Gemeente Kesteren
Nieuws
Spoedeisende huisartsenhulp in avond, nacht en weekend rbc 17 jul 2002
Het was aanleiding om aan hen ruimte beschikbaar te stellen op onze
gemeentepagina voor nadere toelichting aan u als inwoner van deze
nieuwe vorm van huisartsenhulp buiten de ´gewone´ uren.
Huisartsenpost Gelders Rivierenland in Tiel.
Wie vanaf april 2002 in de avond/nacht of in de weekenden een huisarts
nodig had, maakte kennis met de nieuwe werkwijze: de huisartsenpost
Gelders Rivierenland in Tiel. Wie er nog geen beroep op hoefde te doen
kent de huisartsenpost alleen van horen zeggen en vraagt zich
misschien af hoe het nou eigenlijk precies werkt.
Een overzicht.
Hoe het in het verleden was
Zoals iedereen weet verzorgt de huisarts een 24-uursdekking voor de
zieke mens.
Vroeger was de eigen huisarts dan ook 24 uur per dag bereikbaar voor
zijn eigen patiënten. Omdat altijd bereikbaar zijn natuurlijk
onmogelijk is, ontstonden 35 jaar geleden de eerste waarnemingen: de
ene huisarts paste op de patiënten van de collega en omgekeerd
gedurende een dagdeel of een deel van het weekeinde. Van lieverlede
ontstonden de avond- en nachtwaarnemingen en de weekenddiensten zoals
we die nu kennen.
Eenmaal per jaar werd via een folder bekend gemaakt welke huisarts er
in de verschillende weekenden dienst had en wanneer hij of zij het
(meestal overvolle) spreekuur hield.
Vanaf 1 januari 2001 werden de avond- en nachtdiensten verdeeld over
de huisartsen uit Ommeren, Lienden, IJzendoorn, Ochten, Opheusden en
Kesteren; een gebied met ongeveer 30.000 inwoners. In het weekend
waren er twee dienstdoende artsen zodat dit gebied werd gesplitst.
Bijna een onmogelijk taak om met twee mensen een dergelijk groot
gebied te verzorgen, zeker wanneer zich soms vrijwel gelijktijdig- een
paar ingewikkelder gevallen zich voordeden. Bovendien betekende het in
uren dienstbelasting tussen de 800 en 900 uur per jaar boven op de
normale werkweek.
Dreigend tekort
Het huisartsenvak heeft de laatste jaren door de toegenomen werkdruk
van overdag al aan populariteit ingeboet, maar de belasting voor de
avond/nacht- en weekenddiensten deden daar nog een schepje bovenop.
Er is dan ook een dreigend tekort aan huisartsen, in sommige gebieden
heeft dit er al toe geleid dat patiënten geen huisarts meer hebben.
Als de voorspellingen uitkomen is er na 2007 een tekort van 2500
huisartsen, wat inhoudt dat 2.000.000 mensen het zonder vaste huisarts
moeten stellen. Dit tij moét worden gekeerd.
Ontwikkeling huisartsenpost
Een manier om het vak aantrekkelijker te maken en daardoor de huisarts
voor Nederland te behouden, was het ontwikkelen van huisartsenposten:
een centrale plaats in de regio, waar de huisartsen, ondersteund door
assistenten en een chauffeur, de 24-uurszorg kunnen garanderen.
Huisartsenport Gelders Rivierenland te Tiel
Zon huisartsenpost waar huisartsen, ondersteund door assistenten en
een chauffeur, de 24-uurszorg kunnen garanderen, is er sinds april
2002 ook in Tiel voor de regio Gelders Rivierenland. Vanaf het
voorjaar 2000 is er hard gewerkt om deze post van de grond te krijgen
op het terrein van Ziekenhuis Rivierenland.
De 74 huisartsen uit deze regio draaien hier bij toerbeurt diensten
van 6 tot 9 uur.
Voor de huisarts is er dus veel veranderd; zij kunnen fit aan deze
avond/nacht of weekenddienst beginnen en worden weer tijdig afgelost
zodat hun gewone huisartsentaak er ook niet onder lijdt. Bovendien is
er voor hen het rustige gegeven dat, wanneer zij hun taak op de
huisartsenpost of ergens in de regio uitoefenen, er voldoende mensen
naast en achter hen staan om nieuwe patiënten op te vangen en te
helpen.
Ook voor de patiënt is er veel veranderd. Weliswaar zit/staat niet
altijd de eigen huisarts meer achter het bureau of aan het bed; vaak
is het een vreemde. Maar in het algemeen behoeft men minder lang te
wachten op het spreekuur of indien dit noodzakelijk is- thuis.
Folder
Het bestuur heeft getracht om iedereen vroegtijdig te informeren over
de op handen zijnde veranderingen door middel van onder andere een
duidelijke informatiefolder. Helaas is deze niet overal bezorgd. Wilt
u nog zon folder ontvangen? Uw huisarts heeft ze.
Hoe werkt de huisartsenpost
Wie een huisarts nodig heeft, moet altijd eerst bellen; er is dus geen
vrije inloop.
Via de telefoon wordt u te woord gestaan door een ervaren
doktersassistente.
Soms moet u hierbij even op uw beurt wachten.
Hebt u daarvoor geen tijd omdat u een spoedmelding heeft, dan drukt u
op de toets 1 en krijgt u direct iemand aan de telefoon.
Maar wanneer er geen spoed bij is, wacht u uw beurt af totdat een
assistente u te woord staat. Overdag zijn er 3 tot 4 assistentes, s
avonds 2 en s nachts 1.
Zij nemen uw gegevens op en besluiten, afhankelijk van de situatie:
- dat zij zelf uw vraag kunnen beantwoorden
- dat de dokter terug zal bellen
- dat u bij de huisartsenpost op consult kunt komen
- dat de dokter zelf naar u toekomt.
Op de post is altijd een consultdokter aanwezig en er is ook altijd
een visitiedokter; deze laatste rijdt in een speciale auto die wordt
bestuurd door een chauffeur.
In het weekend en s avond tot 23.00 uur is er nog een derde arts om de
consultdokter te ondersteunen of om met een tweede auto visites af te
leggen.
Zoals u ziet: er wordt geprobeerd om een goede zorg te bieden tijdens
de avonden, nachten en in de weekenden.
Verloopt alles probleemloos?
Nee. Bijvoorbeeld op de zaterdagochtend bellen er veel mensen tegelijk
en kunnen de wachttijden oplopen. Wij vagen hiervoor uw begrip.
Maar ook vragen wij u om op die zaterdagochtend ook kritisch te zijn:
de huisartsenpost is bedoeld voor medische zaken die niet kunnen
wachten tot de volgende dag!
Soms komen er meerdere spoedmeldingen tegelijk binnen of is de
spoedmelding in het uiterste puntje van het waarnemingsgebied: in dit
soort gevallen is er direct contact met de ambulancedienst en gaat
deze in voorkomende gevallen alvast naar de patiënt toe zodat acute
hulpverlening is gewaarborgd.
Vertel ons uw ervaringen
Wij zijn ervoor om u zo goed mogelijk te helpen.
Het is een continue proces om deze hulpverlening goed te laten
verlopen. Daarbij hebben wij uw hulp nodig.
Want, wanneer u niet (helemaal) tevreden bent, laat het ons het
liefste schriftelijk- weten. Met uw klacht of opmerking zijn we in
staat om zaken bij te stellen of te veranderen.
En wanneer het een ernstige klacht betreft, wordt deze behandeld door
een klachtencommissie, bestaande uit een huisarts, een jurist en een
lid uit de patiëntenorganisatie.
Maar we zijn ook blij met sympathiebetuigingen. Want als we weten dat
deze manier van werken goed bevalt, dan zal het een extra stimulans
zijn voor ons om hieraan mee te blijven werken.
Huisartsenpost Gelders Rivierenland
President Kennedylaan 4
4002 WP Tiel
Tel. 0900 7060504.
Deze tekst valt onder verantwoordelijkheid van de Huisartsenpost
Gelders Rivierenland.