BedrijfsautoRAI

17-07-2002

MAN TG-A als geavanceerde veewagen met gesloten opbouw

Reuling Intervar VOF heeft een MAN TG-A 26.413 FNLC 6x2 bakwagen met LX-cabine voor het transport van biggen aangekocht. De MAN is uitgerust met de comfortabele TipMatic schakelautomaat en voorzien van een bijzondere, geheel gesloten laadbak

Binnen de varkenssector levert Reuling Intervar VOF uit Wehl vrijwel elke denkbare dienst tussen fok en slacht. De onderneming telt vijftien werknemers en heeft een vloot van zes eigen voertuigen en vier charters in bedrijf.

In verband met het aanscherpen van de Europese regelgeving, de optische invloed van het veetransport en in het belang van de boeren heeft Reuling een veewagen met gesloten laadruimte en geïntegreerd ventilatiesysteem laten ontwikkelen. Door de geavanceerde opbouw, uitgevoerd door Cuppers Carrosserieën B.V. uit Lichtenvoorde, trok de nieuwe MAN van Reuling Intervar veel belangstelling tijdens de agrarische vakbeurs Agrado in Doetinchem. De bak heeft dubbel uitgevoerde wanden met een geïsoleerde, kunststof buitenlaag en aluminium panelen aan de binnenkant. Deze laatste zijn over de volle lengte van vijftien centimeter hoge roosters voorzien. Door langs mechanische weg in de ene wand overdruk en in de andere onderdruk te creëren, ontstaat een beheerste luchtstroom dwars door de laadruimte. Met dit door Cuppers gepatenteerde ventilatiesysteem worden de dieren tijdens het transport tegen alle klimatologische invloeden van buitenaf beschermd en leggen zij het traject tussen fok- en mestbedrijf onder de best mogelijke omstandigheden af.

Drie laadniveaus
Dankzij de opbouwvriendelijke uitvoering van het MAN-chassis met luchtvering op de achterassen en het 27 cm lange chassis hoefde er aan de transportefficiëntie heeft geen enkele concessie te worden gedaan. De bak van de MAN is uitgerust met een vaste en twee beweegbare laadvloeren, een laadlift met weeginstallatie en een hefbaar dak. Het nuttig oppervlak bedraagt 57 vierkante meter, wat goed is voor zo'n 500 jonge biggen.