IWI
Kwaliteit uitvoering sociale zekerheidswetten weinig verbeterd
Kwaliteit uitvoering sociale zekerheidswetten weinig verbeterd in
2001
Bij de uitvoering van de werknemersverzekeringen en de
volksverzekeringen gaat nog teveel fout. Bij de uitvoering van de
werknemersverzekeringen constateert de Inspectie Werk en Inkomen meer
fouten dan wettelijk is toegestaan. De uitvoering van de
volksverzekeringen blijft op twee uitzonderingen na binnen de norm van
maximaal één procent fouten. Met het vandaag gepubliceerde rapport 'De
sociale verzekeringen in 2001' geeft de inspectie een beeld van en een
oordeel over de uitvoering van de werknemersverzekeringen en
volksverzekeringen in het jaar 2001.
Werknemersverzekeringen
Bij de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering daalde het aantal
fouten met financiële gevolgen. De uitvoering van de WAO voldoet als
gevolg hiervan bijna aan de wettelijke norm. Naar het oordeel van de
inspectie schoot de kwaliteit van het sociaal medisch handelen
(vaststellen of iemand ziek of arbeidsongeschikt is en welk werk nog
zou kunnen worden verricht) in 2001 op essentiële onderdelen tekort.
De inspectie stelt vast dat de voormalige uitvoeringsinstellingen zich
vooral richtten op het wegwerken van de achterstanden en minder op het
verbeteren van de kwaliteit. Zo zijn de achterstanden bij de
WAO-keuringen aan het einde van het eerste ziektejaar (einde
wachttijd-beoordelingen) substantieel gedaald. Bij de herbeoordelingen
(na één en vijf jaar) zijn de achterstanden echter verder opgelopen.
Wel is de kwaliteit van de informatie waarmee de
uitvoeringsinstellingen zich verantwoorden over het sociaal medisch
handelen verbeterd.
Bij de Werkloosheidswet (WW) nam het aantal financiële fouten in de
uitvoering toe: het onrechtmatigheidspercentage steeg van 7,7 procent
in 2000 naar 10,3 procent in 2001. Dit foutpercentage is voor de helft
te verklaren doordat de uitvoeringsinstellingen onvoldoende toetsen of
het ontslag van een werknemer verwijtbaar is, voor vijftien procent
doordat de uitvoeringsinstellingen onvoldoende toetsen of de
uitkeringsgerechtigde voldoende solliciteert en voor 35 procent gaat
het om onvoldoende kwaliteit van de overige gevalsbehandeling. Naar
aanleiding van bevindingen uit eerdere jaren over de rechtmatigheid
van de WW is aan controle op de toets van verwijtbaar ontslag en
sollicitatieactiviteiten door de inspectie dit jaar meer aandacht
besteed.
Bij de uitvoering van de werknemersverzekeringen (totaal zeventien
miljard euro) is in 2001 204 miljoen euro verkeerd uitgekeerd: 103
miljoen euro teveel en 101 miljoen euro te weinig.
Over de kwaliteit van de uitvoering van de werknemersverzekeringen is
de inspectie niet tevreden. Dat komt voor een belangrijk deel omdat
bedrijfsvoering van de uitvoeringsinstellingen Cadans, Gak, GUO, SFB
en USZO, die per 1 januari 2002 zijn opgegaan in het
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, niet op orde is. Zo
bevatten de gegevensbestanden waarmee uitvoeringsinstellingen werken
vervuilde en niet actuele informatie. Verder is de toegangsbeveiliging
van de geautomatiseerde gegevensverwerking onvoldoende. Ondanks deze
tekortkomingen oordeelt de inspectie positief over de rechtmatigheid
van de premieheffing en -inning: de benodigde financiële middelen voor
de uitvoering van de werknemersverzekeringen worden bijeengebracht via
de heffing en inning van premies door onder meer de
uitvoeringsinstellingen. Het gaat dan om de vaststelling en inning van
de premiegelden die werkgevers en werknemers wettelijk verschuldigd
zijn.
Volksverzekeringen
De inspectie constateert een verbetering van de bedrijfsvoering door
de Sociale Verzekeringsbank. De SVB heeft onder meer een nieuw
besturingssysteem ingevoerd. Dit systeem levert goed gestructureerde
informatie over prestaties op en biedt goede mogelijkheden om oorzaken
van gemaakte fouten te analyseren en het uitvoeringsproces gericht bij
te sturen. De wetsuitvoering voldeed in 2001 op de Algemene
nabestaandenwet (Anw) en de regeling Tegemoetkoming asbestslachtoffers
(TAS) na, aan de rechtmatigheidseis. De inspectie constateert
daarnaast dat gedurende het jaar 2001 veel fouten zijn gemaakt die
geen financiële gevolgen hebben. Over de uitvoering van de Anw maakt
IWI zich zorgen, omdat de onrechtmatigheid nu een aantal jaren
achtereen is toegenomen. Een belangrijke oorzaak van fouten die worden
gemaakt bij de uitvoering van de volksverzekeringen zijn de hoge
werkvoorraden, waardoor aanvragen van uitkeringen en mutaties niet
altijd op tijd worden verwerkt. Dit levert ook een toenemend aantal
klachten van uitkeringsgerechtigden op. Bij de uitvoering van de
volksverzekeringen ging in 2001 in totaal 25 miljard euro om.
Toekomst
De uitvoeringsinstellingen hebben extra inspanningen moeten leveren om
de vorming van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen tot
stand te brengen. Hiermee rekeninghoudend vindt de inspectie de
kwaliteit van de wetsuitvoering nog steeds onder de maat. De
toezichthouder constateert dat die kwaliteit op een aantal aspecten al
een aantal jaren onvoldoende is en verwacht gezien de ernst en omvang
van deze tekortkomingen niet dat het uitvoeringsproces volgend jaar
helemaal op orde is. De inspectie zal voor het uitvoeringsjaar 2002 in
haar beoordeling bijzondere aandacht geven aan die geconstateerde
tekortkomingen, waaronder de verbetering van de kwaliteit van het
sociaal medisch handelen, de verbetering van de informatievoorziening
en een verdere verbetering van de rechtmatigheid.
Onrechtmatigheidspercentages werknemersverzekeringen
Wetten 2000 2001
WW 7,7 10,3
ZW 3,4 3,5
WAO 1,6 1,2
Waz 3,0 2,2
Wajong 1,2 0,8
TW 4,7 3,7
Rea 3,6 2,9
BIA 7,9 5,9
Finlo 15,4 11,0
Onrechtmatigheidspercentages volksverzekeringenWetten 2000 2001
AOW 0,014 0,14
Anw 2,65 3,26
AKW 0,56 0,31
TOG 0,00 0,00
TAS 1,44 4,46
Voor nadere toelichting kunt u contact opnemen met Geeske Wildeman (tel. 079-329 18 93 of 06- 109 171 34). Het rapport 'De sociale verzekeringen in 2001' kunt u opvragen bij de afdeling Communicatie, tel. 079- 329 17 63 of e-mail communicatie@iwiweb.nl
17 jul 02 13:21