Ingezonden persbericht


FINEOS introduceert claimsmanagementsysteem voor schade- en ongevallenverzekeringen

Nieuw claimsmanagementsysteem voor een aanzienlijke kostenbesparing en productiviteitsverbetering

Utrecht, 17 juli 2002 FINEOS Corporation, toonaangevend in vernieuwende toepassingen voor banken en verzekeraars, introduceert FINEOS Claims Management, voor de sector schade- en ongevallen van de verzekeringsbranche. FINEOS Claims Management is een centrale bedrijfstoepassing voor de efficiënte afhandeling van aanspraken op verzekeringen voor letselschade, motorrijtuigen, inboedel- en bedrijfsrisico´s. Het systeem is ontworpen om het handmatige verwerkingsproces van aanspraken te stroomlijnen. Het systeem ondersteunt het binnenkomen van aanspraken via verschillende kanalen, integreert deze met de gehanteerde bedrijfsprocessen en combineert dat met dossierbeheer-, documentbeheer- en klantbeheercomponenten. Zo bespaart FINEOS Claims Management tijd en geld en leidt invoer tot een grotere klanttevredenheid.

FINEOS Claims Management automatiseert de tijdrovende en foutgevoelige handelingen volledig die komen kijken bij de verwerking van verzekeringsaanspraken. Het systeem coördineert het verwerkingsproces, stuurt de betrokken partijen aan en biedt medewerkers inzicht in samengestelde informatie over de klant, de verzekeringspolis en betrokken derden en biedt toegang tot de beschikbare documentatie. FINEOS Claims Management ondersteunt vanaf de eerste binnenkomst van gegevens ongeacht of de aanspraak is binnengekomen via het web, email, fax of telefoon tot in alle stappen van het afhandelingsproces van dossiers. Het systeem biedt toegang tot de gegevens via beveiligde internetportals, en voorziet hiermee in de behoefte van eisers, schade experts en derden om aanspraken in te dienen, aan te vullen en de behandeling ervan online te kunnen raadplegen.

Met Workflow management kan de eindgebruiker automatisch de te nemen stappen in de juiste volgorde zetten en voorzien van de benodigde documentatie, zodat de verwerkingscapaciteit kan worden gestuurd. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat doelstellingen worden gehaald en de klant tijdig wordt geïnformeerd en bediend. Elektronische documentverwerking maakt een einde aan fotokopiëren, postverzendingen, dupliceren en het verloren gaan van dossiers, kortom, aan de papierwinkel die zo typerend is voor de branche. Binnenkomende documenten worden ingelezen, opgenomen in het trefwoordenregister en automatisch doorgestuurd naar de betreffende afdeling, terwijl het systeem uitgaande brieven en documentatie automatisch vastlegt.

FINEOS Claims Management biedt schade- en ongevallen verzekeraars belangrijke voordelen. Het systeem verbetert de efficiëntie aanzienlijk en verkort de doorlooptijd van een ingediende aanspraak door veel tijdrovende handmatige routinehandelingen te automatiseren. De totale afhandelingskosten die FINEOS Claims Management kunnen zelfs met 25 procent worden verlaagd wanneer ook wordt gekozen voor de mogelijkheid om meer aanspraken gelijktijdig te verwerken. Onterechte uitbetalingen worden voorkomen door een striktere toepassing van de voorwaarden en verbeterd toezicht op toekenningen. Daarnaast biedt het systeem de medewerker onmiddellijke toegang tot de volledige klantgegevens en het betreffende dossier, wat klant en intermediair goede ervaringen met de maatschappij oplevert. Dit leidt tot een beter beheer van de aanspraken door de tussenpersoon en dus een hogere klanttevredenheid.

FINEOS Claims Management springt in op het fenomeen van de tijdrovende dossierafhandeling die de verzekeringsbranche zo eigen is. Tachtig procent van de algemene onkosten van een verzekeringsmaatschappij komen ten laste van de afhandeling van aanspraken. Toch schat adviesbureau Accenture dat 40 procent hiervan routinehandelingen betreft, die geen invloed hebben op de uiteindelijke toekenning van de aanspraak. Accenture is ervan overtuigd dat technologie de remedie is: ´Technologie vormt de kern van de oplossing om gelijktijdig te komen tot verbeterde toekenning van uitbetalingen en verlaging van de hoeveelheid tijd gespendeerd aan eenvoudig werk.´ De berekening van Datamonitor, een internationaal marktyanalysebureau, dat de kosten voor aanspraakverwerking in Europa in 2004 liefst 1,8 miljard dollar zullen bedragen, laat zien dat FINEOS Claims Management een uitstekende positie heeft om verzekeraars te helpen dit werkgebied revolutionair te veranderen.

In reactie op de aankondiging stelt directievoorzitter Michael. Kelly van FINEOS: "Effectief beheer van schadeaanspraken is een belangrijk onderwerp voor de verzekeringsbranche omdat er grote besparingen behaald kunnen worden en het verzekeraars in staat stelt veel concurrerender en klantgerichter te zijn. FINEOS Claims Management zal een aanzienlijke verbetering blijken op alle bovengenoemde gebieden. Het gehele proces wordt gestroomlijnd en geautomatiseerd. Organisaties kunnen zich nu echt onderscheiden van de concurrentie doordat ze directe toegang hebben tot alle relevante informatie en daardoor hun dienstverlening kunnen verbeteren."

FINEOS Claims Management is gebouwd rond een schaalbare, op componenten gebaseerde architectuur die makkelijk en snel inzetbaar is zonder dat daar bedrijfskritieke toepassingen voor onderbroken of aangepast hoeven te worden. Het systeem is open en aanpasbaar en makkelijk te integreren met de bestaande polisadministratie en de boekhouding, alsook met andere expertsystemen. FINEOS Claims Management biedt de mogelijkheid om gegevens direct en ongewijzigd door te voeren naar andere systemen zodat deze direkt bijgewerkt worden.

FINEOS
FINEOS ontwikkelt en levert software-oplossingen voor banken en verzekeraars, die gericht zijn op kostenverlaging, verbetering van dienstverlening en een snellere time-to-market. De producten omvatten CRM, Business Proces Automation en product/contractbeheer die een oplossing bieden voor specifieke moeilijkheden bij distributie, dienstverlening en productmanagement. FINEOS draagt bij aan de verbetering van de volgende directe bedrijfsprocessen: productontwikkeling, productintroductie, advisering, verkoop, acceptatie, dienstverlening en schade-verwerking. Dit geldt voor alle distributie-kanalen (kantoren, agenten, tussenpersonen, call centers, internet, en hoofdkantoren). Hierbij wordt gebruik gemaakt van diverse media (e-mail, internet browser, fax, post). Ook worden directe connecties naar diverse in- en externe systemen ondersteund.

FINEOS heeft 250 medewerkers in vestigingen te Ierland (Dublin), het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en de Verenigde Staten. Klanten zijn onder meer ABN AMRO Bank (Nederland), de Britannia Group, Skandia, Fortis, Canada Life, Derbyshire Building Society, Eagle Star, First National Bank, Friends First, Legal & General, Northern Rock, Royal Nederland Leven en SNS Reaal. Meer informatie is te vinden op www.fineos.com

Perscontacten:
FINEOS Benelux Lubbers & De Jong B.V. Mike del Prado Yvon Reitsma t: 030 285 50 10 t: 020 421 05 65 e: mike.delprado@fineos.com e: yvon@l-dj.nl