Openbaar Ministerie
Landelijke campagne hoe te handelen bij geweld op straat
---
Doel van de campagne is het doorbreken van de cultuur van
afzijdigheid en het gevoel van machteloosheid. Het publiek wordt
onder meer gewezen op de noodzaak om 1-1-2 te bellen, kenmerken van
de dader te onthouden en het slachtoffer niet alleen te laten. De
campagne 'weet wat je te doen staat als het om geweld gaat', is een
gezamenlijk initiatief van de Stichting Meld Geweld te Rotterdam en
de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en
Justitie.
In de afgelopen jaren is de maatschappij geconfronteerd met een
toenemende agressiviteit en geweldsincidenten van verschillende
omvang en ernst. Uit een eerder gehouden onderzoek van het
ministerie van Justitie blijkt dat er jaarlijks circa 25.000
geweldsincidenten plaatsvinden in de openbare ruimte waarbij dader
en slachtoffer onbekenden van elkaar zijn. De meeste incidenten
komen voor in woonwijken, het verkeer en in uitgaansgebieden. Bij
de meeste incidenten gaat het om jongeren. Bijna tweederde van de
daders is jonger dan 25 jaar net als meer dan de helft van de
slachtoffers.
De publieke opinie geeft duidelijk aan dat zinloos geweld door de
maatschappij wordt afgekeurd en bestreden moet worden.
Tegelijkertijd blijkt dat veel burgers niet weten hoe zij moeten
handelen als zij met een geweldsincident worden geconfronteerd.
Voorkomen moet worden dat omstanders actief betrokken worden bij
een incident, maar een te passieve houding leidt tot een cultuur
van afzijdigheid en gevoelens van onveiligheid.
In de campagne wordt praktische informatie geboden over welke
stappen men kan ondernemen zonder zichzelf in gevaar te brengen,
zoals het alarmeren van de politie en het helpen van het
slachtoffer. Daarnaast worden tips gegeven voor het onthouden van
een goed signalement van de dader.
De campagne richt zich op het algemeen publiek van dertien jaar en
ouder. Regionale en lokale organisaties en overheden zijn
geïnformeerd om lopende initiatieven te ondersteunen. De postbus 51
campagne bevat commercials voor televisie, radio en bioscoop,
advertenties, posters (voor abri's), een informatiefolder, een
internetsite (www.postbus51.nl), freecards en vanaf eind augustus
beschikbaar een lesbrief voor scholen.
De landelijke campagne is gebaseerd op de succesvolle campagne in
de regio Rotterdam-Rijnmond van de stichting Meld Geweld en een
vervolg op de landelijke campagne van 2001. De campagne loopt van
15 juli tot 31 augustus van dit jaar.