Beers Bedrijfsauto
Beers levert eerste 6-assige trekker in Nederland aan Holtrop & van
der Vlist
Scania P124 GA12X4*8 NB
---
17/07/2002
Dhr D. Holtrop (L) ontvangt de sleutels van de nieuwe Scania uit
handen van dhr J. Dunnink van Beers Bedrijfsauto b.v. (klik voor
grotere foto) Onlangs heeft zwaartransportspecialist Holtrop & van der
Vlist uit Assen de eerste 6-assige trekker in Nederland in gebruik
genomen. Het betreffende voertuig, van het type Scania P124 GA12X4*8
NB, is dubbel aangedreven en volledig luchtgeveerd waarbij alle assen
worden gecompenseerd. Verder is het uitgevoerd met de zuinige 470
pk/345 kW sterke 12-liter Turbocompound motor. Door de vestiging van
Beers Bedrijfsauto b.v. te Groningen is de vrachtauto geheel naar wens
van de klant geconfigureerd. Hierbij is het van origine 4-assige
chassis uitgebreid met een 3e en een 6e bestuurbare as. Ten behoeve
van een 50 tons trailerkoppeling is het chassis voorzien van een
speciaal ontworpen hulpframe. Voor extra koeling is achter de cabine
een extra radiateur met twee electrische ventilatoren gemonteerd. Deze
extra radiateur is benodigd om de Turbocompoundmotor van de nodige
koeling te kunnen voorzien en om langer en intensiever van de Scania
Retarder gebruik te kunnen maken en zodoende de bedrijfsremmen te
sparen. Tevens hebben de accu's, brandstoftank en de luchtketels een
plek achter de cabine gekregen. Het dak van de cabine is afgeschuind
zodat ook het transport van zware kranen met een mast geen probleem
vormen. Het resultaat is een combinatie die met ontheffing een
totaalgewicht van 130 ton mag hebben en machines tot 80 ton kan
transporteren.
Holtrop & van der Vlist heeft een uitstekende reputatie op het gebied
van de allerzwaarste transportklussen in binnen- en buitenland. Het
bedrijf beschikt voor deze werkzaamheden over een vloot zeer
gespecialiseerde voertuigen. Dit wagenpark bestaat o.a. uit 28
Scania's, waaronder 5 vijfassers.
De keuze voor Scania van het Drentse bedrijf ligt hem met name in het
feit dat dankzij het modulaire specificatiesysteem het chassis
volledig naar wens van de klant voor de specifieke taak kan worden
gebouwd. De gekozen configuratie stelt Holtrop & van der Vlist in
staat om bij dit treingewicht optimaal te kunnen manoeuvreren.