P E R S B E R I C H T

Gilze, 17 juli 2002

AKO opent 3 nieuwe stationswinkels

AKO zal medio augustus drie nieuwe stationswinkels openen in Amsterdam WTC, Amersfoort CS en Den Haag HS. AKO, onderdeel van mediaconcern Audax bereikte kortgeleden overeenstemming met de NS over de overname van deze drie winkels op de genoemde stations. De betreffende vestigingen zullen de komende weken worden omgebouwd tot de bekende AKO-leeswinkels.

De opening van de nieuwe winkels past binnen de actieve groeistrategie die AKO voert. AKO-directeur Peter Brouwer licht toe: "Ons streven is om binnen afzienbare tijd naar honderd eigen verkooppunten te groeien. Daarbij zijn wij voornamelijk op zoek naar high traffic-locaties. Daarom zijn Schiphol, NS-stations en stadswinkelcentra van groot belang. Met de overname van de drie stationsvestigingen in Amsterdam, Den Haag en Amersfoort zijn er binnen 1 jaar maar liefst 17 nieuwe winkels bijgekomen. Het totaal aantal vestigingen van AKO komt daarmee op 67".

AKO maakt deel uit van het Audax-concern, dat zich bezighoudt met de uitgave en distributie van gedrukte media. Ondanks de zwakke economische markt heeft het bedrijf de laatste tijd veel succes geboekt. Zo realiseerde Audax over het eerste half jaar 2002 een omzet van ¤ 111,5 miljoen, een stijging van 6%, terwijl de kosten nagenoeg gelijk bleven. Binnen het concern boekte AKO zelfs een autonome omzetgroei van meer dan 9%.

Carel Bikkers MSc, Voorzitter van de Hoofddirectie van Audax voorspelt dat de genoemde omzetstijging en kostenbeheersing voor het hele jaar 2002 kunnen worden voortgezet. Uitgaande van deze prognose zal het verwachte bedrijfsresultaat over 2002 met ruim 40% verbeteren ten opzichte van het jaar daarvoor.

(einde persbericht)