BOVAG
Nieuwe auto's 10 tot 20% duurder
Vandaag meldt de Telegraaf dat de prijs van nieuwe auto's fors zal
stijgen. De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van
BOVAG, verwacht inderdaad dat nieuwe auto's in Nederland bij de
introductie van nieuwe modellen tien tot twintig procent duurder
worden. Dit als direct gevolg van de nieuwe Europese
concurrentieregels die vandaag voor de autobranche worden vastgesteld.
De NDA roept de overheid daarom op om de autobelastingen in Nederland
nu snel te verlagen anders worden autos in Nederland straks
onbetaalbaar en stijgen de inkomsten van de overheid onevenredig. Als
de overheid hier geen gehoor aan geeft, dan doen consumenten er
verstandig aan om nu nog snel een nieuwe auto aan te schaffen voordat
de fabrikanten de prijzen van nieuwe auto's verhogen.
Op zich is de NDA blij met de nieuwe wetgeving want door een
intensieve lobby van de NDA is er nu meer ondernemingsvrijheid voor de
dealers gekomen. De dealers krijgen meer rechtsbescherming tegen de
financieel vaak sterkere fabrikanten. Toch maakt de NDA zich ernstige
zorgen over de desastreuze gevolgen voor de Nederlandse consument door
de forse prijsstijgingen van nieuwe auto''s in ons land. Dit kan en
moet de overheid voorkomen.
Fabrikanten hebben de nettoprijs (zonder belastingen) in Nederland tot
nu toe relatief laag gehouden ten opzichte van andere Europese landen.
Nederland kent in Europa namelijk een van de hoogste belastingen op
autos. Nu het echter door de nieuwe wetgeving voor consumenten veel
makkelijker wordt om een auto in het land aan te schaffen waar deze
het goedkoopste is, ligt het voor de hand dat de fabrikanten de
nettoprijzen in Nederland in de nabije toekomst zullen verhogen om
aankopen door mensen vanuit het buitenland in Nederland tegen te gaan.
Anders zouden de fabrikanten veel inkomsten mislopen. De eerste
prijsverhogingen voor de nieuwe modellen zijn in Nederland al een
feit.
Bij een verhoging van de nettoprijs wordt een consument dubbel
getroffen. Want je gaat dan ook nog meer belasting betalen. Dit is
namelijk een percentage van de nettoprijs. Bij gelijkblijvende
verkopen nemen de opbrengsten voor de overheid dus flink toe en is de
consument de dupe.
EINDE BERICHT