Sterk winstherstel SNT Group in eerste halfjaar 2002
SNT GROUP N.V.
Datum en tijd: 17-07-2002 08:48
Sterk winstherstel SNT Group in eerste halfjaar 2002
* De winstverwachting voor geheel 2002 blijft gehandhaafd op 6% -
7%
Zoetermeer, 17 juli 2002. SNT Group N.V. heeft in de eerste helft van
2002 een operationele marge (Ebita) gerealiseerd van Euro 14,8 miljoen.
Ten opzichte van de vergelijkbare (pro forma) periode vorig jaar (Euro
2,3 miljoen) betekent dit een sterk herstel. De pro forma marge over de
eerste helft 2001 bedroeg 0,9% terwijl deze over het eerste halfjaar 2002
is uitgekomen op 5,8%. De omzet over de eerste 6 maanden van 2002
bedraagt Euro 255,6 miljoen. Ten opzichte van de pro forma omzet over het
eerste halfjaar van 2001 is dit een vermindering met 9%. De Winst Per
Aandeel voor afschrijving Goodwill en Incidentele Resultaten komt uit op
0,89 Eurocent, een stijging van 0,85 Eurocent. De netto winst komt uit op
Euro 3,1 miljoen waarbij wordt opgemerkt dat SNT een incidentele last
heeft verwerkt ter hoogte van Euro 3,2 miljoen als gevolg van de
volledige afwaardering van haar 22% belang in het failliete EMiS .
Financiële gang van zaken
De kaspositie van SNT is ten opzichte van de stand 1 januari 2002
toegenomen met Euro 35,9 miljoen tot een bedrag van Euro 66,3 miljoen.
Ten opzichte van de langlopende bankschuld (Euro 53,3) betekent dit dat
SNT per saldo volledig schuldenvrij is. Kostenbeheersing, werkkapitaal
beheer en een gericht investeringsbeleid hebben hiertoe belangrijk
bijgedragen.
Naast een sterk verbeterde kaspositie is het werkkapitaal afgenomen van
Euro 67,6 miljoen tot Euro 50,3 miljoen. De Winst Per Aandeel (WPA) voor
afschrijving Goodwill en Incidentele Baten en Lasten is toegenomen van
Euro 0,04 tot Euro 0,89. De volledig verwaterde WPA is toegenomen tot
Euro 0,14.
In het huidige economische klimaat constateert SNT terughoudendheid bij
opdrachtgevers op het gebied van investeringen en uitbesteding van werk.
Voor het tweede halfjaar van 2002 verwacht SNT dat hierin een lichte
verbetering zal optreden. SNT heeft eerder bekend gemaakt in 2002
winstgevendheid boven omzetgroei te stellen. De resultaten over de eerste
helft van 2002 laten zien dat SNT in deze opzet slaagt.
Corporate governance
Met Atos Origin B.V. heeft SNT Group overeenstemming bereikt over een
geleidelijk terugtreden van Atos Origin als aandeelhouder van SNT Group
N.V., op gecontroleerde wijze en in overleg met SNT. In verband met het
voorgenomen terugtreden van Atos Origin als aandeelhouder, heeft de heer
Bernard Bourigeaud te kennen gegeven zijn commissariaat bij SNT Group met
ingang van vandaag te beëindigen.
Integratie overgenomen werkmaatschappijen
SNT heeft de integratie van de in 2001 overgenomen werkmaatschappijen in
Scandinavië, Frankrijk en Nederland in de eerste helft van 2002
voortvarend doorgezet. Ten opzichte van begin 2001 is het aantal
medewerkers (FTE) met meer dan 2.000 verminderd. Het aantal m2 is met
ruim 20.000 verminderd terwijl het aantal vestigingen momenteel met 11
tot 45 is afgenomen. Door deze efficiencyverbeteringen zijn de kosten per
operator werkplek met 17% afgenomen.
Marktontwikkelingen en strategie
Er is sprake van een groeiende tendens bij zowel kleine als grote
ondernemingen om één leverancier te selecteren die hen op pan-Europese of
wereldschaal kan ondersteunen bij het leggen, onderhouden en managen hun
internationale klantencontacten. Kostenreductie, flexibiliteit en een
hoger rendement per klantcontact zijn de belangrijkste argumenten voor
uitbesteding van deze activiteiten. Door samen te werken met een
CRM-dienstverlener, kunnen opdrachtgevers blijven focussen op de eigen
kernactiviteiten, ontstaat een hoge mate van flexibiliteit, komen
benodigde expertise en middelen beschikbaar en wordt profijt getrokken
uit creatieve oplossingen en specifieke ervaring. Zo wordt tegen lagere
kosten een hoger rendement gerealiseerd.
De kernactiviteit van SNT Group blijft contact center dienstverlening.
Deze vorm van dienstverlening levert eind 2001 een bijdrage aan de omzet
van circa 76%. Door verbreding van het SNT-portfolio zal het aandeel in
de omzet uit contact centers de komende jaren in de richting van 60%
gaan. Het aanbieden van bereikbaarheid en toegang door middel van
bijvoorbeeld 0800/0900-diensten en conferencing services, zullen steeds
meer gaan bijdragen aan het bedrijfsresultaat, evenals rapportage,
analyse en CRM-consultancy. In de uitvoering en uitbouw van laatst
genoemde activiteiten is een hoofdrol weggelegd voor het in april van dit
jaar overgenomen onderzoeksbureau INTERVIEW/NSS.
In de markt van customer contact en CRM-activiteiten is momenteel sprake
van een versnelde consolidatie trend. SNT speelt na de overnames van de
CRM-activiteiten van KPN en Atos Origin
een toonaangevende rol in de Europese markt. SNT heeft de ambitie om een
leidende rol in de CRM- markt te blijven spelen en gaat om die reden
actief de mogelijkheden tot samenwerking met anderen onderzoeken. De
komende maanden zullen hierover gesprekken plaatsvinden met een beperkt
aantal geselecteerde ondernemingen.
Medewerkers
Het afgelopen halfjaar heeft SNT met de vakorganisaties onderhandeld over
een nieuwe CAO voor alle medewerkers in Nederland. SNT en de betrokken
vakorganisaties streven ernaar een dergelijke CAO af te sluiten per 1
januari 2003. De CAO onderhandelingen in België zijn op 3 juli 2002
uitgemond in een akkoord. De ingangsdatum van deze CAO is gesteld op 1
maart 2002.
Verwachtingen
SNT handhaaft de eerder afgegeven winstverwachting. SNT Group N.V.
verwacht voor geheel 2002 een operationele marge (Ebita) te realiseren
tussen 6%-7%. SNT heeft aangegeven haar focus op omzetstijging te
verleggen naar een focus op margeverbetering. De omzet komt voor 2002 uit
op een bedrag van circa Euro 550 miljoen.
Profiel
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan
deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat,
co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om
hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. Met ruim 12.000 medewerkers verleent SNT vanuit 45
vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen,
Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen
consumenten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens
kantooruren op telefoon 00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op 00
31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn:
Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer. Een
overzicht van onze kerncijfers staat op www.snt .com onder het kopje
Investor Relations.