Bureau Drechtsteden
Persbericht
Herhaling imago-onderzoek Drechtsteden
Bekendheid Drechtsteden iets toegenomen
De bekendheid van de Drechtsteden onder de inwoners van de acht
gemeenten is iets toegenomen, zo blijkt uit een herhalingsmeting van
het Sociaal Geografisch Bureau. In april 2001 werd ook een
imago-onderzoek uitgevoerd. Hoewel de verschuivingen niet groot zijn,
zijn er toch een aantal opmerkelijke feiten.
Veel inwoners associëren het begrip Drechtsteden met een verzameling
plaatsen in de buurt die al dan niet op `drecht' eindigen. Niet langer
wordt alleen Dordrecht geassocieerd met de samenwerking. Meer inwoners
weten meer correcte gemeenten van het samenwerkingsverband te noemen.
De gemeente Alblasserdam is `runner-up': deze gemeente wordt vaker dan
bij de vorige meting tot de Drechtsteden gerekend. Tweederde van de
respondenten kan een terrein noemen waarop volgens hem of haar door de
Drechtsteden wordt samengewerkt. Verkeer en vervoer (20%), culturele
voorzieningen (16%) en economische ontwikkeling (15%) worden het meest
genoemd. Er lijkt een duidelijke relatie aanwezig tussen de kennis van
de inwoners over de Drechtsteden en de actualiteit. Eén op vier
respondenten associeert de term Drechtoevers met datgene waar het voor
staat: het ontwikkelen van de verschillende locaties aan de oevers van
de rivieren.
De rubriek Drechtstedennieuws op de gemeentepagina's die sinds maart
van dit jaar verschijnt, is bekend bij 18%. Een even groot deel van de
bevolking (17%) weet de website van de Drechtsteden te vinden.
Overigens wordt aan het eind van deze maand een nieuwe website van de
Drechtsteden gepresenteerd.
De herhalingsmeting van dit jaar is één van de acties uit het
Strategisch Communicatieplan van de Drechtsteden. De volgende meting
naar het imago vindt waarschijnlijk over drie jaar plaats.
Dordrecht, 15 juli 2002