Provincie Overijssel

Interprovinciale Klachtencommissie Jeugdzorg ontvangt 15 klachten

Uit het jaarverslag 2001 van de Interprovinciale Klachtencommissie Jeugdzorg blijkt dat de commissie in dat jaar 15 klachten heeft ontvangen. In Overijssel ging het in totaal om 4 klachten. Gelderland en Flevoland kregen er respectievelijk 7 en 4. Vrijwel alle klachten zijn gericht tegen instellingen van de jeugdzorg en gaan om de uitvoering van jeugdbeschermingsmaatregelen.

De Interprovinciale Klachtencommissie neemt klachten in behandeling die in eerste instantie zijn behandeld door de interne klachtencommissie van een instelling voor de jeugdzorg in een van de eerder genoemde provincies. In tegenstelling tot de voorgaande twee jaren waren er weinig formele klachten. De klachten waren echter inhoudelijker van aard, complexer en omvangrijker, zodat de commissie langer met een klacht bezig was. De klachtencommissie bestaat sinds 1998 en is ingesteld om de rechten van de cliënten in de jeugdzorg te versterken en daarmee de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Het aantal klachten dat de commissie ontvangt is ieder jaar redelijk constant.

De klachten gaan over de uitvoering van de hulpverlening of juist over het ontbreken van voldoende hulp. Ook zijn er klachten over de slechte communicatie en de wijze van verslaglegging door de instelling. Daarnaast zijn er klachten over de manier waarop de instelling informatie verzamelt ter verdediging van haar eigen standpunt zonder de benodigde objectiviteit te waarborgen.

In het jaarverslag geeft de commissie aanbevelingen aan op welke gebieden de jeugdzorg verbeterd kan worden. Deze hebben betrekking op hulpverlening en de wijze waarop de betrokken instellingen met de klachten zijn omgegaan en de werkwijze die bij procedures wordt toegepast.

Bron: Petra Timmer , telefoon 038 425 23 18


© 16-07-2002 Provincie Overijssel