Ingezonden persbericht
Persbericht 18 juli 2002
Consument wil duidelijkheid over herkomst hout
Het aantal consumenten dat bij aankoop van houtproducten let op het
FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout is gestegen van 2% naar 13% in
een jaar tijd. De consument vraagt uitdrukkelijk om meer duidelijkheid over
de herkomst van hout bij aankoop van houtproducten. En consumenten weten dat
hun keuze voor hout met het FSC-keurmerk bijdraagt aan de bescherming van
bossen. Dat concludeert het Wereld Natuur Fonds op basis van een
consumentenonderzoek naar de bekendheid van het FSC-keurmerk, waarvan de
resultaten vandaag bekend worden gemaakt..
Bekendheid
Was in 2001 nog slechts 1% van de consumenten in staat spontaan het
houtkeurmerk FSC te noemen; in 2002 kent 12% van de consumenten spontaan het
FSC-keurmerk bij beantwoording van de vraag welke keurmerken voor
houtproducten men kent. De totale bekendheid van het FSC-keurmerk is gestegen
van 12% in 2001 naar 44% in 2002. "Hout met het FSC-keurmerk breekt
daadwerkelijk door in Nederland" concludeert Arnold van Kreveld, manager
bossen bij het Wereld Natuur Fonds.
Het FSC-keurmerk onderscheidt zich zichtbaar in bekendheid van de overige
keurmerken in de markt. Andere keurmerken als EKO, Keurhout en het KOMO keur
komen in het onderzoek uit op een bekendheid van tussen de 0% en 1%; een
bekendheid die ongewijzigd is ten opzichte van 2001. "We zien een
duidelijke toename in het aantal bedrijven dat FSC-hout verkoopt" reageert
een enthousiaste Sandra Mulder, directeur FSC-Nederland.
Succesvol
De gezamenlijke campagne "Spaar het woud, koop FSC-hout" die het Wereld
Natuur Fonds dit voorjaar in nauwe samenwerking met 30 bedrijven heeft
gevoerd blijkt succesvol te zijn geweest. "De doelstelling was om de spontane
bekendheid met het FSC-keurmerk tot 10% te verhogen. Dat is ruimschoots
gerealiseerd", concludeert een tevreden Van Kreveld. "De groep mensen die nu
zegt op het keurmerk te letten bij aankoop van houtproducten (13%) is al
groter dan de groep mensen die in 2001 aangaf wel eens van het FSC-keurmerk
te hebben gehoord (10%)." Deze onderzoeksresultaten sterken het Wereld Natuur
Fonds in het vertrouwen dat hout met het FSC-keurmerk op de Nederlandse markt
niet meer is weg te denken. Consumenten die een verantwoorde keuze willen
maken bij aankoop van een houtproduct zullen steeds vaker vragen naar het
FSC-keurmerk. Mogelijk nemen kopers nu nog wel eens genoegen met het verhaal
van een verkoper die zegt dat het product geen FSC-keur heeft, maar dat voor
dat hout bomen zijn teruggeplant. Meer en duidelijker informatie voor de
consument en betere voorlichting door de verkopers, zal ertoe leiden dat
consumenten zich in de toekomst niet meer om de tuin zullen hoeven laten
leiden, zo meent het Wereld Natuur Fonds.
Uit de reacties van de bedrijven die mee hebben gedaan aan de campagne,
blijkt dat zij met name de informatie voor consumenten en voor verkopend
personeel gepaard met deze actie ernorm waarderen. Dat is, naast het feit dat
ze bijdragen aan een duurzaam proces en dus behoud van prachtige bossen, een
belangrijke reden voor bedrijven om volgend jaar weer mee te doen met een
consumentencampagne voor FSC.
Natuurwinst
Het feit dat meer en meer consumenten kiezen voor hout met het FSC-keurmerk,
betekent een enorme winst voor de natuur. Consumenten willen zeker stellen
dat hun houtproducten afkomstig zijn uit bossen, die voor de toekomst
behouden blijven. Daarmee is de toekomst van tal van planten en diersoorten,
die in die bossen leven, zekergesteld. En bovendien zullen toekomstige
generaties een boterham kunnen blijven verdienen aan deze duurzame manier van
houtwinning. Het Wereld Natuur Fonds blijft zich daarom wereldwijd inzetten
om daar waar sprake is van houtwinning/houtproductie, dit te doen volgens de
criteria van FSC (Forest Stewardship Council), het enige onafhankelijke en
wereldwijd erkende houtkeurmerk.
Aan de campagne "Spaar het woud, koop FSC-hout" in het voorjaar van 2002
hebben 30 bedrijven deelgenomen waaronder: Intratuin, Karwei, Europatuin,
Gamma, Leen Bakker, Kwantum, Tuincentrum Overvecht, Praxis, Hema en Blokker.
---
Ingezonden persbericht