Gemeente Barendrecht
Gewijzigde tarieventabel 2002
In de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d.
9 juli 2002 is de tarieventabel 2002 behorende bij de legesverordening
2001 gewijzigd/vastgesteld. Het betreft:
-een wijziging van de legestarieven voor het verstrekken van een
selectie uit de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens.
De nieuwe tarieven gaan in op 29 juli 2002. De verordening ligt ter
inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127 (ingang Rijnstraat). De
tarieventabel is tegen betaling van legeskosten verkrijgbaar in het
gemeentehuis.
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in
het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16.
Aanvang openbaar deel 20.45 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-tegen het aanwijzen van een invalidenparkeerplaats aan de Banjohof,
ter hoogte van nummer 47.
-tegen de weigering toepassing te geven aan een vrijstellingsprocedure
voor het bouwen van twee woningen op bedrijventerrein Smitshoek.
De secretaris van deze commissie is de heer M. van Putten, tel. 698
248.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.
Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen
ingediend:
-Binnenlandse Baan 64 (BA 2002-271), voor het vergroten van een woning
(11-07-2002);
-Dierensteinweg (BA 2002-270), voor het plaatsen van een
lichtinstallatie (10-07-2002);
-Elisabeth Catsvliet 4 (BA 2002-268), voor het wijzigen van de
zijgelvel (08-07-2002);
-Mozartstraat 76 (BA 2002-269), voor het bouwen van een dakopbouw
(09-07-2002);
-Pottenbakkerij 11 (MB 2002-084), voor het plaatsen van een blokhut
(05-07-2002);
-Rietvelddreef 2 (BA 2002-1267), voor het plaatsen van een dakkapel en
het wijzigen van de zijgevel (05-07-2002);
-Waddenring 22 (MB 2002-085), voor het plaatsen van een tuinberging
(11-07-2002);
De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij
vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007
(begane grond).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om
bouwvergunning is ontvangen voor:
- het uitbreiden van een woning aan de Beukenwede 108 (BA2002-240).
Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan
"Carnisselande-Midden".
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van dit
bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van
artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 19 juli tot en met donderdag 15 augustus 2002, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan
deze tot en met donderdag 15 augustus 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Inspraak op vrijstellingsverzoek
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om
bouwvergunning is ontvangen voor de bouw van een basisschool, een
kinderdagverblijf en 15 appartementen in het Gebied Vrijheidsakker.
Het bouwplan is in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan
"Buitengebied 1986" maar is in overeenstemming met het
voorontwerpbestemmingsplan "Carnisselande-Noord" alsmede het Regionaal
Structuurplan Midden IJsselmonde.
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van dit
bouwplan vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen op
grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het bouwplan ligt van vrijdag 19 juli t/m donderdag 15 augustus voor
een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu,
kamer E007. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag
van 9:00 uur tot en met 16:30 uur.
Verdere procedure:
Een ieder kan binnen de bovengenoemde termijn, omtrent het voornemen
vrijstelling te verlenen, schriftelijk bij ons college een
inspraakreactie indienen. Na afloop van de inzagetermijn worden alle
inspraakreacties van commentaar voorzien. De inspraakreacties zullen
door het college meegewogen worden bij het besluit tot het in gang
zetten van de vrijstellingsprocedure. Indien deze procedure wordt
gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de daarbij behorende
ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a, lid 4 WRO gedurende
vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die periode kan een ieder
schriftelijk zienswijzen naar voren brengen. Vervolgens zal het
college een besluit nemen op de ingebrachte zienswijzen en besluiten
of de procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring
van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Indien de
verklaring van geen bezwaar wordt afgegeven kan vrijstelling worden
verleend van het geldende bestemmingsplan en kan voor het bouwplan een
bouwvergunning worden verleend.
Vrijstellingsverzoek
Ondanks de ontstane discussie rondom de TramPluslijn zet de gemeente
Barendrecht de procedures voort, vandaar deze publicatie.
Namens de Stadsregio Rotterdam is door het gemeentelijk vervoerbedrijf
RET, een verzoek om vrijstelling ingediend voor de aanleg van een
tramlijn, genaamd TramPluslijn Carnisselande. Het tracé van de
Trambaan vormt de as van de Avenue Carnisse en zal in rechtstand
tussen de "TramPlusbrug" over de Noordersingel en de "Tramplusbrug"
over de Zuidersingel worden aangelegd. De "TramPlusbruggen" worden
niet toegerekend aan dit vrijstellingsverzoek. Voor de bouw van deze
bruggen is reeds een vrijstellingsprocedure gevolgd. De ontwikkeling
is in strijd met het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied 1986' maar
past binnen het Regionaal Structuurplan Midden IJsselmonde, en het
voorontwerp-bestemmingsplan "Carnisselande-Midden". Burgemeester en
wethouders hebben het voornemen om voor de werkzaamheden voor de
aanleg van deze TramPluslijn vrijstelling van het bestemmingsplan te
verlenen op grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening (WRO).
Ter inzage
De desbetreffende stukken liggen van vrijdag 19 juli tot en met
donderdag 15 augustus 2002 voor een ieder ter inzage op het
gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 (Ingang
Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met
vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur.
Zienswijze
Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan
deze tot en met donderdag 15 augustus 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Barendrecht, postbus 501, 2990 EA, Barendrecht.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-Bakemaveld 15 (MB 2002-031), voor het aanbouw erker aan de zijgevel
(11-07-2002);
-Brucknerstraat 30 (BA 2002-162), voor het vergroten van de woning
(11-07-2002);
-bedrijventerrein Cornelisland (BA 2001-190), voor het oprichten van
een bedrijfsruimte (05-07-2002);
-Dillelaantje 1 (BA 2002-082), voor het vergroten van de woning
(11-07-2002);
-Koopliedenweg 22-28 (BA 2002-203), voor het verbouwen van een
bedrijfspand (08-07-2002);
-Maaskantveld 12 (MB 2002-074), voor het plaatsen van een dakkapel
(05-07-2002);
-Middeldijkerplein 7 (BA 2002-251), voor het plaatsen van gevelreclame
(05-07-2002);
-Wilgenwede, Essenwede en Esdoornwede (BA 2002-170), voor het plaatsen
van diverse speelvoorzieningen (11-07-2002);
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007(begane grond).
Voornemen tot verlening ontheffing APV
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
heeft een aanvraag voor ontheffing op de Algemene Plaatselijke
Verordening (APV) ontvangen van de Bouwcombinatie Drechtrail vof.
De aanvraag is gedaan voor het uitvoeren van werkzaamheden op zowel doordeweekse als weekendnachten in de maand september van dit jaar. De data van de werkzaamheden zijn 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30 september 2002. In elk van de nachten worden de werkzaamheden uitgevoerd tussen 00.15 uur en 08.00 uur. De werkzaamheden bestaan uit diverse werkzaamheden aan de bovenleiding over het spoortraject vanaf Kijfhoek tot aan de Dordtsestraatweg.
Op 22 en 29 september worden naast de bovengenoemde werkzaamheden ook
looppaden naast het spoor aangelegd (zogenaamde profierpaden). Waarbij
één nacht in de tunnel en één nacht ten noorden van de tunnel tot aan
de Dierensteinweg wordt gewerkt.
Omdat de werkzaamheden op en naast het bestaande spoor plaatsvinden
mogen er tijdens de werkzaamheden geen treinen rijden. Om die reden
moeten de werkzaamheden 's nachts worden uitgevoerd.
De geluidsnormen zoals gesteld aan de Circulaire Bouwlawaai worden
niet overschreden.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
is voornemens hierop ontheffing te verlenen.
Mogelijkheden tot inspraak
Uw zienswijze kunt u op voorhand telefonisch en/of schriftelijk
kenbaar bij mevr. M.P.M. Siemensma van de gemeente Barendrecht.
Bezwaar
Indien het college van college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Barendrecht besluit ontheffing te verlenen op de APV kunt u
bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien u de
werkzaamheden wilt laten schorsen moet u een daartoe strekkend verzoek
indienen bij de bestuursrechter.
Eventuele bezwaren kunnen worden ingediend bij:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
Postbus 501
2990 EA Barendrecht
Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:
De arrondissementsrechtbank Rotterdam
Afdeling Bestuursrecht
Postbus 50951
3007 BM Rotterdam
Informatie
Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt
door mevrouw M.P.M. Siemensma, telefoon (0180) 698 319.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Afsluiting fietspad Middeldijk
In verband met het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag wordt het
fietspad Middeldijk vanaf de Smitshoeksebaan tot aan de Carnisserbaan
in fases afgesloten. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd van 22 juli
tot en met 26 juli, indien de weersomstandigheden het toelaten.
Per fase zal er een omleiding worden aangegeven.
Informatie omtrent de omleiding wordt verzorgd door dhr. E. Jankowski, bereikbaar onder telefoonnummer (0180) - 698 427, informatie omtrent de werkzaamheden wordt verstrekt door dhr. J. de Haas, bereikbaar onder telefoonnummer (0180) - 616 009 van de afdeling Openbare Werken.
Afsluiting Fietspad Portlandse Baan.
In verband met de aanleg van het winkelcentrum in Carnisselande zal
vanwege de benodigde bouwruimte en de veiligheid van het verkeer het
fietspad langs de Portlandse Baan vanaf 26 juli a.s. tot en met
augustus 2004 worden afgesloten. De afsluiting betreft het gedeelte
fietspad tussen Gaatkensoog en Waterkant/Albert Heijn. Een omleiding
zal door middel van gele borden worden aangegeven.
Openbaar vervoer.
De bushalte aan de Portlandse Baan die in het afgesloten gebied valt
zal in westelijke richting worden verplaatst en blijft vanuit
Gaatkensoog en de Middeldijk bereikbaar.
Informatie over de omleiding wordt verstrekt door de heer E. Jankowski
(0180)-698 427.
Reparatiewerkzaamheden Boezemweg
Als gevolg van reparatiewerkzaamheden aan het wegdek zal de
hoofdrijbaan van de Boezemweg tussen de aansluiting Ziedewijdsebaan en
de Stationsweg op vrijdag 26 juli 2002 enige tijd worden afgesloten.
Het verkeer zal plaatselijk via de parallelweg worden omgeleid.
Voor informatie over de werkzaamheden kunt u contact opnemen met de
heer H. Koene, telefoon (0180)-616 009.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za): 27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12
Oud ijzer (wo): 31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur, 19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
De kringloopwinkel is gesloten van 29 juli t/m 19 augustus!
-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949):
dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur
Gemeente in week 30 minder goed bereikbaar
In de week van 22 juli tot en met 26 juli verhuizen de afdelingen die
op dit moment gehuisvest zijn aan de Evertsenstraat naar het
gemeentehuis (Binnenhof 1). Ook verhuizen een aantal afdelingen binnen
het gemeentehuis. Dit gaat ten koste van de fysieke bereikbaarheid.
Daarnaast neemt de gemeente Barendrecht op 24 juli een nieuwe
telefooncentrale in gebruik. Door de ingebruikname van de nieuwe
telefooncentrale zijn diverse afdelingen in het gemeentehuis, de
locatie aan de 3e Barendrechtseweg en de sportzalen de Baerne en
Vitaal in week 30 minder goed bereikbaar. Het centrale telefoonnummer
van het gemeentehuis en het afvalaanbiedstation blijven wel
bereikbaar.
De volgende afdelingen zijn op de genoemde data niet of moeilijk te
bereiken:
Financiën 23 juli
Bureau Halt 23 juli (middag)
Burgerzaken 23 juli (middag): In geval van nood via centrale
telefoonnummer.
Sport Welzijn Onderwijs en Cultuur 24 en 25 juli
Sociale Zaken 24 en 25 juli (Klanten zijn per brief geïnformeerd)
Het gemeentehuis is in week 30 continue bereikbaar via het centrale nummer (0180) 698 398 en via e-mail: gemeente@barendrecht.nl. Het afvalaanbiedstation is bereikbaar op (0180) 613 019.
32e Wielerronde van Barendrecht
Op zaterdag 27 juli wordt de 32ste Wielerronde van Barendrecht
verreden. Het parcours is afgesloten van 08.00 tot 20.00 uur. Tussen
12.00 en 19.00 uur worden de wedstrijden verreden op het parcours:
-Binnenlandse Baan - Lindehoevelaan - Dorpsstraat-Oost - Buitenlandse
Baan - Binnenlandse Baan.
Beperkte doorgang
Iedereen die binnen het parcours woont en deze dag de auto wil
gebruiken, doet er verstandig aan om zijn auto op vrijdag al te
verplaatsen buiten het parcours. Voor wie dit problemen oplevert zal
er een beperkte doorgang ter plaatse van de Kolk-Marjoleinlaan worden
ingesteld om de straten binnen het parcours te bereiken. Bewoners van
de wijk Centrum-oost en andere omwonenden hebben een brief ontvangen.
Wegomleiding
Vanwege de wielerronde worden de Dorpsstraat-Oost , een gedeelte van
de Lindehoevelaan, Binnenlandse Baan en Buitenlandse Baan van 08.00
tot 20.00 uur afgesloten voor alle verkeer. Omleidingen voor het
doorgaande verkeer zijn door middel van gele routeborden aangegeven.
Vanwege de omleidingen en de toegankelijkheid van de aanliggende
wijken zal er in de Marjoleinlaan, de Rozemarijnsingel en de Gouwe een
éénzijdig parkeerverbod worden ingesteld. Op de Marijkesingel/Gouwe
zal in verband met de omleiding voor het openbaar vervoer een
tweezijdig parkeerverbod van toepassing zijn.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer zal op deze dag een gewijzigde route rijden over
de Gouwe, Marijkesingel, Margrietsingel, Ziedewijdse Baan,
Buitenlandse Baan en vice versa. Vanwege deze wijzigingen worden de
volgende halteplaatsen tijdelijk opgeheven:
-Buitenlandse Baan halte Sporthal de Driesprong,
-Binnenlandse Baan halte Rozemarijnsingel,
-Binnenlandse Baan halte Postkantoor.
De halteplaatsen op de gewijzigde route zijn op deze dag voor alle
buslijnen van toepassing.
Inlichtingen
Voor meer informatie en of vragen kunt u contact opnemen met de heer
E. Jankowski van de afdeling openbare werken, tel. (0180) 698 427.
Verkeerskwesties nader bekeken
In 2002 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over
actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht.
Vandaag willen wij u informeren over de stand van zaken rondom `de
actualisering van het verkeersveiligheidsplan van de gemeente
Barendrecht' en over twee weken willen we `de verplichte
rijrichtingen' aan de orde stellen. Voor algemene vragen of
opmerkingen over verkeer en vervoer kunt u terecht op het maandelijks
spreekuur Openbare Ruimte. Daarvoor kunt u zich aanmelden via nummer
(0180) 698 720.
Ruim een jaar geleden heeft de gemeente de actualisering van het
gemeentelijk verkeersveiligheidsplan opgepakt. Met reacties op een
artikel in de krant, een fietstocht door de gemeente op 9 juni 2001 en
een informatieavond op 14 juni 2001 zijn toen de belangrijkste
verkeersonderwerpen in onze gemeente ter sprake gekomen. Inwoners van
Barendrecht konden destijds reageren op de vraag om verkeersknelpunten
aan te dragen of suggesties te doen ter verbetering van
verkeerssituaties, in het algemeen of voor een specifieke locatie. In
totaal zijn er bijna 40 suggesties ingeleverd. De ingezonden brieven
en suggestieformulieren zijn verzameld om onderdeel uit te maken van
de inventarisatie van verkeersproblemen in de gemeente.
-
Start actualisering verkeersveiligheidsplan
Het was de bedoeling om in september 2001 te starten met het project.
Door verschillende omstandigheden is het echter pas mogelijk gebleken
om het project in februari 2002 te starten. Er wordt bewust gekozen
voor het uitbesteden van het werk aan een adviesbureau om de zaken
objectief te kunnen beoordelen en onafhankelijk een plan te laten
opstellen. Als gemeente zijn wij dan naast opdrachtgever ook een
meedenkende partij. Het adviesbureau zal naast verkeerskundige
werkzaamheden ook een klankbordgroep begeleiden.
-
Klankbordgroep
Voor inwoners van Barendrecht, vertegenwoordigers van
belangenorganisaties en andere belangstellenden is de mogelijkheid
geboden om actief aan de planvorming mee te werken in een
klankbordgroep. Deze klankbordgroep heeft globaal de taak om op een
aantal momenten in het planproces te reageren op de bevindingen en mee
te denken in het proces. De klankbordgroep kan op vooraf aangegeven
momenten maar ook indien wenselijk tussendoor initiatieven tonen die
het plan kunnen verrijken. Op 11 juli 2002 is de klankbordgroep
tijdens een startbijeenkomst officieel ingesteld.
-Wat gaat er gebeuren?
De uitvoering van het project gebeurt in 4 fasen:
fase 1: Inventariseren en analyseren: er wordt een evaluatie uitgevoerd over het gevoerde beleid uit het verkeersveiligheidsplan van 1996 en er wordt een beeld gevormd van de huidige knelpunten;
fase 2: doelen stellen, prioriteiten stellen, oplossingen bedenken: er worden beleidslijnen opgesteld per vervoersvorm op een drietal thema's: veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Ook worden er maatregelen bedacht om het beleid te realiseren;
fase 3: formuleren en programmeren: er komt in deze fase een
conceptrapportage waarin de uitkomsten uit fase 1 en 2 zijn opgenomen.
Het stuk wordt gereed gemaakt voor een inspraaktraject over de
resultaten van de eerste twee fasen;
fase 4: plan vaststellen: uiteindelijk moet er een vastgesteld plan
komen met de visie op de ontwikkelingen van het verkeer en vervoer in
Barendrecht. Een vastgestelde lijst van projecten en maatregelen
vormt, net als met het oude plan, de basis voor de uitvoering van het
verkeers- en vervoersbeleid in de gemeente.
Voor informatie kunt u zich wenden tot de heer Abels, afdeling
Openbare Werken, tel. (0180) 698 365. Houdt u ook de publicaties van
de gemeente op de informatiepagina in de Schakel in de gaten? Er zal
regelmatig worden bericht hoe het gaat met dit project!
18 juli 2002