European Commission
IP/02/1056
Brussel, 15 juli 2002
Toestemming Commissie voor joint venture Deutsche Bahn en Contship in
de sector intermodaal containervervoer
De Europese Commissie heeft toestemming verleend voor de oprichting
van een joint venture tussen de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche
Bahn en Contship Italia SpA, een Italiaanse haventerminalexploitant en
aanbieder van containervervoer. De nieuwe onderneming zal
internationaal intermodaal containervervoer aanbieden tussen
Italiaanse havens en de vestigingen van klanten in Oostenrijk,
Zwitserland en het zuiden van Duitsland. Uit het onderzoek door de
Commissie bleek dat er door de joint venture een nieuw speler op de
markt komt. Voorts bleken de verticale betrekkingen met de
moedermaatschappij geen bijzondere problemen op te leveren.
Deutsche Bahn is een aanbieder van spoorvervoer voor zowel passagiers als goederen. Zij is eigenaar en exploitant van de spoorweginfrastructuur en aanverwante activiteiten in Duitsland.
Contship Italia is een holdingmaatschappij naar Italiaans recht, die - rechtstreeks of via ondernemingen die onder haar zeggenschap staan - actief is op het gebied van containervervoer, haven- en inland terminals, zeevervoer en vervoer over land, en logistieke diensten.
De joint venture zal als onderneming naar Italiaans recht opgericht
wordt door DB Cargo AG, de Deutsche Bahn-dochter voor goederenvervoer,
en Contship Italia SpA. Voor zeecontainers zal zij intermodaal
transport over land aanbieden, op routes tussen Italiaanse havens en
buitenlandse bestemmingen - in Oostenrijk, Zwitserland en het zuiden
van Duitsland - en vice versa. De onderneming zal transport- en
terminaldiensten inkopen en zal dergelijke diensten organiseren en
verkopen als een volledig pakket.
Volgens de Commissie zou er door de joint venture een nieuwe speler
komen op de markt voor intermodale transportdiensten. Op deze markt
zijn al ondernemingen actief zoals Hupac (die een Europees intermodaal
transportnet exploiteert), ECS Express Container Service (een
aanbieder van 'deur-tot-deur' containervervoer),
Intercontainer-Interfrigo (een aanbieder van een Europees netwerk met
gecombineerd spoor-/vrachtwagenvervoer), en Alpe Adria. Daarnaast zijn
ook scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk Sealand of Hapag Lloyd op
deze markt actief, via de organisatie en verkoop van hun eigen
intermodale transportdiensten.
De Commissie onderzocht ook de verticale relaties tussen de joint
venture en haar moedermaatschappijen - op het gebied van het
spoorvervoer in Duitsland en de terminalafhandeling in Italië en
Duitsland. Daarbij kwam zij tot de conclusie dat deze operatie geen
ongunstige effecten zal sorteren, zoals een afscherming van de markt.
Intermodaal vervoer van zeecontainers is het transport van goederen in
een container van de plaats van herkomst naar de plaats van
bestemming, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende
transportmiddelen, zoals zee-, spoor- of wegvervoer, en
handlingdiensten voor inland terminals.