Bureau Drechtsteden

Persbericht

Herhaling imago-onderzoek Drechtsteden
Bekendheid Drechtsteden iets toegenomen

De bekendheid van de Drechtsteden onder de inwoners van de acht gemeenten is iets toegenomen, zo blijkt uit een herhalingsmeting van het Sociaal Geografisch Bureau. In april 2001 werd ook een imago-onderzoek uitgevoerd. Hoewel de verschuivingen niet groot zijn, zijn er toch een aantal opmerkelijke feiten.

Veel inwoners associëren het begrip Drechtsteden met een verzameling plaatsen in de buurt die al dan niet op `drecht' eindigen. Niet langer wordt alleen Dordrecht geassocieerd met de samenwerking. Meer inwoners weten meer correcte gemeenten van het samenwerkingsverband te noemen. De gemeente Alblasserdam is `runner-up': deze gemeente wordt vaker dan bij de vorige meting tot de Drechtsteden gerekend. Tweederde van de respondenten kan een terrein noemen waarop volgens hem of haar door de Drechtsteden wordt samengewerkt. Verkeer en vervoer (20%), culturele voorzieningen (16%) en economische ontwikkeling (15%) worden het meest genoemd. Er lijkt een duidelijke relatie aanwezig tussen de kennis van de inwoners over de Drechtsteden en de actualiteit. Eén op vier respondenten associeert de term Drechtoevers met datgene waar het voor staat: het ontwikkelen van de verschillende locaties aan de oevers van de rivieren.

De rubriek Drechtstedennieuws op de gemeentepagina's die sinds maart van dit jaar verschijnt, is bekend bij 18%. Een even groot deel van de bevolking (17%) weet de website van de Drechtsteden te vinden. Overigens wordt aan het eind van deze maand een nieuwe website van de Drechtsteden gepresenteerd.

De herhalingsmeting van dit jaar is één van de acties uit het Strategisch Communicatieplan van de Drechtsteden. De volgende meting naar het imago vindt waarschijnlijk over drie jaar plaats.

Dordrecht, 15 juli 2002