toonaangevende bedrijven als Alcatel Internetworking Inc., Countrywide Credit Industries, Fleetboston Financial Corporation, Fujitsu Siemens Computers GmbH, Gas Natural Informatica S.A en Verizon Global Solutions Inc.
Siebel Systems vergroot voorsprong rond analytische toepassingen Er was in het tweede kwartaal opnieuw sprake van een grote vraag naar Siebel Analytics-applicaties. Siebel Analytics biedt gebruikers realtime en direct inzicht in de vraag vanuit de markt, klantengedrag en de bedrijfsprestaties. Organisaties zijn hierdoor in staat belangrijke werkprocessen als het opstellen van verkoopverwachtingen, klantenservice en marketingcampagnes te volgen, te meten en te optimaliseren. Meer dan vijftig klanten hebben in het tweede kwartaal Siebel Analytics aangeschaft, waaronder Philips Medical Systems, Hewlett Packard, Baxter Healthcare Corporation, BMW Financial Services NA, Voicestream Wireless Corporation, Daimler Chrysler Corporation en Countrywide Home Loans Inc. Standaard beschikbare Siebel Analytics-applicaties voorkomen dat in eigen beheer analytische programma's moeten worden ontwikkeld, gebouwd, getest en onderhouden. In plaats daarvan kunnen bedrijven nu gebruik maken van een brede reeks van standaard beschikbare hulpmiddelen voor business intelligence, zodat een snelle ingebruikname mogelijk is, hetgeen een hogere return on investement en een lagere total cost of ownership oplevert.
Siebel Systems versterkt positie in overheidsmarkt Siebel Systems heeft de toonaangevende positie in de overheidsmarkt verder versterkt met meer dan 70 overheids- en nonprofit-gebruikers. Siebel eGovernment 7 ondersteunt deze organisaties met een brede reeks van werkprocessen op het gebied van onder andere uitkeringen, belastingen, vergunningen, gezondheidszorg, logistiek, openbare veiligheid, werving en training. Gebruikers als Warwick District Council, Leeds City Council en Hong Kong Efficiency Unit slagen er met Siebel eGovernment 7 in de dienstverlening aan burgers verder te verbeteren.
Siebel Systems ontvangt patent voor upgrade-technologie Het United State Patent Office heeft US patent No 6,367,077 aan Siebel Systems toegekend. Dit patent heeft betrekking op de technologie die Siebel Systems heeft toegepast in Siebel Application Upgrader. Het gaat hier om een faciliteit voor het 'upgraden' van applicatiesosftware in een bedrijfsomgeving. De Siebel Application Upgrader is sinds 1997 opgenomen in iedere versie van Siebel eBusiness Applications en biedt klanten een snelle, geautomatiseerde en kosteneffectieve methode voor het upgraden naar de meest recente versie van Siebel eBusiness Applications. Tegelijkertijd blijven hierbij de maatwerkuitbreidingen en eventuele aanpassingen die gebruikers hebben aangebracht bewaard, zodat deze in de nieuwe versie opnieuw gebruikt kunnen worden. De Siebel Application Upgrader biedt bedrijven de mogelijkheid te profiteren van de nieuwe functionaliteit van Siebel 7 zoals de Smart Web Architectuur zonder dat zij eerdere investeringen in het aanpassen van oudere versies van Siebel eBusiness Applications in gevaar brengen. De Siebel Application Upgrader is tevens in staat een upgrade te verzorgen van een eerdere versie van Siebel eBusiness Applications naar één of meer dan de 20 standaard Siebel 7 branchegerichte oplossingen, zodat gebruikers direct voordeel kunnen hebben van de enige reeks van branchespecifieke applicaties voor CRM en eBusiness.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op
Siebel is een merknaam van Siebel Systems Inc. en is geregistreerd in een aantal landen. Alle andere genoemde product- en bedrijfsnamen zijn het eigendom van hun geregistreerde eigenaren en worden uitsluitend voor identificatiedoeleinden genoemd. Met uitzondering van de hier genoemde historische informatie, bevat dit persbericht op de toekomst gerichte uitspraken die risico s en onzekerheden met zich meebrengen. Het succes van de overeenkomsten en producten die hier beschreven zijn, evenals de toekomstige operationele resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen afwijken van de resultaten die in de toekomstgerichte uitspraken zijn besproken of voorspeld als gevolg van een reeks van factoren waaronder maar zich niet beperkend tot risico s die gerelateerd zijn aan nieuwe versies en nieuwe producten, de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, de implementatie van producten en diensten, het bestaan van fouten of defecten in producten, snelle technologische veranderingen, afhankelijkheid van Internet, een significante toename van huidige en verwachte nieuwe concurrentie en de noodzaak om de distributie van producten en diensten uit te breiden. Meer informatie over mogelijke factoren die de financiële resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen beïnvloeden, zijn opgenomen in het jaarverslag van Siebel Systems (Form 10-K), kwartaalrapportages (Form 10-Q) en andere gedeponeerde informatie bij de Securities and Exchange Commission die beschikbaar zijn op
Meer informatie:
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern Europe
Siebel Systems Benelux
Telefoon: 020-5401000