Productschap Tuinbouw
Deense grootwinkelbedrijven willen duurder assortiment bloemen
Een aantal vooraanstaande grootwinkelbedrijven in Denemarken wil een hoogwaardiger, duurder assortiment bloemen en planten gaan voeren. Hiermee willen ze zich duidelijker profileren ten opzichte van de discounters, die snel groeien. Dat blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) op aanvraag van het Bloemenbureau Holland.
De managers van de centrale inkooporganisaties van de Deense
grootwinkelbedrijven zijn van mening dat aan bloemen en planten goed
verdiend kan worden. Ze zeggen dat de maatschappelijke ontwikkelingen
waarbij de huiselijke leefomgeving centraal staat steeds belangrijker
worden in Denemarken. Dit zal de verkoop van exclusievere bloemen en
planten stimuleren.
Uit het onderzoek bleek verder dat na het tulpenseizoen in het
voorjaar de verkoop van bloemen en planten sterk inzakt in Denemarken.
De consumenten gaan in de herfst pas weer bloemen kopen om hun huizen
op te fleuren. De inkopers willen deze daling terugdringen door in de
zomer een groter en aantrekkelijker assortiment buitenplanten aan te
bieden. Nederlandse leveranciers moeten hier beter op inspelen.
De grootwinkelbedrijven in Denemarken hebben een marktaandeel van 44
procent in de totale verkopen van snijbloemen. Bij potplanten is dat
zelfs 66 procent. Nederland is een belangrijke leverancier. Volgens de
inkopers van de grootwinkelbedrijven levert Nederland 80 procent van
de snijbloemen.
Over de Nederlandse leveranciers van bloemen en planten zijn de Deense
inkopers tevreden. Vooral het leveren van maatwerk en het logistieke
systeem dwingt respect af. Het persoonlijk contact is eigenlijk het
grootste gemis. Dit speelt vooral bij het opbouwen met relaties met
kwekers in Nederland. De Denen willen graag naast de handelaren
contacten met kwekers onderhouden om op die manier het hele
productieproces te kunnen controleren.
Als tweede knelpunt zien de Denen het verschil in smaak in kleuren en
bloemencombinaties tussen Nederland en Scandinaviƫ. Tot slot speelt de
afstand tot Nederland en daarmee de tijdsduur in belevering een
psychologische rol in de vraag naar verse bloemen. Hierdoor geven de
Deense inkopers aan dat hun voorkeur uitgaat naar het product uit
eigen land, maar in de praktijk kiezen ze vaak voor Nederlandse
bloemen en planten.
Telers en handelaren kunnen het rapport Kwalitatief onderzoek
grootwinkelbedrijf Denemarken(rapportnummer PT 2002-57) gratis
bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer
079-3470633 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl