European Commission

IP/02/1056

Brussel, 15 juli 2002

Toestemming Commissie voor joint venture Deutsche Bahn en Contship in de sector intermodaal containervervoer

De Europese Commissie heeft toestemming verleend voor de oprichting van een joint venture tussen de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn en Contship Italia SpA, een Italiaanse haventerminalexploitant en aanbieder van containervervoer. De nieuwe onderneming zal internationaal intermodaal containervervoer aanbieden tussen Italiaanse havens en de vestigingen van klanten in Oostenrijk, Zwitserland en het zuiden van Duitsland. Uit het onderzoek door de Commissie bleek dat er door de joint venture een nieuw speler op de markt komt. Voorts bleken de verticale betrekkingen met de moedermaatschappij geen bijzondere problemen op te leveren.

Deutsche Bahn is een aanbieder van spoorvervoer voor zowel passagiers als goederen. Zij is eigenaar en exploitant van de spoorweginfrastructuur en aanverwante activiteiten in Duitsland.

Contship Italia is een holdingmaatschappij naar Italiaans recht, die - rechtstreeks of via ondernemingen die onder haar zeggenschap staan - actief is op het gebied van containervervoer, haven- en inland terminals, zeevervoer en vervoer over land, en logistieke diensten.

De joint venture zal als onderneming naar Italiaans recht opgericht wordt door DB Cargo AG, de Deutsche Bahn-dochter voor goederenvervoer, en Contship Italia SpA. Voor zeecontainers zal zij intermodaal transport over land aanbieden, op routes tussen Italiaanse havens en buitenlandse bestemmingen - in Oostenrijk, Zwitserland en het zuiden van Duitsland - en vice versa. De onderneming zal transport- en terminaldiensten inkopen en zal dergelijke diensten organiseren en verkopen als een volledig pakket.

Volgens de Commissie zou er door de joint venture een nieuwe speler komen op de markt voor intermodale transportdiensten. Op deze markt zijn al ondernemingen actief zoals Hupac (die een Europees intermodaal transportnet exploiteert), ECS Express Container Service (een aanbieder van 'deur-tot-deur' containervervoer), Intercontainer-Interfrigo (een aanbieder van een Europees netwerk met gecombineerd spoor-/vrachtwagenvervoer), en Alpe Adria. Daarnaast zijn ook scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk Sealand of Hapag Lloyd op deze markt actief, via de organisatie en verkoop van hun eigen intermodale transportdiensten.

De Commissie onderzocht ook de verticale relaties tussen de joint venture en haar moedermaatschappijen - op het gebied van het spoorvervoer in Duitsland en de terminalafhandeling in Italië en Duitsland. Daarbij kwam zij tot de conclusie dat deze operatie geen ongunstige effecten zal sorteren, zoals een afscherming van de markt.

Intermodaal vervoer van zeecontainers is het transport van goederen in een container van de plaats van herkomst naar de plaats van bestemming, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende transportmiddelen, zoals zee-, spoor- of wegvervoer, en handlingdiensten voor inland terminals.