BOVAG

Nieuwe auto's 10 tot 20% duurder

Vandaag meldt de Telegraaf dat de prijs van nieuwe auto's fors zal stijgen. De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG, verwacht inderdaad dat nieuwe auto's in Nederland bij de introductie van nieuwe modellen tien tot twintig procent duurder worden. Dit als direct gevolg van de nieuwe Europese concurrentieregels die vandaag voor de autobranche worden vastgesteld. De NDA roept de overheid daarom op om de autobelastingen in Nederland nu snel te verlagen anders worden autos in Nederland straks onbetaalbaar en stijgen de inkomsten van de overheid onevenredig. Als de overheid hier geen gehoor aan geeft, dan doen consumenten er verstandig aan om nu nog snel een nieuwe auto aan te schaffen voordat de fabrikanten de prijzen van nieuwe auto's verhogen.

Op zich is de NDA blij met de nieuwe wetgeving want door een intensieve lobby van de NDA is er nu meer ondernemingsvrijheid voor de dealers gekomen. De dealers krijgen meer rechtsbescherming tegen de financieel vaak sterkere fabrikanten. Toch maakt de NDA zich ernstige zorgen over de desastreuze gevolgen voor de Nederlandse consument door de forse prijsstijgingen van nieuwe auto''s in ons land. Dit kan en moet de overheid voorkomen.

Fabrikanten hebben de nettoprijs (zonder belastingen) in Nederland tot nu toe relatief laag gehouden ten opzichte van andere Europese landen. Nederland kent in Europa namelijk een van de hoogste belastingen op autos. Nu het echter door de nieuwe wetgeving voor consumenten veel makkelijker wordt om een auto in het land aan te schaffen waar deze het goedkoopste is, ligt het voor de hand dat de fabrikanten de nettoprijzen in Nederland in de nabije toekomst zullen verhogen om aankopen door mensen vanuit het buitenland in Nederland tegen te gaan. Anders zouden de fabrikanten veel inkomsten mislopen. De eerste prijsverhogingen voor de nieuwe modellen zijn in Nederland al een feit.

Bij een verhoging van de nettoprijs wordt een consument dubbel getroffen. Want je gaat dan ook nog meer belasting betalen. Dit is namelijk een percentage van de nettoprijs. Bij gelijkblijvende verkopen nemen de opbrengsten voor de overheid dus flink toe en is de consument de dupe.

EINDE BERICHT