Ingezonden persbericht

Persbericht

Amsterdam & Rotterdam trekken kar op internet
16 juli 2002

Internet biedt de gemeenten een extra mogelijkheid om burgers van dienst te zijn. Jungle Rating onderzocht diepgaand hoe goed de grootste 10 gemeenten hierin ook daadwerkelijk slagen. Amsterdam doet dit het best, gevolgd door Rotterdam. Indien de burger informatie zoekt wordt hij goed geholpen, maar wil hij diensten afnemen van de gemeente, dan zal hij een teleurstelling moeten verwerken. Het online aanvragen van een paspoort, kapvergunning of subsidie is nog lang niet mogelijk.

Het onderzoek

Jungle Rating beoordeelde in de periode juni-juli 2002 als onafhankelijke partij de kwaliteit van de online dienstverlening van de 10 grootste gemeenten. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meten de experts van Jungle Rating op meer dan 230 variabelen, verdeeld over 12 dimensies de kwaliteit van de gemeentelijke sites. Voorbeelden van onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden informatie, kwaliteit van interactie en advies, navigatiegemak, geboden mogelijkheden tot beleidsparticipatie en breedte en diepte van de online gemeentelijke dienstverlening.

Online gemeenten in kaart gebracht

Jungle Rating heeft de scores van de individuele gemeenten uitgedrukt in een ranglijst. Onder effectiviteit van een website verstaat Jungle Rating de mate waarin burgers worden ondersteund in hun zoektocht naar het vergaren van gemeentelijke informatie, het afnemen van een gemeentelijke dienst of mogelijkheid tot inspraak in beleid.

Uit het onderzoek van Jungle Rating volgt dat Amsterdam de beste invulling aan dit gehele proces geeft. Rotterdam scoort ruim boven Tilburg met een tweede plaats.

Effectiviteit online dienstverlening 10 grootste steden (juni - juli 2002)


1. Amsterdam 49,9%
2. Rotterdam 43,9%
3. Tilburg 36,1%
4. Utrecht 34,5%
5. Den Haag 34,4%
6. Eindhoven 33,2%
7. Breda 29,6%
8. Groningen 29,2%
9. Nijmegen 23,9%
10. Apeldoorn 20,9%
Een score van 33,3% betekent dat de betreffende gemeente een derde van het maximaal haalbare punten heeft gescoord. De Amsterdamse site scoorde met name goed doordat zij op haar site veel informatie biedt over allerlei aan gemeenten gerelateerde onderwerpen en dit op een toegankelijke wijze ontsluit.

Invulling behoefte burger op gemeentelijke sites

Uit recentelijk onderzoek van MetrixLab blijkt dat burgers op een gemeentelijke website vooral informatie zoeken. Het onderzoek van Jungle Rating concludeert dat de grote steden aan deze vraag voldoen en dit soms op een handige en speelse wijze verpakken. Zo kunnen burgers, die geĂŻnteresseerd zijn in nieuwe bouwgrond in Amsterdam, met hun muis op een kaartje aanwijzen waar zij willen wonen, waarna grafisch wordt weergegeven welke bouwgronden beschikbaar zijn in dat stadsdeel.

Tevens heeft de burger, onder andere in de verkiezingen, haar afkeuring getoond tegen een gemeente die belangrijke besluiten neemt in achterkamertjes . De huidige burger wil invloed kunnen uitoefenen op de politiek. Ook online is het mogelijk invulling te geven aan deze wens door middel van bijvoorbeeld chatsessies met een wethouder of het plaatsen van een forum over speciale stadsproblemen. Een goed voorbeeld is de Tilburgse wethouder Jan Hamming die eens per week een digitaal spreekuur via een chatsessie heeft, waarin burgers zich rechtstreeks tot hem kunnen richten. Toch blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating dat slechts enkele gemeenten chatsessies of een beleidsforum aanbieden en als zij het al doen dan vaak slechts mondjesmaat , aldus Eltjo Hofstee, projectleider van het onderzoek.

Wachten op digitale handtekening voor online dienstverlening

Komt de burger voor het afnemen van gemeentelijke producten of diensten naar de site, dan komt hij van een koude kermis thuis. Een ritje naar het gemeentehuis is bijna altijd noodzakelijk , zo vertelt Hofstee. Daar is een goede reden voor want de digitale handtekening, die dezelfde rechtsgeldigheid moet krijgen als de geschreven handtekening, zal dit najaar ter goedkeuring liggen bij de Eerste Kamer. De overheid heeft al de techniek klaar staan om de digitale handtekening in gebruik te nemen.

Pas dan kan de burger zich echt een ritje stadhuis besparen om zijn dakkapel aan te vragen, een uittreksel van het bevolkingsregister te kopen of volledig online zijn belastingzaken te regelen. Als de digitale handtekening er is krijgt de burger de keuze tussen het stadhuis of internet voor het afnemen van gemeentelijke diensten.

Informatie over Jungle Rating

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau gericht op het meten en verbeteren van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich met name op de sectoren finance, overheid, shopping, travel en utilities. einde persbericht

Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met:

Eltjo Hofstee, projectleider gemeentelijke websites (T) 020 596 2815
(E) eltjo.hofstee@junglerating.nl

Jungle Rating
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
http://www.junglerating.nl/