Dienst uitvoering en toezicht Energie
Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003
15 juli 2002
TOELICHTING ONTWERP-RICHTLIJNEN GASOPSLAG VOOR HET JAAR
2003
ALGEMEEN
1. Zoals in het algemene deel van toelichting bij de Richtlijnen Gastransport en Richtlijnen Gasopslag voor
het jaar 2002 reeds is aangegeven, worden dit jaar de Richtlijnen door DTe geëvalueerd. Doel van deze
evaluatie is het aanpassen en verder uitwerken van de Richtlijnen voor het jaar 2003. Deze evaluatie
heeft onder andere plaatsgevonden door middel van het Informatie- en consultatiedocument Richtlijnen
Gasopslag voor het jaar 2003 en een vragenlijst inzake de Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2002.
Daarnaast heeft de evaluatie gedeeltelijk plaatsgevonden aan de hand van de nog lopende
bezwaarprocedures inzake de op de Richtlijnen voor het jaar 2002 gebaseerde bindende aanwijzingen.
Uit deze evaluatie is gebleken dat wat betreft de Richtlijnen Gastransport de belangrijkste wijzigingen
voortvloeien uit de introductie van het nieuwe entry- exit systeem op het gastransportnet van
Gastransport Services en de wens om over te gaan tot een zogenaamd "National Balancing Point"
(hierna: NBP). Voor de Richtlijnen Gasopslag geldt dat de meeste marktpartijen hebben aangegeven dat
de markt voor gasopslag meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen.
2. Op basis van bovengenoemde evaluatie heeft DTe bijgevoegde ontwerp-Richtlijnen Gastransport en
ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 opgesteld. Onderhavige toelichting is als volgt
opgesteld. Per gewijzigd artikel wordt kort gemotiveerd aangegeven welke wijzigingen zijn doorgevoerd
ten opzichte van de Richtlijnen voor het jaar 2002. De definitieve Richtlijnen voor het jaar 2003 zullen
een volledige toelichting bevatten waarin de wijzigingen ten opzichte van de Richtlijnen voor het jaar
2002 zijn meegenomen.
3. De ontwerp-Richtlijnen die DTe thans publiceert maken onderdeel uit van een openbare
voorbereidingsprocedure in de zin van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht en dienen
derhalve te worden gezien als een conceptbesluit. Dit betekent dat de inhoud van de ontwerp-
Richtlijnen naar aanleiding van de in de openbare voorbereidingsprocedure naar voren gebrachte
zienswijzen, kan worden aangepast.
Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 1 van 5
Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003
15 juli 2002
TOELICHTING PER ARTIKEL
ARTIKEL 2
1. De omschrijvingen van de gegarandeerde basisdiensten in het tweede, derde en vierde lid van artikel 2
zijn gewijzigd. De wijzigingen zijn met name het gevolg van de bezwaarprocedures inzake de bindende
aanwijzingen aan de regionale gastransportbedrijven over het jaar 2002. Uit deze procedures bleek dat
de omschrijving uit de Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2002 onduidelijkheid creëerde omdat door
de meeste marktpartijen werd verondersteld dat ook een zeker aansprakelijkheidsregime ten aanzien van
de gegarandeerde transportdienst werd voorgeschreven.
2. DTe heeft in een brief aan EnergieNed en de verschillende regionale gastransportbedrijven beoogt deze
onduidelijkheid weg te nemen door aan te geven dat met de omschrijving van een gegarandeerde
transportdienst slechts werd beoogd een inspanningsverplichting op te leggen. Voorts is dit verduidelijkt
in de Ontwerp-Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2003. DTe heeft gemeend deze verduidelijking van
de Richtlijnen tevens door te moeten voeren ten aanzien van de gegarandeerde basisdiensten in de
Richtlijnen Gasopslag.
ARTIKEL 3
4. Artikel 3 is dit jaar aan de Richtlijnen Gasopslag toegevoegd. Met dit artikel wordt beoogd vraag en
aanbod, behoudens technische beperkingen, op elkaar af te stemmen, ten einde het handelsverkeer te
bevorderen.
5. Uit reacties van (potentiële) opslaggebruikers van gasopslagdiensten op het Informatie- en
consultatiedocument blijkt dat de voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld de minimum flow en de
mate van multicycliciteit een belangrijke factor zijn bij de beslissing omtrent het wel of niet afnemen
van gasopslagdiensten. Hoe minder voorwaarden er gesteld worden, hoe aantrekkelijker het product is
voor de (potentiële) opslaggebruiker.
6. De aanbieders van gasopslagdiensten geven in hun reacties aan dat zij bij het aanbieden van
gasopslagdiensten te maken hebben met beperkende factoren die gelegen zijn in het technische
ontwerp van de gasopslaginstallaties.
Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 2 van 5
Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003
15 juli 2002
7. Om het handelsverkeer zo veel mogelijk te bevorderen is derhalve in het eerste lid van dit artikel
opgenomen dat de indicatieve voorwaarden geen beperkende voorwaarden mogen bevatten die boven
de technische beperkingen van de gasopslaginstallaties uitgaan.
8. In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat door de gasopslagbedrijven op objectieve wijze inzicht
verschaft dient te worden in de technisch beperkende voorwaarden die wél gesteld worden in de
indicatieve voorwaarden.
9. Het derde lid bepaalt tenslotte dat gasopslagbedrijven en representatieve organisaties gezamenlijk
overleg dienen te voeren omtrent de eventuele mogelijkheden om de technische beperkingen op te
heffen.
ARTIKEL 4
10. Artikel 4 (voorheen artikel 3) is op een aantal plaatsen gewijzigd. Voornaamste reden hiervoor is de in
de reacties op het Informatie- en consultatiedocument geuite vraag van (potentiële) opslaggebruikers
naar langlopende basisdiensten. Door middel van het afsluiten van langlopende basisdiensten is de
(potentiële) opslaggebruiker verzekerd van de beschikbaarheid van gasopslagdiensten. Dit maakt het
voor opslaggebruikers aantrekkelijker om deze diensten op te nemen in hun portefeuille. Deze is
immers ook voor meer jaren bepaald. Door het bieden van de mogelijkheid tot het afsluiten van
langlopende basisdiensten met een looptijd van 12 tot 60 maanden, met telkens een veelvoud van 12
maanden, wordt voldaan aan de wensen die vanuit de markt naar voren zijn gebracht. Het begrip
"kalandermaand" wordt in de Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 niet meer gebruikt, zodat
gasopslagbedrijven de mogelijkheid hebben om ook basisdiensten met de looptijd van een maand aan
te bieden die niet aanvangt op de eerste dag van de kalendermaand.
ARTIKEL 5
11. Artikel 5 (voorheen artikel 4), tweede lid is gewijzigd en artikel 5, derde lid is toegevoegd. Uit reacties
van (potentiële) opslaggebruikers op het Informatie- en consultatiedocument blijkt dat zij meer
flexibiliteit wensen met betrekking tot de bundels die worden aangeboden. Deze flexibiliteit heeft zowel
betrekking op de omvang van het aangeboden werkvolume als de verhoudingen tussen
injectiecapaciteit, productiecapaciteit en werkvolume.
Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 3 van 5
Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003
15 juli 2002
12. Door uitbreiding van het tweede lid van dit artikel wordt deze flexibiliteit in de bundels bewerkstelligd.
Dit lid verplicht de gasopslagbedrijven, indien deze de basisdiensten aanbieden in de vorm van een
bundel om tenminste twee verschillende bundels aan te bieden die in de markt gewenst zijn. De
verplichting tot het aanbieden van tenminste twee verschillende bundels is opgenomen zodat bij het
aanbieden van bundels tegemoet kan worden gekomen aan de twee belangrijkste functies die
gasopslagdiensten vervullen, te weten seizoenscorrectie en flexibiliteitdienst.
13. Het derde lid schrijft voorts voor dat over de bundels die aangeboden worden overleg gevoerd dient te
worden op grond van artikel 12, derde lid, Gaswet. Met wijziging van dit artikel wordt tevens
tegemoetgekomen aan de wens van de gasopslagbedrijven om de basisdiensten aan te bieden in
bundelvorm. De aanpassingen in dit artikel beogen het handelsverkeer te bevorderen.
ARTIKEL 10
14. Artikel 10 (voorheen artikel 9) is op een aantal plaatsen gewijzigd. In het eerste lid van dit artikel wordt
voorgeschreven dat de gasopslagbedrijven hun indicatieve tarieven onderbouwen aan de hand van de
efficiënte economische kosten per basisdienst en aan de hand van de kosten van relevante substituten
voor de aangeboden basisdiensten. Met het begrip relevant wordt geduid op substituten die
daadwerkelijk een alternatief vormen voor de Nederlandse opslaginstallaties.
15. Het tweede lid schrijft vervolgens voor dat de gasopslagbedrijven de onderbouwing van hun indicatieve
tarieven vanuit de kosten van de opslaginstallatie en de kosten van relevante substituten, zoals bepaald
in het eerste lid, dienen te publiceren. Op deze wijze wordt aan (potentiële) opslaggebruikers
inzichtelijk gemaakt op welke wijze de indicatieve tarieven gerelateerd zijn aan de kosten die de
gasopslagbedrijven maken en gerelateerd zijn aan de kosten voor andere, vervangende producten.
16. De reden dat de kosten voor relevante substituten, als onderbouwingwijze van de indicatieve tarieven,
zijn opgenomen is gebaseerd op reacties op het Informatie- en consultatiedocument. Door (potentiële)
opslaggebruikers is aangegeven dat zij hiermee rekening houden bij de keuze voor het sluiten van een
contract voor gasopslagdiensten. Voorts is deze ontwikkeling ook in de Verenigde Staten te zien, waar
men verschillende computerprogramma's aanbiedt om dit soort berekeningen voor de vaststelling van
tarieven te maken.
17. Ten slotte is het laatste lid van dit artikel gewijzigd door bij toepassing van een veiling een reserveprijs,
op basis van de marginale kosten die een gasopslagbedrijf maakt, te stellen. De wijzigingen in dit artikel
Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 4 van 5
Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003
15 juli 2002
zorgen ervoor dat opslaggebruikers in staat zijn onderhandelingen te voeren met de aanbieders van
opslagdiensten. Voorts bevordert dit artikel het doelmatig handelen van gasopslagbedrijven en
opslaggebruikers.
Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 5 van 5