Ingezonden persbericht

Persbericht

Publicis Consultants verwerft meerderheidsbelang in Van Sluis Consultants

Amsterdam/Parijs, 16 juli 2002 - Het internationale Publicis Consultants-netwerk heeft een meerderheidsbelang van 60% verworven in communicatie-adviesbureau Van Sluis Consultants. De naam Van Sluis Consultants zal worden gewijzigd in Publicis Van Sluis Consultants.

Het Publicis Consultants-netwerk is binnen de Publicis Groep gespecialiseerd in strategische communicatie-adviezen voor bedrijfsleven en overheden en in corporate identity-programma's. De adviesgroep heeft vestigingen in Parijs, Brussel, Frankfurt, Turijn, Milaan, Los Angeles, Tokio en Washington DC. Met 390 medewerkers realiseerde Publicis Consultants - met inbegrip van Johnston & Associates - in 2001 een omzet van euro 55 mln.

Van Sluis Consultants staat met 55 medewerkers en een omzet van euro 5,8 mln in 2001 op de vierde plaats van de lijst van communicatie-adviesbureaus in Nederland. Het bureau is gespecialiseerd in strategische communicatie en de regie van complexe communicatieprojecten voor bedrijfsleven, overheden en not for profit-instellingen. Het heeft vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Breda. Van Sluis Consultants, opgericht in 1973, fuseerde in 1998 met Van Hasselt Van Everdingen & Partners. De huidige vier aandeelhouders van Van Sluis Consultants (Han Heemskerk, Wilbert van den Bosch, Nick van Everdingen en Ron van Hasselt) behouden 40% van de aandelen en blijven hun managementfuncties vervullen.

'Door de integratie van ons bureau in het netwerk van Publicis Consultants krijgen de opdrachtgevers van Van Sluis Consultants toegang tot de brede kennis en ervaring van de andere bureaus in het internationale netwerk. Van Sluis Consultants krijgt de mogelijkheid om te gaan werken voor de internationale cliënten van het netwerk, alsmede voor de verschillende onderdelen van de Publicis Groep in Nederland. Daardoor is ons bureau in staat het werkterrein te verbreden en onze diensten verder te verbeteren. Ook biedt de integratie nieuwe carrièrekansen voor onze medewerkers', aldus de huidige aandeelhouders.

Eric Giuily, President van Publicis Consultants, verklaarde: 'Van Sluis Consultants biedt ons netwerk de unieke mogelijkheid om in Nederland in één keer een krachtige en kwalitatief hoogwaardige positie te verwerven, juist op een moment dat de ontwikkeling van Euronext de rol van Amsterdam als één van de belangrijke financiële hoofdsteden van Europa versterkt. Beide bureaus hebben dezelfde opvattingen over de toekomstige ontwikkeling van strategisch communicatie-advies en corporate identity-programma's. De huidige activiteiten en organisatievorm van Van Sluis Consultants tonen een grote gelijkenis met die van Publicis Consultants, wat de integratie in het netwerk zal vergemakkelijken. Ik heb een groot vertrouwen in de perspectieven voor een verdergaande ontwikkeling van Van Sluis Consultants'.

Publicis Groupe SA (Euronext Parijs 13057, NYSE: PUB) is na de verwerving van Bcom3, hetgeen de komende weken zijn beslag zal krijgen, in omvang de vierde communicatiegroep ter wereld (opgave Ad Age april 2002). De groepsactiviteiten in 109 landen omvatten reclame, direct marketing en andere gespecialiseerde communicatiediensten, zoals public relations, corporate en financiële communicatie, etnische en gezondheidscommunicatie. Het is wereldwijd het grootste bedrijf op het gebied van media-inkoop en de advisering hierover.

Met 20.592 medewerkers realiseerde de Publicis Groupe SA in 2001 een plaatsingsomzet van 16,7 miljard euro, 2,43 miljard euro honorariuminkomen en 200 miljoen euro netto winst. Dit was vóór de integratie van Bcom3.

De totstandkoming van de overeenkomst tussen Publicis Consultants en Van Sluis Consultants is begeleid door JBR Management Consultants en NIB Capital.



Ingezonden persbericht