Ingezonden persbericht
Persbericht
Publicis Consultants verwerft meerderheidsbelang in
Van Sluis Consultants
Amsterdam/Parijs, 16 juli 2002 - Het internationale Publicis
Consultants-netwerk heeft een meerderheidsbelang van 60% verworven in
communicatie-adviesbureau Van Sluis Consultants. De naam Van Sluis
Consultants zal worden gewijzigd in Publicis Van Sluis Consultants.
Het Publicis Consultants-netwerk is binnen de Publicis Groep gespecialiseerd
in strategische communicatie-adviezen voor bedrijfsleven en overheden en in
corporate identity-programma's. De adviesgroep heeft vestigingen in Parijs,
Brussel, Frankfurt, Turijn, Milaan, Los Angeles, Tokio en Washington DC. Met
390 medewerkers realiseerde Publicis Consultants - met inbegrip van Johnston
& Associates - in 2001 een omzet van euro 55 mln.
Van Sluis Consultants staat met 55 medewerkers en een omzet van euro 5,8 mln
in 2001 op de vierde plaats van de lijst van communicatie-adviesbureaus in
Nederland. Het bureau is gespecialiseerd in strategische communicatie en de
regie van complexe communicatieprojecten voor bedrijfsleven, overheden en
not for profit-instellingen. Het heeft vestigingen in Amsterdam, Den Haag en
Breda. Van Sluis Consultants, opgericht in 1973, fuseerde in 1998 met Van
Hasselt Van Everdingen & Partners. De huidige vier aandeelhouders van Van
Sluis Consultants (Han Heemskerk, Wilbert van den Bosch, Nick van Everdingen
en Ron van Hasselt) behouden 40% van de aandelen en blijven hun
managementfuncties vervullen.
'Door de integratie van ons bureau in het netwerk van Publicis Consultants
krijgen de opdrachtgevers van Van Sluis Consultants toegang tot de brede
kennis en ervaring van de andere bureaus in het internationale netwerk. Van
Sluis Consultants krijgt de mogelijkheid om te gaan werken voor de
internationale cliënten van het netwerk, alsmede voor de verschillende
onderdelen van de Publicis Groep in Nederland. Daardoor is ons bureau in
staat het werkterrein te verbreden en onze diensten verder te verbeteren.
Ook biedt de integratie nieuwe carrièrekansen voor onze medewerkers', aldus
de huidige aandeelhouders.
Eric Giuily, President van Publicis Consultants, verklaarde: 'Van Sluis
Consultants biedt ons netwerk de unieke mogelijkheid om in Nederland in één
keer een krachtige en kwalitatief hoogwaardige positie te verwerven, juist
op een moment dat de ontwikkeling van Euronext de rol van Amsterdam als één
van de belangrijke financiële hoofdsteden van Europa versterkt. Beide
bureaus hebben dezelfde opvattingen over de toekomstige ontwikkeling van
strategisch communicatie-advies en corporate identity-programma's. De
huidige activiteiten en organisatievorm van Van Sluis Consultants tonen een
grote gelijkenis met die van Publicis Consultants, wat de integratie in het
netwerk zal vergemakkelijken. Ik heb een groot vertrouwen in de
perspectieven voor een verdergaande ontwikkeling van Van Sluis Consultants'.
Publicis Groupe SA (Euronext Parijs 13057, NYSE: PUB) is na de verwerving
van Bcom3, hetgeen de komende weken zijn beslag zal krijgen, in omvang de
vierde communicatiegroep ter wereld (opgave Ad Age april 2002). De
groepsactiviteiten in 109 landen omvatten reclame, direct marketing en
andere gespecialiseerde communicatiediensten, zoals public relations,
corporate en financiële communicatie, etnische en gezondheidscommunicatie.
Het is wereldwijd het grootste bedrijf op het gebied van media-inkoop en de
advisering hierover.
Met 20.592 medewerkers realiseerde de Publicis Groupe SA in 2001 een
plaatsingsomzet van 16,7 miljard euro, 2,43 miljard euro honorariuminkomen
en 200 miljoen euro netto winst. Dit was vóór de integratie van Bcom3.
De totstandkoming van de overeenkomst tussen Publicis Consultants en Van
Sluis Consultants is begeleid door JBR Management Consultants en NIB
Capital.
Ingezonden persbericht