Gemeente Tilburg
15-7-2002
Gemeente bezuinigt 7,7 miljoen in 2003
Afslanking gemeentelijke organisatie, OZB-heffing voor onbebouwde
percelen
Op donderdag 27 juni kondigde het college van burgemeester en
wethouders een aantal efficiency en bezuinigingsmaatregelen aan. Bij
ongewijzigd beleid zou Tilburg in 2003 namelijk geconfronteerd worden
met een tekort van 3,6 miljoen. In de volgende jaren zou dit bedrag
zelfs kunnen oplopen naar 5,7 miljoen. Maatregelen zijn nu dus nodig.
Als oorzaken van de financiële tegenvaller kunnen de economische
recessie, tegenvallende rijksinkomsten en stijgende loon- en andere
kosten worden genoemd.
Binnen de eigen organisatie maar ook daarbuiten zijn de
besparingsmogelijkheden inmiddels verkend. De maatregelen omvatten
onder andere een aantal efficiencyverbeteringen in de gemeentelijke
organisatie. Daarnaast worden geoormerkte gelden herbesteed, zoals
opbrengst parkeergelden of huur gemeentegebouwen. Ook staat een aantal
tariefsverhogingen op de rol en worden de subsidies van een aantal
instellingen naar beneden bijgesteld. Alles bij elkaar opgeteld,
levert deze bezuinigingsoperatie een financiële ruimte op van 7,7
miljoen in 2003.
Met de huidige bezuinigingsvoorstellen streeft het college niet alleen
een sluitende begroting na maar maakt ze ook ruimte voor nieuw beleid
(voortkomend van het Algemeen Beleidsplan College).
Nader gespecificeerd zien de bezuinigingsvoorstellen er als volgt uit:
Gemeentelijke organisatie
Met een aantal efficiencymaatregelen in de eigen organisatie wordt een
bedrag van circa 1,9 miljoen in 2003 bespaard. Bezuinigen op
bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie en gesubsidieerde
instellingen (zonder de programma's aan te tasten) zoals efficiënter
werken en een soberder organisatie, besparen circa 1,0 miljoen in
2003. Dit zet zich door in 2004 naar 1,9 miljoen.
Daarnaast leiden bezuinigingen als bijvoorbeeld de beperking van de
opstelling van wijkplannen en het temporiseren van de uitvoering het
milieubeleid tot besparing op ambtelijke formatie. Door bezuinigingen
op activiteiten in de stad (programma's) is ook minder inzet van de
ambtelijke organisatie nodig. In totaal levert dat een
besparingsbedrag van circa 0,90 miljoen op.
Tarieven
Als eerste gaat de gemeente de tarieven van een aantal voorzieningen
verhogen. Deze maatregel levert 1,7 miljoen op. Het gaat hierbij om
twee soorten verhogingen.
1. Het profijtbeginsel zal strikter worden toegepast. Dit betekent dat
er meer kosten (dan nu het geval is) aan gebruikers van voorzieningen
worden doorberekend.
Zo zullen een aantal sporttarieven omhoog gaan. Zo betalen
voetbalverenigingen voor veldhuur (seizoenverhuur) voortaan 14,40 (was
13,85). De zaalhuur voor zaalvoetbal gaat van 32,15 naar 33,45.
Recreatief zwemmen in Stappegoor wordt verhoogd van 3,65 naar 3,80.
Ook zal het gebruik van de lockerkastjes in het zwembad in het tarief
verwerkt worden. Recreatief schaatsen (v.a. 13 jaar) kost voortaan
3,70 (was 3,55). Omdat de sportvelden steeds worden intensiever worden
gebruikt, vallen de onderhoudskosten hoger uit en is er meer geld
nodig. Verder staat verhoging van de entreeprijs van het Nederlands
Textiel Museum op stapel. Dat geldt ook voor de tarieven voor het
begraven en verlengen van de grafrechten (van 1.085,- naar 1.937,-).
Dit alles levert circa 0,4 miljoen op.
2. Ook de algemene tarieven worden verhoogd
Er komt een OZB-heffing op onbebouwde percelen. Eigenaren van
bouwgrond worden momenteel niet aangeslagen voor onroerend
zaakbelasting, in de toekomst zal dit wel gaan gebeuren. Verder worden
de parkeertarieven met gemiddeld 0,20 per uur verhoogd. Het
onderscheid tussen de parkeertarieven op verschillende locaties blijft
echter wel bestaan, waarbij het parkeren in parkeergarages goedkoper
is dan parkeren op straat. Het tarief van de fietsenkelders in het
centrum gaat van 0,35 naar 0,50.
Ook de precariobelasting voor terrassen gaat omhoog van 3,58 naar 3,93
per m2 per maand. In zijn algemeenheid geldt hiervoor dat de Tilburgse
tarieven gemiddeld lager liggen dan in vergelijkbare steden. Opgeteld:
circa 1,4 miljoen extra opbrengsten.
Bezuinigingen op voorgenomen programma's en subsidies
1. Bij de bezuinigingen op programma's in de stad is zoveel mogelijk
geprobeerd om de negatieve gevolgen voor inwoners van Tilburg te
beperken. Meer rendement van de gemeentelijke activiteiten is de inzet
van het college. Zo wordt het aanbod voor zwemlessen beperkt tot
kinderen die nog niet voldoende zwemvaardig zijn. Op de minst
rendabele uren worden de zwembaden voortaan gesloten. Parkeerbeheer
wordt méér geconcentreerd ingezet op drukke uren. Verder wordt de
stadswinkel Udenhout omgebouwd tot een gemeentelijk servicepunt met
beperktere dienstverlening. Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt
versterkt. Bestaande voorzieningen voor de groep kinderen van 0 tot 6
jaar zoals bijvoorbeeld 'opstapje' worden hierin opgenomen.
In totaal levert dit een bedrag van circa. 1,2 miljoen in 2003 op,
oplopend naar 1,4 miljoen in latere jaren.
2. Een aantal subsidies aan instellingen in de stad zal naar beneden
worden bijgesteld. Vanaf 2004 zullen grote instellingen als de
Schouwburg, de Openbare bibliotheek, de Dans- en Muziekschool en de
Tilburgse Kunststichting een lagere subsidie krijgen. De subsidie voor
Terra Nova wordt in 3 jaar afgebouwd tot 25%, vanaf 2005 levert dit
0,16 miljoen op. Door meer efficiëncy en samenwerking wordt de
jeugdsector met 0,1 miljoen gekort.
Inzetten van gemeentelijke reserves en voorzieningen uit
rijksmiddelen:
Bepaalde activiteiten wordt voortaan gedekt uit rijksmiddelen of
andere gemeentelijke middelen. In dit geval gaat het om de
financiering van Topticket en Nightliner uit rijksgelden voor openbaar
vervoer. Arbeidsgerelateerde subsidies van de bijzondere bijstand
worden gedekt uit de voorziening Werk en Inkomen. De gemeentelijke
subjectsubsidie voor diegenen die langer dan drie jaar gebruik maken
van de bijstand zal op termijn kunnen worden vervangen door een
rijksregeling (de 'lang-laag-regeling').
De woonlastensubsidies, aanpassen van woningen voor ouderen en
huisvesting voor Antilliaanse jongeren worden gedekt uit het
volkshuisvestingfonds.
Verder wordt een aantal opgebouwde reserves, zoals de huuropbrengst
van gemeentegebouwen en de opbrengst betaald parkeren, aangewend voor
nieuwe beleidszaken. Dit betekent dat nieuwe parkeervoorzieningen
voortaan binnen de totale parkeerexploitatie kostendekkend aangelegd
moeten worden. Dit levert een bedrag van 0,6 miljoen op.
Alles bij elkaar wordt er met deze totale operatie een bedrag van 7,7
miljoen in 2003 bespaard, in 2006 oplopend naar een bedrag van 9,4
miljoen.
Naast deze maatregelen wordt het OZB-tarief met 2% boven de reguliere
nominale stijging verhoogd (in totaal een tariefstijging van 4,5%) om
investeringen in de stad te kunnen dekken.