Ingezonden persbericht


Shell Oil Products verbetert wereldwijde marketingprestaties met Kalido-software

Londen, Verenigd Koninkrijk, 17 juli 2002 - Shell Oil Products, onderdeel van de Royal Dutch/Shell Group en actief op het gebied van olie- en brandstofproducten, heeft haar wereldwijde informatieplatform voor sales en marketing gebaseerd op de software van Kalido. Het platform geeft voor het eerst een eenduidig beeld van klanten en producten in de 85 verschillende bedrijfsonderdelen van Shell Oil Products (Shell OP). Het systeem zal voorzien in een gedetailleerd beeld van de salesprestaties en de marketingeffectiviteit tijdens organisatie- en marktveranderingen. Daarnaast biedt het een consistente, wereldwijde informatiesegmentatie over alle activiteiten, zonder dat bedrijfsonderdelen op één ERP-structuur moeten standaardiseren.

Het nieuwe sales- en marketinginformatieplatform stelt Shell OP in staat om haar klantstrategieën steeds te verfijnen en sneller in te spelen op kansen in de markt. Shell OP maakt al gebruik van KALIDO Dynamic Information Warehouse-software voor de integratie van verspreid opgeslagen financiële gegevens bij de semi-autonome bedrijfsonderdelen. Met deze software kan een wereldwijd beeld van de bedrijfsprestaties worden verkregen. Op basis van dit succes heeft Shell OP het gebruik KALIDO Dynamic Information Warehouse uitgebreid om een beter inzicht te krijgen in de winstgevendheid van klant, product en verkoopkanaal, zowel wereldwijd als op bedrijfsniveau.

Eén van de belangrijkste voordelen van de nieuwe KALIDO-oplossing is de ondersteuning van de wereldwijde accountmanagementinitiatieven van Shell OP. Die zijn gericht op het bieden van één loket voor multinationale klanten. Dankzij het ontwikkelde sales- en marketinginformatieplatform op basis van KALIDO-software beschikken business units over een totaalbeeld van alle Shell OP-contacten met klanten en hun dochterondernemingen.

Daarnaast biedt de KALIDO-oplossing de accountmanagementteams gedetailleerde informatie over de prestaties van merken en verkoopkanalen. Teams kunnen bijvoorbeeld de marges, het volume en de opbrengsten vaststellen op basis van het verkoopkanaal voor elk product en voor elke regio. Verder hebben de teams toegang tot deze informatie om vast te stellen of centrale marketinginitiatieven concrete verbeteringen hebben opgeleverd.

Voor de ingebruikneming van de KALIDO-software was het, door het gebruik van tal van lokale systemen, voor Shell OP moeilijk om een wereldwijd beeld te creëren van de bedrijfsprestaties. De KALIDO-software maakt het niet alleen mogelijk om de informatie die in deze systemen is opgeslagen, te integreren, maar voorziet ook in consistente wereldwijde segmentatie zonder dat de business units moeten overstappen op een nieuwe organisatiestructuur.

De stap van Shell OP om de marketingeffectiviteit te vergroten, maakt deel uit van het streven om meer te profiteren van marktkansen en sneller te reageren dan de concurrentie. De geïntegreerde benadering die Shell OP koos voor informatie-integratie, maakt haar een Adaptive Enterprise, zoals omschreven door INSEAD, de toonaangevende Europese Business School.

Theodoros Evgeniou van INSEAD en schrijver van 'Building the Adaptive Enterprise', zegt: "Shell OP is hét voorbeeld van de Adaptive Enterprise. Door inzichtelijkheid van managementinformatie op wereldwijd niveau te bereiken en tegelijkertijd lokaal flexibel te blijven, is Shell OP in staat snel in te spelen op marktomstandigheden, wat leidt tot een onderscheidend concurrentievoordeel."

De publicatie 'Building the Adaptive Enterprise' van Theodoros Evgeniou van INSEAD is verkrijgbaar via Karin Dooren van Lammers van Toorenburg PR, tel. 030 - 65 65 070.

Over Kalido Limited
Kalido Ltd. levert softwareoplossingen voor informatie-integratie om ondernemingen te ondersteunen tijdens ingrijpende wijzigingen, zoals fusies, acquisities, reorganisaties en globalisering. De door Kalido ontwikkelde software voor de integratie van reference data en federated datawarehousing wordt in meer dan 90 landen toegepast door toonaangevende multinationals, zoals de Koninklijke/Shell Groep (Shell), Unilever en Philips. Kalido Ltd. en haar partnerbedrijven beschikken over een uitgebreid netwerk in de VS en Europa voor de levering van hun oplossingen, technische ondersteuning en advies- en trainingsdiensten. Kalido Ltd., oorspronkelijk opgericht door Shell, werkt nauw samen met grote system integrators bij de implementatie van wereldwijde projecten.

Meer informatie is te vinden op internet: www.kalido.com.