Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
MinBZK.nl
Landelijke campagne hoe te handelen bij geweld op straat
12 juli 2002
Vanaf 15 juli a.s. gaat een nieuwe landelijke campagne van start
waarin het publiek wordt duidelijk gemaakt hoe men veilig en
verantwoord kan reageren als men getuige is van geweld op straat.
Doel van de campagne is het doorbreken van de cultuur van afzijdigheid
en het gevoel van machteloosheid. Het publiek wordt onder meer gewezen
op de noodzaak om 1-1-2 te bellen, kenmerken van de dader te onthouden
en het slachtoffer niet alleen te laten. De campagne weet wat je te
doen staat als het om geweld gaat, is een gezamenlijk initiatief van
de Stichting Meld Geweld te Rotterdam en de ministeries van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Justitie.
---
In de afgelopen jaren is de maatschappij geconfronteerd met een
toenemende agressiviteit en geweldsincidenten van verschillende omvang
en ernst. Uit een eerder gehouden onderzoek van het ministerie van
Justitie blijkt dat er jaarlijks circa 25.000 geweldsincidenten
plaatsvinden in de openbare ruimte waarbij dader en slachtoffer
onbekenden van elkaar zijn. De meeste incidenten komen voor in
woonwijken, het verkeer en in uitgaansgebieden. Bij de meeste
incidenten gaat het om jongeren. Bijna tweederde van de daders is
jonger dan 25 jaar net als meer dan de helft van de slachtoffers.
De publieke opinie geeft duidelijk aan dat zinloos geweld door de
maatschappij wordt afgekeurd en bestreden moet worden. Tegelijkertijd
blijkt dat veel burgers niet weten hoe zij moeten handelen als zij met
een geweldsincident worden geconfronteerd. Voorkomen moet worden dat
omstanders actief betrokken worden bij een incident, maar een te
passieve houding leidt tot een cultuur van afzijdigheid en gevoelens
van onveiligheid.
In de campagne wordt praktische informatie geboden over welke stappen
men kan ondernemen zonder zichzelf in gevaar te brengen, zoals het
alarmeren van de politie en het helpen van het slachtoffer. Daarnaast
worden tips gegeven voor het onthouden van een goed signalement van de
dader.
De campagne richt zich op het algemeen publiek van dertien jaar en
ouder. Regionale en lokale organisaties en overheden zijn geïnformeerd
om lopende initiatieven te ondersteunen. De postbus 51 campagne bevat
commercials voor televisie, radio en bioscoop, advertenties, posters
(voor abris), een informatiefolder, een internetsite
(www.postbus51.nl), freecards en vanaf eind augustus beschikbaar een
lesbrief voor scholen.
De landelijke campagne is gebaseerd op de succesvolle campagne in de
regio Rotterdam-Rijnmond van de stichting Meld Geweld en een vervolg
op de landelijke campagne van 2001. De campagne loopt van 15 juli tot
31 augustus van dit jaar.
---