BedrijfsautoRAI
17-07-2002
MAN TG-A als geavanceerde veewagen met gesloten opbouw
Reuling Intervar VOF heeft een MAN TG-A 26.413 FNLC 6x2 bakwagen met
LX-cabine voor het transport van biggen aangekocht. De MAN is
uitgerust met de comfortabele TipMatic schakelautomaat en voorzien van
een bijzondere, geheel gesloten laadbak
Binnen de varkenssector levert Reuling Intervar VOF uit Wehl vrijwel
elke denkbare dienst tussen fok en slacht. De onderneming telt
vijftien werknemers en heeft een vloot van zes eigen voertuigen en
vier charters in bedrijf.
In verband met het aanscherpen van de Europese regelgeving, de
optische invloed van het veetransport en in het belang van de boeren
heeft Reuling een veewagen met gesloten laadruimte en geïntegreerd
ventilatiesysteem laten ontwikkelen. Door de geavanceerde opbouw,
uitgevoerd door Cuppers Carrosserieën B.V. uit Lichtenvoorde, trok de
nieuwe MAN van Reuling Intervar veel belangstelling tijdens de
agrarische vakbeurs Agrado in Doetinchem. De bak heeft dubbel
uitgevoerde wanden met een geïsoleerde, kunststof buitenlaag en
aluminium panelen aan de binnenkant. Deze laatste zijn over de volle
lengte van vijftien centimeter hoge roosters voorzien. Door langs
mechanische weg in de ene wand overdruk en in de andere onderdruk te
creëren, ontstaat een beheerste luchtstroom dwars door de laadruimte.
Met dit door Cuppers gepatenteerde ventilatiesysteem worden de dieren
tijdens het transport tegen alle klimatologische invloeden van
buitenaf beschermd en leggen zij het traject tussen fok- en
mestbedrijf onder de best mogelijke omstandigheden af.
Drie laadniveaus
Dankzij de opbouwvriendelijke uitvoering van het MAN-chassis met
luchtvering op de achterassen en het 27 cm lange chassis hoefde er aan
de transportefficiëntie heeft geen enkele concessie te worden gedaan.
De bak van de MAN is uitgerust met een vaste en twee beweegbare
laadvloeren, een laadlift met weeginstallatie en een hefbaar dak. Het
nuttig oppervlak bedraagt 57 vierkante meter, wat goed is voor zo'n
500 jonge biggen.