BOVAG

Sterke toename aantal gespecialiseerde onderhouds- en reparatiebedrijven personenautos

17 juli 2002

Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, verwacht dat het aantal autobedrijven dat in Nederland is gespecialiseerd in het onderhouden en repareren van één of meer merken flink toe zal nemen. Hierdoor hoeven automobilisten minder ver te rijden en kunnen eventuele garantiewerkzaamheden ook door deze bedrijven worden verricht. Dit komt door de nieuwe concurrentieregels voor de autobranche die vandaag door de Europese Commissie zijn vastgesteld. Fabrikanten moeten nu ook, naast hun eigen merkdealers, andere autobedrijven erkennen als `erkend reparateur` van hun merk als deze autobedrijven aan de kwaliteitseisen van de fabrikant voldoen. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 43% (zon 1300) van de 3000 autobedrijven die bij ABA zijn aangesloten `erkend reparateur` willen worden. De Nederlandse automobilist kan dus binnenkort op veel meer plaatsen terecht voor gespecialiseerd onderhoud- en/of reparatiewerkzaamheden aan zijn of haar auto. ABA vindt dit een goede zaak en heeft hier altijd voor gepleit.

De ABA verwacht dat de erkende reparateurs een nieuwe, bijzondere plaats zullen gaan innemen in de autobranche. Voor een erkend reparateurschap komt elk autobedrijf in aanmerking dat aan de kwaliteitseisen van de fabrikant voldoet en graag erkend reparateur wil worden. Deze autobedrijven worden vervolgens, net als de merkdealers, door de fabrikant erkend om onderhoud-, reparatie- en garantiewerkzaamheden aan het betreffende merk uit te voeren. De Europese Commissie ervoor gezorgd dat de erkende bedrijven makkelijker en sneller toegang hebben tot bijvoorbeeld de noodzakelijke technische informatie en diagnoseapparatuur. Dit bespaart het bedrijf veel kosten en tijd waardoor er efficiënter kan worden gewerkt. De verwachting is dan ook dat er meer klanten kunnen worden geholpen. De wachttijden nemen dus af voor de klant. Bij een erkend reparateur zal het direct contact tussen klant en personeel groot zijn omdat de bedrijven veelal kleinschaliger zijn dan grote merkdealers. Ook hoeft de klant minder ver te rijden omdat veel merkonafhankelijke bedrijven die erkend reparateur willen worden dicht bij de klant zitten.

ABA heeft er herhaaldelijk voor gepleit dat merkonafhankelijke autobedrijven een rol zouden moeten kunnen spelen als geautoriseerd servicepunt. Met de introductie van het begrip erkende reparateur wordt de wens van de ABA ingevuld.