Gemeente Hengelo
Mandaatbesluit
Het College van B en W heeft, met ingang van 2 juli 2002, de
bevoegdheid om personen van Wijkbeheer aan te wijzen als
toezichthouders voor de openbare ruimte, gemandateerd aan de directeur
van de dienst Stedelijk Beheer en Ontwikkeling. Het besluit ligt een
maand ter inzage bij de balie van Wijkbeheer, stadskantoor 4e
verdieping.
Bestemmingsplannen
Toepassing artikel 6a WRO
Een verzoek is binnengekomen voor de bouw van een fastfoodrestaurant
aan de Amerikalaan op Westermaat, Plein. Het bouwplan is in strijd met
het ter plaatse geldende bestemmingsplan, maar stemt overeen met het
in voorbereiding zijnde bestemmingsplan. Vooruitlopend op het van
kracht worden van het nieuwe bestemmingsplan kan medewerking worden
verleend aan dit bouwplan met toepassing van het bepaalde in artikel
19 lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Ter inzage en inspraak
Het gemeentebestuur betrekt inwoners van de gemeente en de in de
gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de
voorbereiding van gemeentelijke ruimtelijke plannen of herziening
daarvan. Op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
kunt u gedurende vier weken uw zienswijzen op bovenvermeld bouwplan
indienen bij het College van B en W.
Het plan ligt van 17 juli tot 14 augustus 2002 ter inzage bij de
afdeling Bestuurlijk Juridische Zaken, Reitzstraat 15, kamer 115.
Eventuele inspraakreacties, met betrekking tot het voornemen de
procedure voor te bereiden, kunt u van 17 juli tot 14 augustus 2002
indienen bij het College van B en W, Postbus 18, 7550 AA Hengelo.
Verkeersbesluiten
Aanwijzen twee laad- en losplaatsen Willemstraat
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002, onder nummer 27355,
besloten om twee bestaande parkeerplaatsen, ter hoogte van
Willemstraat 66, aan te wijzen als laad- en losplaats voor
vrachtwagens. Vrachtwagens mogen daar van 9.00 uur tot 16.00 uur laden
en lossen. Buiten deze tijden fungeren de parkeerplaatsen als
"normale" parkeerplaats met het daar geldende parkeerregime. De
volgende borden worden geplaatst: bord E07 (laad- en losplaats) en
onderborden 0508 en 0404 bijlage I RVV 1990.
In de Willemstraat (Binnenstadzijde) heerst momenteel een grote
parkeerdruk. Gevolg hiervan is dat vrachtwagens zijn gedwongen te
laden en lossen op de rijbaan die deel uitmaakt van een veel gebruikte
fietsroute. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Daarom is
het noodzakelijk een aantal parkeerplaatsen aan te wijzen, waar
vrachtwagens kunnen laden en lossen.
Verkeersmaatregelen met betrekking tot doorstroomas Westermaat
Het Rijk heeft zich in de Vinex convenanten uitgesproken voor de
uitvoering van de Twentse verstedelijkingsopgave. Met de bouw van
circa 40.000 woningen ontstaat een mobiliteitsprobleem in de steden,
die de bereikbaarheid en leefbaarheid onder grote druk zal zetten. Om
ongebreideld autogebruik tegen te gaan dienen, gelijktijdig met het
ontwikkelen van Vinexlocaties, een hoogwaardig openbaar vervoersysteem
en goede fietsvoorzieningen te worden ontwikkeld. Het hoogwaardig
openbaar vervoer dient een snelle, comfortabele en betrouwbare
verbinding van het openbaar vervoer te verzorgen. In Hengelo gaat het
voorlopig om een tweetal doorstroomassen: de ene loopt vanaf het
station door Vossenbelt en de ander vanaf het station naar Westermaat
richting Borne.
Om een snelle en comfortabele verbinding te kunnen verzorgen moet het
HOV goed door kunnen stromen.
Daartoe worden de onderstaande maatregelen met betrekking tot de
doorstroomas Westermaat genomen:
* Aanwijzen van busbaantracé Westermaat als voorrangsweg en gesloten
voor al het verkeer met uitzondering van lijnbussen
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer
27356 besloten tot het aanwijzen van
de busbaan bij Westermaat als voorrangsweg en de busbaan
uitsluitend open te stellen voor lijnbussen. Dit wordt geregeld
door het plaatsen van borden waarop het verkeer de aangegeven
rijrichting dient te volgen, met een uitzondering voor lijnbussen.
Tevens wordt de busbaan als voorrangsweg aangewezen door het
plaatsen van de borden B01 en B02 (begin en einde voorrangsweg)
bijlage I RVV 1990 en bij de kruising fiets/bromfietspad nabij de
Lemerijweg het plaatsen van de borden B06 (verleen voorrang
kruisend verkeer) en het aanbrengen van haaientanden. Daarnaast
wordt de tekst "lijnbus" op het wegdek aangebracht om te voorkomen
dat ander verkeer van de busbaan gebruik gaat maken. Het
fiets/bromfietspad wordt aangegeven door het plaatsen van de G12a
en G 12B (begin en einde fiets/bromfietspad) bijlage I RVV 1990.
* Wijzigen voorrangskruising Westermaatsweg, Vosboerweg en
Wegtersweg
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer
27357 besloten tot het wijzigen van de voorrangssituatie op de
kruising Wegtersweg, Vosboerweg en Westermaatsweg. De Wegtersweg
wordt nu aangewezen als voorrangsweg door het plaatsen van de
borden B01 en het aanbrengen van haaientanden volgens bijlage I
RVV 1990. Tevens wordt het besluit waarbij het kruisende fietspad
met de Wegtersweg in de voorrang is gesteld, ingetrokken en het
fietspad uit de voorrang gehaald middels het aanbrengen van
haaientanden en het plaatsen van borden B06 (verleen voorrang
kruisend verkeer). Het wijzigen van de voorrangsituatie heeft
tevens tot gevolg dat de situatie nu overzichtelijker wordt, wat
de veiligheid van de weggebruikers ten goede komt.
* Instellen van een voorrangskruising op de Westermaatsweg met de
Asveldweg
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer
27359 besloten tot het instellen van een voorrangskruising op de
kruising Asveldweg en de Westermaatsweg, in die zin dat het
verkeer op de Westermaatsweg voorrang heeft op verkeer vanaf de
Asveldweg. Dit gebeurt door het plaatsen van de borden B03
(voorrangskruising) en B06 (verleen voorrang kruisned verkeer)
bijlage I RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden.
* Instellen voorrangskruisingen op route HOV Westermaat tussen
busbaan Campus en Europalaan
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli onder 2002 nummer
27358 besloten tot het instellen van voorrangskruisingen op tracé
Westermaat vanaf busbaan Campus/Adam Smithstraat naar de
Europalaan via John Maynard Keynesstraat. Dit gebeurt door het
plaatsen van de borden B04, B05 (voorrangskruisingen) en B06
(verleen voorrang kruisend verkeer) en het aanbrengen van
haaientanden volgens bijlage I RVV 1990. Verder wordt een gebod
ingesteld tot het volgen van de aangegeven rijrichting ter hoogte
van de busbaan/Adam Smithstraat, middels het plaatsen van de
borden D05r met onderbord "uitgezonderd lijnbus" en D04 bijlage I
RVV 1990 en het aanbrengen van de tekst lijnbus" op de busbaan.
Ook is een vrijliggend fiets/bromfietspad aangewezen, door het
plaatsen van de borden G12a en het in de voorrang brengen van het
fiets/bromfietspad met de kruising Adam Smithstraat door het
plaatsen van de borden B06 en het aanbrengen van haaientanden
bijlage I RVV 1990.
* Instellen voorrangskruising op kruising Westermaatsweg met
Wifferinksweg en een gebod tot het volgen van de aangegeven
rijrichting
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer
27360 besloten tot het instellen van een voorrangskruising op de
kruising Wifferinkweg en Westermaatsweg, door het plaatsen van de
borden B04 en B06 bijlage I RVV 1990 en het aanbrengen van
haaientanden, alsmede het instellen van een gebod tot het volgen
van de aangegeven rijrichting middels borden D05r met onderbord
"uitgezonderd lijnbussen" en D05l, bijlage I RVV 1990.
Ter inzage
Deze besluiten liggen van 17 juli tot 28 augustus 2002 ter inzage bij
de dienst Stedelijk Beheer en Ontwikkeling kamer 115, Reitzstraat 15.
Tegen deze besluiten kunnen belanghebbenden binnen zes weken na
publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij het College van B en W,
Postbus 18, 7550 AA Hengelo. Een bezwaarschrift dient te worden
ondertekend, bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, een
dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is
gericht en de gronden van het bezwaar.