Gemeente Zwolle
Datum uitgave: 16-07-2002
Onderwerp: Onderwijs; Openbare orde en veiligheid
Plan van aanpak vastgesteld door college
Het college van B. en W. heeft het plan van aanpak ´Veiligheid rondom
VMBO-Scholen´ (pilot) vastgesteld. Het plan is opgesteld in
samenwerking met de VMBO-scholen, politie, Stadswacht en het Lyceum
Uniformberoepen (ROC´s). Deze aanpak is een onderdeel van het Zwolse
project ´De Veilige School´, waarin VMBO-scholen ook participeren.
Het plan pakt de problemen aan, die het grote aantal
´leerlingverplaatsingen´ tussen de verschillende VMBO-Scholen in
Zwolle met zich meebrengt. Het onderwijzend personeel heeft moeite om
te weten welke leerling wel en welke niet op het schoolplein
thuishoort door deze ´leerlingenverplaatsingen´. Ook ontstaan rondom
de scholen groepen jongeren, die onveilige gevoelens bij leerlingen en
personeel tot gevolg heeft en criminaliteit met zich meebrengt. Het nu
vastgestelde plan stelt voor verschillende maatregelen te nemen, zoals
meer en beter toegerust toezicht rondom de scholen, jongeren uit de
anonimiteit halen en verbeteringen aanbrengen in de context en
omgeving van de scholen. Alle partners leveren een organisatorische of
een financiële bijdrage aan het plan. Het plan gaat in het begin van
het nieuwe schooljaar van start.
De VMBO-Scholen zijn georganiseerd in het zogenoemde ´Zwolse model´.
Dit is een samenwerkingsvorm tussen de VMBO scholen, waarmee een zo
breed mogelijk beroepsgericht onderwijsaanbod in stand wordt gehouden.
De samenwerking biedt unieke mogelijkheden voor leerlingen, daar waar
het gaat om de keuze van het beroepsgericht onderwijs. Gevolg is wel
dat er grootscheepse leerlingverplaatsingen tussen de scholen nodig
zijn. Het gaat om verplaatsingen van ongeveer 600 leerlingen per dag
in de pauze tussen de middag. Dit aantal zal stijgen de komende jaren.
Zij verplaatsen zich met bus, fiets of lopend. De gevolgen hiervan
zijn als volgt:
1. Voor de betrokken scholen is het moeilijker geworden om te
identificeren welke leerlingen er wel of niet op school horen. Het
toezicht op de leerlingenstroom in en om de school is moeilijker
geworden.
2. De heen en weer pendelende stroom leerlingen heeft een aanzuigende
werking naar 'andere' leerlingen. Leerlingen weten bijvoorbeeld van
elkaar wanneer men elkaar kan ontmoeten en wanneer de scholen uit
gaan. Het pendelen van de leerlingen speelt zich voornamelijk in de
middaguren af.
3. De groepsvorming rond de scholen heeft weer een aanzuigende werking
op rondhangende jongeren die niet op de school zitten, daar eigenlijk
ook niets te zoeken hebben en waar de scholen ook niet achter kunnen
komen waar ze wel horen.
De rondhangende leerlingen en onbekende jongeren wekken
onveiligheidsgevoelens op bij leerlingen en personeel. Soms wordt dit
versterkt door dreigende taal en een dreigende houding. Van fysieke
agressie is nog geen sprake. Aanvullend aan deze meer algemene
probleemanalyse heeft het Lyceum Uniformberoepen op verzoek een
risicoanalyse van de school en van de schoolomgevingen per school
gemaakt. Deze risicoanalyses zijn verstrekt aan de scholen en
besproken met de desbetreffende schoolleidingen.
Aanpak
De aanpak bestaat uit drie samenhangende initiatieven:
1. Meer en beter toegerust toezicht rondom de scholen
2. Jongeren uit de anonimiteit halen
3. Verbeteringen aanbrengen in de context en omgeving
Ten eerste worden de leerlingen van het Lyceum Uniformberoepen, die
stage moeten lopen in het kader van hun opleiding, ingezet om toezicht
te houden rondom de scholen. In de scholen en op de schoolpleinen
worden zij begeleid door onderwijsondersteunend personeel. Dit
personeel ontvangt op dit moment daar een passende opleiding voor.
Voor de openbare ruimte rondom de school worden de stagiaires
gekoppeld aan de stadswachten. De stadswachtorganisatie neemt de
scholen in hun looproutes op. Ten tweede wordt bekeken of het mogelijk
is de informatie over de overlastgevende groep jongeren binnen de
huidige privacyregels beschikbaar te maken. Met name de jeugdagent die
verbonden is aan de school kan hierin een rol spelen. Als laatste
geeft het plan aan het onnodig criminaliseren van kattenkwaad of
samenscholing niet is gewenst. Hierbij kunnen concrete maatregelen
oplossingen bieden, daarom is een risicoanalyse uitgevoerd van elke
school. De scholen kunnen zelf aan de hand van de aangeboden
risicoanalyse actie ondernemen om de schoolomgeving veiliger te maken.
Vervolg
De hierboven genoemde oplossingen gaan omstreeks het begin van het
schooljaar van start. Voor de korte termijn is de verwachting dat meer
en beter toegerust toezicht in en rond de school en op het schoolplein
de meeste overlast kan wegnemen. Dit is dan ook het spoor waar de
meeste nadruk op licht bij de aanpak. Evaluatie hiervan in het
voorjaar 2003 moet uitwijzen of deze maatregel voldoende is.
Bron: Communicatie Datum van 16-07-2002 tot 22-07-2002