Ingezonden persbericht
FINEOS introduceert claimsmanagementsysteem voor schade- en
ongevallenverzekeringen
Nieuw claimsmanagementsysteem voor een aanzienlijke kostenbesparing en
productiviteitsverbetering
Utrecht, 17 juli 2002 FINEOS Corporation, toonaangevend in vernieuwende
toepassingen voor banken en verzekeraars, introduceert FINEOS Claims
Management, voor de sector schade- en ongevallen van de
verzekeringsbranche. FINEOS Claims Management is een centrale
bedrijfstoepassing voor de efficiënte afhandeling van aanspraken op
verzekeringen voor letselschade, motorrijtuigen, inboedel- en
bedrijfsrisico´s. Het systeem is ontworpen om het handmatige
verwerkingsproces van aanspraken te stroomlijnen. Het systeem ondersteunt
het binnenkomen van aanspraken via verschillende kanalen, integreert deze
met de gehanteerde bedrijfsprocessen en combineert dat met dossierbeheer-,
documentbeheer- en klantbeheercomponenten. Zo bespaart FINEOS Claims
Management tijd en geld en leidt invoer tot een grotere klanttevredenheid.
FINEOS Claims Management automatiseert de tijdrovende en foutgevoelige handelingen volledig die komen kijken bij de verwerking van verzekeringsaanspraken. Het systeem coördineert het verwerkingsproces, stuurt de betrokken partijen aan en biedt medewerkers inzicht in samengestelde informatie over de klant, de verzekeringspolis en betrokken derden en biedt toegang tot de beschikbare documentatie. FINEOS Claims Management ondersteunt vanaf de eerste binnenkomst van gegevens ongeacht of de aanspraak is binnengekomen via het web, email, fax of telefoon tot in alle stappen van het afhandelingsproces van dossiers. Het systeem biedt toegang tot de gegevens via beveiligde internetportals, en voorziet hiermee in de behoefte van eisers, schade experts en derden om aanspraken in te dienen, aan te vullen en de behandeling ervan online te kunnen raadplegen.
Met Workflow management kan de eindgebruiker automatisch de te nemen
stappen in de juiste volgorde zetten en voorzien van de benodigde
documentatie, zodat de verwerkingscapaciteit kan worden gestuurd. Daarnaast
wordt ervoor gezorgd dat doelstellingen worden gehaald en de klant tijdig
wordt geïnformeerd en bediend. Elektronische documentverwerking maakt een
einde aan fotokopiëren, postverzendingen, dupliceren en het verloren gaan
van dossiers, kortom, aan de papierwinkel die zo typerend is voor de
branche. Binnenkomende documenten worden ingelezen, opgenomen in het
trefwoordenregister en automatisch doorgestuurd naar de betreffende
afdeling, terwijl het systeem uitgaande brieven en documentatie automatisch
vastlegt.
FINEOS Claims Management biedt schade- en ongevallen verzekeraars
belangrijke voordelen. Het systeem verbetert de efficiëntie aanzienlijk en
verkort de doorlooptijd van een ingediende aanspraak door veel tijdrovende
handmatige routinehandelingen te automatiseren. De totale
afhandelingskosten die FINEOS Claims Management kunnen zelfs met 25 procent
worden verlaagd wanneer ook wordt gekozen voor de mogelijkheid om meer
aanspraken gelijktijdig te verwerken. Onterechte uitbetalingen worden
voorkomen door een striktere toepassing van de voorwaarden en verbeterd
toezicht op toekenningen. Daarnaast biedt het systeem de medewerker
onmiddellijke toegang tot de volledige klantgegevens en het betreffende
dossier, wat klant en intermediair goede ervaringen met de maatschappij
oplevert. Dit leidt tot een beter beheer van de aanspraken door de
tussenpersoon en dus een hogere klanttevredenheid.
FINEOS Claims Management springt in op het fenomeen van de tijdrovende
dossierafhandeling die de verzekeringsbranche zo eigen is. Tachtig procent
van de algemene onkosten van een verzekeringsmaatschappij komen ten laste
van de afhandeling van aanspraken. Toch schat adviesbureau Accenture dat 40
procent hiervan routinehandelingen betreft, die geen invloed hebben op de
uiteindelijke toekenning van de aanspraak. Accenture is ervan overtuigd dat
technologie de remedie is: ´Technologie vormt de kern van de oplossing om
gelijktijdig te komen tot verbeterde toekenning van uitbetalingen en
verlaging van de hoeveelheid tijd gespendeerd aan eenvoudig werk.´ De
berekening van Datamonitor, een internationaal marktyanalysebureau, dat de
kosten voor aanspraakverwerking in Europa in 2004 liefst 1,8 miljard dollar
zullen bedragen, laat zien dat FINEOS Claims Management een uitstekende
positie heeft om verzekeraars te helpen dit werkgebied revolutionair te
veranderen.
In reactie op de aankondiging stelt directievoorzitter Michael. Kelly van
FINEOS: "Effectief beheer van schadeaanspraken is een belangrijk onderwerp
voor de verzekeringsbranche omdat er grote besparingen behaald kunnen
worden en het verzekeraars in staat stelt veel concurrerender en
klantgerichter te zijn. FINEOS Claims Management zal een aanzienlijke
verbetering blijken op alle bovengenoemde gebieden. Het gehele proces wordt
gestroomlijnd en geautomatiseerd. Organisaties kunnen zich nu echt
onderscheiden van de concurrentie doordat ze directe toegang hebben tot
alle relevante informatie en daardoor hun dienstverlening kunnen verbeteren."
FINEOS Claims Management is gebouwd rond een schaalbare, op componenten
gebaseerde architectuur die makkelijk en snel inzetbaar is zonder dat daar
bedrijfskritieke toepassingen voor onderbroken of aangepast hoeven te
worden. Het systeem is open en aanpasbaar en makkelijk te integreren met de
bestaande polisadministratie en de boekhouding, alsook met andere
expertsystemen. FINEOS Claims Management biedt de mogelijkheid om gegevens
direct en ongewijzigd door te voeren naar andere systemen zodat deze direkt
bijgewerkt worden.
FINEOS
FINEOS ontwikkelt en levert software-oplossingen voor banken en
verzekeraars, die gericht zijn op kostenverlaging, verbetering van
dienstverlening en een snellere time-to-market. De producten omvatten CRM,
Business Proces Automation en product/contractbeheer die een oplossing
bieden voor specifieke moeilijkheden bij distributie, dienstverlening en
productmanagement. FINEOS draagt bij aan de verbetering van de volgende
directe bedrijfsprocessen: productontwikkeling, productintroductie,
advisering, verkoop, acceptatie, dienstverlening en schade-verwerking. Dit
geldt voor alle distributie-kanalen (kantoren, agenten, tussenpersonen,
call centers, internet, en hoofdkantoren). Hierbij wordt gebruik gemaakt
van diverse media (e-mail, internet browser, fax, post). Ook worden directe
connecties naar diverse in- en externe systemen ondersteund.
FINEOS heeft 250 medewerkers in vestigingen te Ierland (Dublin), het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en de Verenigde Staten. Klanten zijn onder meer ABN AMRO Bank (Nederland), de Britannia Group, Skandia, Fortis, Canada Life, Derbyshire Building Society, Eagle Star, First National Bank, Friends First, Legal & General, Northern Rock, Royal Nederland Leven en SNS Reaal. Meer informatie is te vinden op www.fineos.com
Perscontacten:
FINEOS Benelux Lubbers & De Jong B.V.
Mike del Prado Yvon Reitsma
t: 030 285 50 10 t: 020 421 05 65
e: mike.delprado@fineos.com e: yvon@l-dj.nl