DSM
Persbericht
21N 16 juli 2002
Ondernemingsplan innovatieve bodemsaneringstechnologie DSM wint ondernemingswedstrijd New Venture 2002
Met een businessplan voor de innovatieve bodemsaneringstechnologie PuriSoil hebben twee medewerkers van DSM de New Venture 2002 gewonnen, een ondernemingsplan-wedstrijd voor innovatieve startende bedrijven georganiseerd door De Baak, het managementcentrum van de werkgeversorganisatie VNO-NCW. Aan de prijs is een bedrag verbonden van EUR 25.000. De businessgroep DSM Venturing & Business Development werkt momenteel aan commercialisering van deze DSM-vinding. Naar verwachting zal de betrokken activiteit, Terreco, als 'spin-out' door DSM worden verzelfstandigd.
De PuriSoil-technologie won eind 2001 al de ID-NL jaarprijs voor innovatie in de categorie 'Chemie en Milieu technologie'. Nu is ook het businessplan voor commercialisering van PuriSoil bekroond. Het businessplan voor deze nieuwe onderneming is ontwikkeld door Wim Steenbakkers en Nico Grootjen van
DSM Venturing & Business Development.
"Een prachtig voorbeeld van de manier waarop DSM-vindingen die niet precies in ons eigen portfolio passen weet te commercialiseren," reageert Paul Hamm, directeur van de ruim een jaar geleden opgerichte businessgroep DSM Venturing & Business Development.
PuriSoil
Met de PuriSoil-technologie wordt verontreinigde bodem duurzaam gereinigd, zonder dat bebouwing hoeft te worden gesloopt. Met behulp van lucht wordt de verontreiniging uit de bodem 'geblazen' en afgebroken in een speciaal ontwikkelde geïntegreerde biolaag (zie afbeelding). Deze saneringstechnologie is aanmerkelijk goedkoper dan andere bodemsaneringstechnologieën. DSM verwacht daarom dat voor Terreco een belangrijke rol kan zijn weggelegd bij bodemsaneringen.
De PuriSoil-technologie wordt binnen DSM al langere tijd succesvol ingezet. Omdat bodemsanering geen kernactiviteit is van DSM, zal daarom de onderneming Terreco worden opgericht om Purisoil te commercialiseren. De verwachting is dat Terreco medio augustus operationeel zal zijn.
DSM Venturing & Business Development
De businessgroep DSM Venturing & Business Development heeft als doelstelling nieuwe businessactiviteiten te ontwikkelen en zo waarde te creëren voor DSM.
DSM Venturing & Business Development zoekt ideeën, projecten en startende ondernemingen, om deze te ondersteunen in hun verdere ontwikkeling in combinatie met de competenties van DSM.
DSM
DSM is wereldwijd actief in life science-producten, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. DSM heeft een omzet van bijna EUR 6 miljard en telt wereldwijd circa 20.000 medewerkers, werkzaam in meer dan 200 vestigingen.
DSM behoort in veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De strategie is gericht op een groei van de omzet, mede door middel van acquisities, naar een niveau van circa EUR 10 miljard in 2005. Minstens 80% daarvan zal worden gerealiseerd in specialties: biotechnologische en chemische producten voor de life science-industrie, en hoogwaardige materialen.