D.A.S. NED. RECHTSBIJSTAND
Toename zaken bankpasfraude bij DAS Rechtsbijstand
PERSBERICHT
Aantal zaken over bankpasfraude bij DAS Rechtsbijstand neemt toe
Amsterdam, 18 juli 2002
Het is de laatste tijd weer regelmatig in het nieuws: fraude met
bankpassen. Ook DAS Rechtsbijstand, marktleider op het gebied van
rechtsbijstand, ziet het aantal geschillen hierover toenemen. Helaas
trekt de consument vaak aan het kortste eind. Alleen als de consument
zorgvuldig met zijn bankpas en pincode is omgegaan, kan hij met succes
aanspraak maken op schadevergoeding. Voorkomen is dus beter dan
genezen. DAS heeft daarom een checklist opgesteld. Door de tips uit
deze checklist op te volgen, verkleinen consumenten de kans op fraude
met hun bankpas.
Op dit moment komen er 6 a 7 zaken per week bij DAS binnen die
betrekking hebben op fraude met bankpassen. De gemelde geschillen
variëren van ontvreemding van de bankpas en pincode uit het huis van
de pashouder, tot meldingen waarbij georganiseerde bendes een strip op
de geldautomaat geplakt hebben waardoor de pas wordt ingeslikt. Zij
kijken intussen de pincode af en wanneer de pashouder wegloopt, omdat
de automaat zijn pas niet teruggeeft, slaan zij hun slag (zie bijlage
voor meer voorbeelden).
De uitgebreide juridische kennis die DAS met deze zaken heeft
opgedaan, wil ze graag delen. Daarom heeft DAS een checklist met tips
opgesteld, waarmee consumenten het risico op fraude met hun bankpas
kunnen minimaliseren. Mocht de consument toch schade lijden als gevolg
van fraude, dan zal hij zich in eerste instantie tot zijn bank moeten
wenden. Wanneer de consument er met zijn bank niet uitkomt, kunnen
verzekerden uiteraard bij DAS terecht voor advies en juridische
bijstand.
De DAS-tips
1. Voorzorgsmaatregelen
Zoals iedereen wel weet, is het uitermate belangrijk
voorzorgsmaatregelen te nemen om de bankpas met bijbehorende pincode
nooit te verliezen. Bewaar uw pas dus zorgvuldig en laat deze
buitenshuis nooit onbeheerd achter, ook niet in een afgesloten auto of
op het werk.
2. Houd uw pincode altijd geheim
Houd uw pincode strikt geheim en noteer deze nergens, óók niet
versluierd. Geef uw pincode aan niemand, ook niet aan partner,
familieleden of de bank. Vernietig het originele briefje van de bank
waarop de pincode staat vermeld.
3. Stop direct de transactie bij verdachte omstandigheden
Zodra u maar iets merkt van verdachte omstandigheden, stop dan
onmiddellijk met de transactie. Bijvoorbeeld als er personen te
dichtbij u staan of u voelt dat er iemand probeert de pincode af te
kijken.
4. Geef uw bankpas niet aan een ander
Geef uw bankpas zo min mogelijk uit handen. In bepaalde
winkels/tankstations gaat de pinbetaling via de kassier(re). Kijk dan
goed wat er met uw bankpas gebeurd. Bij verdachte omstandigheden
direct de transactie stoppen.
5. Programmeer het telefoonnummer van uw bank in uw mobiele
telefoon
Om snel te kunnen handelen is het slim het telefoonnummer voor het
blokkeren van uw pas te programmeren in uw mobiele telefoon.
6. Bij diefstal / verlies direct blokkeren
Als er sprake is van diefstal of verlies van de pas, of u vermoedt dat
van uw pas misbruik kan worden gemaakt, blokkeer dan direct uw pas via
het door de bank opgegeven telefoonnummer.
7. Blokkeren bij inslikken van de pas door de automaat
Als een geldautomaat uw pas inslikt, blokkeer dan direct uw rekening.
Let op: mocht dit gebeuren buiten de openingstijden van de bank, wacht
dan niet met het blokkeren tot de bank weer open is. Ga niet in op
'adviezen' van omstanders om bijvoorbeeld de pincode nogmaals in te
toetsen.
8. Lage kredietlimiet
Neem een zo laag mogelijke kredietlimiet op uw rekening (bedrag dat u
rood mag staan). Mocht uw bankpas toch in verkeerde handen komen dan
blijft de schade in de meeste gevallen beperkt.
9. Aangifte bij de politie
Doe zo spoedig mogelijk na verlies of diefstal van uw pas aangifte bij
de politie.
10. Advies vragen bij DAS
Indien u van mening bent dat de bank ten onrechte uw schade niet
vergoedt en u bent verzekerd bij DAS, neem dan contact met ons op voor
een telefonisch advies.
-einde bericht-