Rijksuniversiteit Groningen
Nummer 098 15 juli 2002
Biologische Bloembollenteelt laat kansen liggen
EKO-bloembol moet bijzonder product worden
Frankrijk
Schaalvergroting
Overheid
Noot voor de pers
De biologische bloembollenteelt laat kansen liggen. Dat blijkt uit
onderzoek van de Wetenschapswinkel Economie van de
Rijksuniversiteit Groningen. Vooral in landen waar al
belangstelling is voor biologische producten, zijn kopers te
vinden. Je moet de EKO-bol echter niet als alternatieve bloembol
verkopen, maar als speciaal product. Bijvoorbeeld als geschenk of
op bijzondere wijze verpakt in een eierdoos. En minstens zo
belangrijk: om biologische bollen internationaal in de markt te
zetten is een sterke positie op de Nederlandse markt noodzakelijk,
zo stelt het onderzoek.
Opdrachtgever van het onderzoek is de Milieufederatie
Noord-Holland. Het is de federatie al langer een doorn in het oog
dat het aandeel biologische bollen twintig maal kleiner is dan dat
van andere biologische landbouwproducten.
Frankrijk
In het onderzoek is speciaal aandacht besteed aan Frankrijk. In dat
land is een toenemende vraag naar biologische producten. Voor
biologische bloembollen is er echter nog nauwelijks een markt. Om
een ingang te creëren zijn er volgens het onderzoek verschillende
mogelijkheden:
* Informatie op de verpakking bieden over de milieuvriendelijke
productiewijze. Bijvoorbeeld op het informatielabel met
verzorgingstips;
* De verkoop van EKO-bollen in verband brengen met de verkoop van
organische mest. Hiervoor bestaat namelijk wel een actieve markt
in Frankrijk;
* De verkoop richten op de 'bourgeois boeme', mensen met geld die in
grote steden wonen en die open staan voor originele producten in
een bijzondere verpakking. Vaak zetten zij de trend voor het hele
Franse volk.
Schaalvergroting
Telers van biologische bloembollen gebruiken geen kunstmest en
chemische bestrijdingsmiddelen. Hierdoor is de opbrengst geringer
en de kostprijs hoger dan bij gangbare teelt. De hoge prijs biedt
de consument echter geen direct waarneembare of tastbare voordelen.
De Nederlandse EKO-bollen markt is dan ook onderontwikkeld, terwijl
uit milieuoogpunt uitbreiding van de biologische bloembollenteelt
zeer gewenst is. Bovendien kunnen bij schaalvergroting mogelijk de
kosten gedrukt worden. Export van biologische bloembollen naar
Frankrijk kan aan de schaalvergroting bijdragen.
Overheid
De Groningse onderzoekers spreken ook de overheid aan: die moet de
groene marketing stimuleren. De consument kan tot aanschaf
gemotiveerd worden door iets aan de hogere prijs te doen. Een 0%
BTW-tarief op biologische bloembollen en een 19% heffing op
gangbare bloembollen is daarbij een mogelijk middel.
Noot voor de pers
*