Gemeente Amsterdam
Dienstverlening stadsdeel Zuidoost verbeterd
Zie ook
Stadsdeel Zuidoost
Dienstverlening stadsdeel Zuidoost verbeterd
De afdeling Burgerzaken van stadsdeel Zuidoost is druk bezig met
voorbereidingen die ertoe moeten leiden dat de dienstverlening op
korte termijn sterk zal verbeteren. Op 1 oktober 2001 is landelijk de
regelgeving voor de aanvraag van reisdocumenten gewijzigd. Deze
wijzigingen hadden tot gevolg dat het 'klaar terwijl u wacht' systeem
bij de afdelingen Burgerzaken voor reisdocumenten niet meer mogelijk
was. De burger moet 2 keer komen waardoor 60% meer klanten van de
wachtruimte gebruik moeten maken. Ook de verwerkingstijd is in het
nieuwe systeem langer geworden. Hierdoor lopen de wachttijden zo hoog
op, dat het dagelijks bestuur heeft besloten tot ingrijpende
wijzigingen.
Geboorteloket in het AMC
Vooruitlopend op de verbouwing van de afdeling zelf wordt een
overeenkomst gesloten met het Academisch Medisch Centrum (AMC) in
Zuidoost. Hier wordt het eerste geboorteloket van Amsterdam geopend.
In dit geboorteloket kunnen ouders de geboorte van hun pasgeborene
aangeven. Waar de vader normaal een ochtend mee bezig was, kan dit nu
op de plaats waar zoon of dochter is geboren.
Verbouwing Burgerzaken
De afdeling Burgerzaken, dagelijks bezocht door honderden inwoners van
Zuidoost en andere stadsdelen, zal grondig worden verbouwd. Deze
verbouwing zal in iets meer dan een week worden uitgevoerd; vrijdag 23
augustus zal worden gestart om op dinsdag 3 september weer open te
gaan voor publiek. Deze dagen zal de afdeling zijn gesloten, voor
dringende zaken kan men terecht bij de afdelingen Burgerzaken in
andere stadsdelen.
Centrale balie: dienstverlening op afspraak
In de nieuwe afdeling Burgerzaken zal allereerst een centrale balie
komen. Hier kunnen mensen terecht met hun vragen en wordt
gecontroleerd of men de juiste gegevens heeft meegenomen. Nu gebeurt
het nogal eens dat, eenmaal aan de beurt, blijkt dat men niet de
juiste papieren of foto's heeft meegenomen. Ook kan men vanaf 2
september aan deze centrale balie zowel telefonisch als ter plekke een
afspraak maken voor alle producten van Burgerzaken.
Meer loketten
De wachtkamer wordt verruimd en de afdelingen Burgerzaken zal met 3
loketten worden uitgebreid. Naast de uitbreidingen van de loketten,
wordt ook een splinternieuw computerprogramma aangeschaft. Dit
zogenaamde klantvolgsysteem maakt het mogelijk om de afspraken niet
alleen aan de centrale balie te maken maar ook telefonisch en in de
nabije toekomst zelfs via internet. Het systeem is gekoppeld aan de
nummer-automaat, zodat mensen met een afspraak op de afgesproken tijd
worden geholpen. Ook biedt het systeem medewerkers aan de balie
toegang tot een database met een antwoord op zelfs de weinig
voorkomende vragen.
Sneller juiste informatie
De verbouwing moet ertoe leiden dat inwoners zowel telefonisch als aan
de balie betere informatie ontvangen en hier aanmerkelijk korter op
hoeven te wachten.
^
-
© gemeente Amsterdam - 17-07-2002