RAI VERENIGING
RAI is gematigd positief over besluit nieuwe autodistributie
De importeurs en fabrikanten van personen- en bedrijfsautos, verenigd
in de RAI Vereniging, zijn gematigd positief over het besluit van de
Europese Commissie voor een nieuw systeem voor de distributie van
autos. Vooral met de verlengde overgangstermijn tot 2005 is de RAI
tevreden. Of de regeling voor de Nederlandse autokopers ook voordelig
uitvalt staat nog zeer te bezien. De leden van de RAI verwachten dat
door harmonisatie van de netto prijzen in Europa, de prijzen voor
nieuwe autos in ons land circa 10 procent omhoog zullen gaan in de
komende maanden.
In Nederland is de verwachting dat het nieuwe systeem vooral gevolgen
zal hebben voor de kopers van nieuwe personenautos. Tot nu toe zijn de
nettoprijzen van autos in Nederland kunstmatig laag gehouden door de
auto-industrie. Op die manier wordt de consument gecompenseerd voor de
hoge belastingen op autos: BPM en BTW. Boven op de nettoprijs komt nog
eens 50 procent aan belastingen, legt Peter Janssen, directeur van de
RAI Vereniging uit. Maar dat systeem verdwijnt als de prijzen in
Europa worden geharmoniseerd.
De nieuwe situatie betekent dat de Nederlandse schatkist op extra
inkomsten mag rekenen. Om de consumentenprijs van personenautos niet
onnodig op te drijven bepleit Janssen minimaal een plafond voor de
BPM. De RAI Vereniging zal dit onderwerp bij het nieuwe kabinet
aankaarten.
De enige, definitieve oplossing voor het probleem met de hoge
Nederlandse autobelastingen is natuurlijk Europese
belastingharmonisatie. Maar dat is een kwestie van heel lange adem,
aldus Peter Janssen
De Europese Auto-industrie (ACEA) stelt in haar eerste reactie dat men
tevreden is dat de nieuwe regeling de specifieke positie van de
auto-industrie op het gebied van mobiliteit, milieueisen en
veiligheidsvoorzieningen honoreert. In de nieuwe regeling staat het
de auto-industrie vrij staat om zelf te kiezen voor een passend
systeem voor de distributie van hun producten. Ook de
kwaliteitscriteria voor het aanstellen van dealers en aanbieders van
aftersales services kunnen in het nieuwe systeem worden vastgesteld
door de auto-industrie. Maar de ACEA constateert ook dat het in de
nieuwe regeling moeilijker zal worden om de
produktverantwoordelijkheid, die de auto-industrie heeft naar haar
klanten, op een zelfde hoog niveau te blijven invullen. Het spreekt
natuurlijk voor zich dat de auto-industrie zich er volledig voor gaat
inzetten om de dienstverlening kwalitatief op niveau te houden.
Einde bericht