Ingezonden persbericht




Persbericht

Cable1-CineNova coureur Sandor van Es voert Pearle Alfa 147 Challenge aan

Voor de tweede maal dit seizoen bezochten de deelnemers aan de Pearle Alfa 147 Challenge het vermaarde TT Circuit in Assen. Tijdens de trainingen voor deze al weer vierde race kenden de rijders van het Cable1-CineNova Racing Team zeker niet het gewenste resultaat. Sandor van Es bleek het snelste teamlid en moest genoegen nemen met een zevende startplek. De overige rijders stonden met hun zwarte bolides zelfs buiten de Top 10. Ernstige wegliggingsproblemen bleken de voornaamste reden van deze ongewone uitgangsposities. Daarentegen gaf de 13 ronden tellende race een heel ander beeld te zien. Sandor van Es wist zijn matige trainingsresultaat om te zetten in een derde plaats en nam daarmee de leiding in de tussenstand over van Allard Kalff. Eendrachtig samenwerkend wisten Cable1-CineNova Alfa rijders Berend Gesman en Oscar Middeldorp op te klimmen tot een vijfde en een negende plaats in het dagklassement. Sandra van der Sloot (als 23ste gestart) wist uiteindelijk een twaalfde plaats veilig te stellen. Robert Sotthewes eindigde als negentiende en was daarmee vierde in de Olympische Klasse, terwijl Bert Stemerdink voortijdig uitviel. Naast de Alfa 147 klasse was het Cable1-CineNova Junior Team met veel succes actief in de Toyota Yaris Cup. Tim Buijs eindigde als derde algemeen en zijn teamgenote Carlijn Bergsma eiste een negende plaats in het dagklassement voor zich op. Daarmee werd zij tevens tweede binnen de aparte Ladies Cup.

Sandor van Es (Arnhem) toonde zich uiteindelijk toch tevreden met zijn eindresultaat. "Het was duidelijk; de tijdtrainingen brachten niet echt wat wij normaal gewend zijn. Het ging beslist niet naar wens. Assen is duidelijk een ander circuit dan Zandvoort en het wilde ons niet echt lukken de auto's optimaal afgesteld te krijgen. Daarnaast had ik deze race een minder goede start en heb in de beginfase van de race ook wat behoudender gereden. Voor mij streden meerdere mannen met elkaar en het duurde niet eens zo lang voor de eersten naast de baan terecht kwamen. Zelf heb ik daarna de aanval ingezet en klom op die manier op naar een derde plek. Voor mij reden toen nog Sebastiaan Bleekemolen en (latere winnaar) Boy Zentveldt. In een poging om nog een plek te winnen verspeelde ik tijdens een remactie bijna mijn voorband. Dan moet je dus kiezen voor je derde plaats. Zeker, omdat mijn directe opponent (Allard Kalff-red.) in die eerste ronden al een keer in de rondte was gegaan en dus nog steeds achter mij reed. Ik heb gekozen voor de punten en heb nu de leiding in het kampioenschap overgenomen. Het verschil met de nummer 2 is nu drie punten, maar weet dat het verschil aanvankelijk 22 bedroeg. We zijn dus op de goede weg", aldus Sandor van Es na afloop.

Berend Gesman (Alphen aan den Rijn) begint zijn verhaal vrijwel identiek: "Die training was natuurlijk een drama! Daar stond ik op een dertiende plek. Het is een tijd geleden dat ik zo slecht getraind heb. Ik was er dan ook op gebrand om zo snel mogelijk naar voren te rijden. In het begin lukte dat redelijk, maar later werd de strijd steeds heviger. Het ging er deze keer beslist heel fair aan toe, dat mag ook wel eens gezegd worden. Ik heb gereden voor wat ik waard was en dat eindigde met een vijfde plaats. Daar moet je gegeven de omstandigheden tevreden mee zijn." z.o.z.

Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn) sloot de training af met een veertiende plek. "En dat was het resultaat van een rondje helemaal aan het eind van de sessie. Toen ben ik nog één keer de baan opgegaan en heb zonder slipstreams en andere dingen die tijd gerealiseerd. Bij de start kwam ik niet geweldig weg en verloor zelfs twee plaatsen. Desondanks probeerde ik bij 'Beer' (Berend Gesman-red.) aan te sluiten om zo met hem samen door het veld te gaan. Maar de strijd was hevig. Ik heb zelfs een keer mijn remmen 'vol' aan moeten spreken om niet voortijdig uit te vallen. Zelden heb ik zo gestreden met als inzet een negende plaats. Een verdiende en zwaarbevochten plek, zullen we maar zeggen."

Sandra van der Sloot (Alphen aan den Rijn): "Wat wil je weten? Het was in de training natuurlijk een drama. Zowel op vrijdag als op zaterdag niets anders dan onderstuur in de wagen. Samen met het team heb ik tijdens de trainingen nog geprobeerd om er iets aan te veranderen, maar het lukte deze keer echt niet. Een 23ste tijd, dat is toch niet echt normaal voor mij. En, omdat ik zover naar achteren stond kon ik het startlicht ook niet goed zien en dan ga je dus maar af op de bewegingen om je heen. Dan rijdt het hele veld naar de Nationale Bocht, remt en als je dan verder naar achter staat kom je weer bijna tot stilstand. De kop neemt dan afstand en die loop je vervolgens niet makkelijk meer in. Verder kende ik nog een 'narrow escape' toen Thomas Bangma vanuit de grintbak weer de baan op kwam. Door om een bandenstapel heen te rijden kon ik hem ontwijken. Uiteindelijk ben ik nog twaalfde geworden, maar dat is nauw niet echt geweldig en ook nog eens slecht voor de punten."

Robert Sotthewes uit Wenumwiesel (bij Apeldoorn) kende een wel heel korte training. "Tijdens mijn eerste ronde wilde ik voor een bocht aanremmen en de hele zaak sloeg 'op slot'. Volledig blokkerend reed ik een grintbak in en kwam er niet meer uit. Daarmee was het verhaal voor mij over. Gelukkig stond de wedstrijdleiding mij toe om helemaal achteraan te starten en alsnog aan de race mee te doen. Daar heb ik nog de nodige strijd met Michel Oprey en Wilbert van den Burg gehad en klom uiteindelijk op naar de 19e plaats. Net buiten het podium van de Olympische Klasse. Dat wordt het doel voor de volgende race."

Bert Stemerdink (Arnhem) begon zijn race vanaf de 22ste startplek en liet zich in de beginfase duidelijk inspireren door Sandra van de Sloot die deze keer wel heel dicht bij hem in de buurt stond. "Eigenlijk ging het best lekker en ik probeerde mij te concentreren op de andere deelnemers in de Olympische Klasse. Op enig moment lag ik al zestiende en wilde met een mooie uitremactie de volgende plaats winnen. Dat liep echter anders, want ik verremde me en kwam in de grintbak uit. Dat was niet gepland en kwam slecht uit, maar er zat dit keer niet meer in."

Toyota Yaris Cup
Carlijn Bergsma (Amsterdam) en Tim Buijs (Berg en Dal) konden na afloop van de Toyota Yaris race alleen maar tevreden zijn. Carlijn: "Ik had als achtste getraind en was daarmee de tweede dame in het veld. Maar net als in de voorgaande races kwam ik heel slecht weg bij de start. Ik viel niet echt terug, maar lekker is anders. Al snel kwam ik Tim (Buijs-red.) tegen." Tim Buijs: "In tegenstelling tot Carlijn had ik een superstart en zat er gelijk goed bij, maar werd al snel een beetje klemgereden en nam een bandenstapeltje naast de baan mee. Daardoor kon ik weer van voren af aan beginnen. Eerst baalde ik enorm, maar heb toen de knop omgezet en ben gaan racen. Dat lukte perfect! " En Carlijn sloot direct aan en schoof met haar 17-jarige teamgenoot mee naar voren. "Echt super zoals dat ging. Bumper aan bumper reden we de Top 10 binnen. Toen werd het voor mij ook moeilijker om nog verder naar voren te komen. Ik won nog een plek en werd negende en tweede dame. Dus best wel goed!" Tim Buijs wist nog verder door te schuiven: "Voor mij maakten nog wat mensen een fout en aan het eind van de race koos ik de goede kant en kon nogmaals twee man inhalen. Die derde plek is natuurlijk schitterend, zeker nu ik in het tussenklassement nu ook die plaats bezet." In de Ladies Cup tussenstand bezet Carlijn Bergsma eveneens de derde plaats.

Assen/Arnhem, 15 juli 2002