BedrijfsautoRAI

15-07-2002

Hyundai H 200 Powervan: treffende mix van kracht en comfort

De H 200 2.5 CRDi Powervan is met name bedoeld voor zelfstandige ondernemers die voor hun bedrijf een auto met een grote laadruimte en een fors laadvermogen nodig hebben, en die daarnaast zeer hoge eisen stellen aan prestaties en comfort. Juist vanwege de luxe en het prestatieniveau van de motor kan deze Powervan zich meten met veel personenwagens. Het aantal van twee zitplaatsen is uit te breiden naar vijf door montage van een dubbele cabine, waarna nog altijd 4000 liter laadruimte overblijft. Het laadvermogen bedraagt minimaal 1200 kilo. Het maximaal geremd aanhangervermogen bedraagt 2000 kilo.

Souplesse
De 2.5 CRDi-krachtbron telt vier cilinders en is voorzien van een turbolader, een intercooler en common-rail inspuittechnologie. De turbodiesel levert 103 kW/140 pk en een koppel van maar liefst 314 Nm bij slechts 2000 toeren per minuut. Meer nog dan een hoge topsnelheid en een snelle acceleratie biedt hij souplesse en trekkracht. Bij vrijwel elk toerental levert de motor volop trekkracht. Wegrijden met een zware aanhanger, inhalen op binnenwegen of manoeuvreren door druk stadsverkeer: het hoge koppel biedt in al deze situaties veel rijgemak.

Een andere belangrijke comfortfactor is de imposante uitrusting. Standaard beschikt de H 200 2.5 CRDi Powervan over ABS, dubbele airbags, centrale portiervergrendeling, elektrische bediening van ruiten en spiegels, mistlampen vóór, lichtmetalen velgen en twee luxueuze captain chairs.

Prijzen
De H 200 2.5 CRDi Powervan is er vanaf 17.395 euro (excl. BTW). De 2.5 CRDi motor is uiteraard ook leverbaar op de vele andere uitvoeringen van de H 200. De meerprijs bedraagt 2.750 euro exclusief BTW (tegenover de 2.5 TD motor). Hij is leverbaar vanaf juli 2002. Ook voor deze auto geldt de Hyundai Multipoint Garantie. Deze biedt drie jaar productgarantie zónder kilometerbeperking, zes jaar carrosseriegarantie en drie jaar Hyundai Mobiliteitsgarantie (hulp bij eventuele problemen met de auto, zeven dagen per week, 24 uur per dag).

Geavanceerde CRDi-techniek
Hyundai introduceerde de ultramoderne generatie CRDi-krachbronnen in mei 2001 op de Nederlandse markt. De eerste krachtbron van deze serie, de 2.0 CRDi, verscheen in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe. Dankzij de vooruitstrevende techniek leveren ze hoge prestaties bij een laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot.

Hyundai heeft de motoren ontwikkeld in samenwerking met Detroit Diesel (behoort tot Roger Penske Group) en maakt voor de brandstofinjectie gebruik van de common-rail techniek van Bosch. Het elektronisch geregelde systeem spuit de brandstof onder zeer hoge druk (1.350 bar) rechtstreeks in de cilinders. De motoren lopen zuiniger en schoner dan een krachtbron met indirecte inspuiting. Hyundai past daarnaast vooruitstrevende technieken toe, zoals vier kleppen per cilinder en een turbo met intercooler.

Perfecte koude start
Bij de CRDi-krachtbronnen is veel aandacht besteed aan een zeer goede koude start. Nieuwe, speciale gloeibougies bereiken binnen vier seconden hun werktemperatuur van 850 graden Celsius. Hyundai past deze bougies toe om juist bij de start de productie van rook en roet uit te bannen. Bovendien vermindert de geluidsproductie. Bij een buitentemperatuur onder het vriespunt treedt een systeem voor brandstofvoorverwarming in werking, zodat de motoren ook onder die omstandigheden trillingsvrij en rookvrij lopen.

Een volledig elektronisch motormanagement draagt bij aan de verfijnde loop. Het past inspuitmoment en -duur in een fractie van een seconde aan de vaak wisselende omstandigheden aan. De controle van de motor en de verbranding is snel uit te voeren met behulp van HiScan-diagnoseapparatuur. En mocht het motormanagement een storing signaleren, dan gaat het over op een noodloopfunctie waardoor toerental en snelheid worden beperkt.

Emissie-eisen
De nieuwe CRDi-turbodieselmotoren zijn uitgerust met vier kleppen per cilinder en directe injectie. Ze springen uiterst spaarzaam om met brandstof, doen hun werk stil en hun uitstoot is minimaal. Allemaal voldoen ze aan de emissie-eisen volgens de Euro III-regelgeving. Bovendien is bij de ontwikkeling al rekening gehouden met de Euro IV-emissie-eisen, zodat de motoren daar straks met minimale aanpassingen aan kunnen voldoen. Uitlaatgasrecirculatie (EGR), zoals bekend van benzinemotoren, gecombineerd met een hoogst efficiënte verbrandingstechnologie (de inspuitdruk kan oplopen tot 1.350 bar) dragen verder bij aan een minimale uitstoot.

Bij de ontwikkeling was het belangrijk dat het geluid en de trillingen van de nieuwe dieselmotoren vergelijkbaar zouden worden met die van benzinemotoren. Daarom zijn alle motoren voorzien van in tegengestelde richting draaiende balansassen en een elektronisch gaspedaal (drive-by-wire) om een rustige loopcultuur te garanderen. Een korte opwarmtijd stond eveneens op het verlanglijstje van de ingenieurs. Dit is bereikt door de elektronische doorstroomregeling van de koelvloeistof in het motorblok. Dit heeft ook bijgedragen aan de compactheid van deze nieuwe generatie turbodieselmotoren.

De 1,5- en 2,0-litermotoren zijn modulair opgebouwd. Hierdoor verdient de productie zich sneller terug. Dit vergroot tevens de efficiency. Hyundai past dezelfde technologie toe op de 2,5-litermotor voor de lichte bedrijfswagens.

De 2,0-litermotor (1.991 cc) levert 83 kW/ 112 pk vermogen bij 4.000 toeren. De maximale trekkracht van deze viercilinder bedraagt 255 Nm (Trajet en Santa Fe, Elantra 235 Nm) bij slechts 2.000 toeren.

De 1,5-litermotor (1.493 cc) is 96 mm korter en ongeveer 10 procent lichter. Toch levert deze motor opmerkelijke prestaties voor zijn formaat (59 kW/80 pk bij 4.000 t.p.m. en 173 Nm bij 2.000 t.p.m.).

De 2,5-litermotor levert 103 kW/140 pk bij 4.000 toeren per minuut. In tegenstelling tot de andere twee motoren die Hyundai dwars voor in voorwielaandrijvers monteert, komt deze motor in lengterichting te hangen voor toepassing van achterwiel- en vierwielaandrijving.

Het common-rail systeem van Bosch
Hyundai heeft voor zijn direct ingespoten dieselmotoren het Bosch hogedrukinspuitsysteem gekozen. Bij de common-rail dient een buis als reservoir van waaruit brandstof onder zeer hoge druk (tot 1.350 bar) over de elektronisch bestuurde injectoren wordt verdeeld. Een door de nokkenas aangedreven hogedrukbrandstofpomp zorgt voor een constante druk.

De elektronische besturing van de injectoren maakt het mogelijk om precies de juiste hoeveelheid brandstof op precies het juiste moment onder hoge druk in de verbrandingskamer te injecteren. De zeer efficiënte verbranding die hierdoor ontstaat, resulteert in een laag verbruik, minder geluid en minder schadelijke uitstoot.

Het motormanagement (ECM) dat de common-rail aanstuurt, evalueert signalen van de motor (zoals de stand van het gaspedaal en de luchttemperatuur) om de timing en de hoeveelheid van de ingespoten brandstof te bepalen.

Een belangrijk signaal komt van de luchthoeveelheidsmeter. Deze is gemonteerd in het inlaatspruitstuk en meet de temperatuur en het volume van de luchtstroom. Zo weet de computer precies hoeveel brandstof er nodig is om een optimale verbranding te verkrijgen en toch binnen de emissie-eisen te blijven.

De computer regelt ook een kleine voorinspuiting. Deze zorgt voor een progressievere en snellere drukopbouw voor de daadwerkelijke injectie. Grote voordelen hiervan zijn de verminderde geluidsproductie en een efficiëntere verbranding. Hierdoor presteert de motor zuiniger en produceert hij ook minder schadelijke stoffen.

Minder schadelijke uitstoot, minder trillingen en minder geluid Hyundai heeft uitgebreid onderzoek verricht naar de manier waarop het de negatieve effecten van uitlaatgassen op het milieu kan minimaliseren. De CRDi-motoren hebben een geringe uitstoot.

Een gedeelte van de uitlaatgassen wordt gerecirculeerd (EGR). Dit vermindert de uitstoot van stikstofoxiden. De uitlaatgassen worden terug naar het inlaatkanaal geleid via de cilinderkop in plaats van via een apart kanaal. Dit bespaart ruimte en creëert een efficiëntere stroom van inlaatgassen, omdat de uitlaatgassen worden gekoeld als deze door de cilinderkop stromen. Een oxidatiekatalysator zorgt voor additionele reiniging van de uitlaatgassen. Deze zet koolwaterstoffen en koolstofmonoxide om in water en het onschadelijke koolstofdioxide.

Meer aandacht voor gedetailleerd werk aan het motorontwerp zorgt voor een mindere belasting van het milieu. Een voorbeeld hiervan is het eenvoudig verwisselbare papieren oliefilter dat goedkoop is te produceren en makkelijk te recyclen. Olie verversen is slechts nodig om de 15.000 kilometer.

Geluid en trillingen gereduceerd
De CRDi-motoren van Hyundai zetten nieuwe maatstaven op het gebied van geluids- en trillingsproductie voor dieselmotoren. Dankzij het hogedrukinspuitsysteem en de korte voorinspuiting zijn de CRDi-motoren al stiller dan eerdere direct ingespoten dieselmotoren. Maar Hyundai heeft meer gedaan om de motoren naar een nog hoger niveau te brengen.

Het gietijzeren motorblok is extreem stijf en is met doorlopende tapbouten bevestigd aan een grondplaat voor nog meer stevigheid. De vijf krukaslagers zijn gemonteerd aan de grondplaat in plaats van aan de individuele lagerkappen. Dit reduceert beweging en wrijvingsverliezen.

Twee in tegengestelde richting draaiende balansassen van het type Lancaster gaan iedere ongewenste trilling tegen. De krukas van gesmeed staal is door toepassing van acht contragewichten volledig gebalanceerd. De balansassen draaien in een lichtgewicht, aluminium oliecarter.

Hyundai heeft breedste serie bedrijfswagens ooit Hyundai presenteerde op de BedrijfsautoRAI 2002 met de H 200 2.5 CRDi Powervan een verdere uitbreiding van de bedrijfswagenlijn, waarmee het aanbod opnieuw breder en gevarieerder is geworden.

Dankzij de groei van de bedrijfswagenlijn kan Hyundai steeds nauwkeuriger inspelen op specifieke ondernemerswensen. Ultrazuinig, extreem robuust, comfortabel of supersnel: er is een Hyundai die daaraan voldoet. Hyundai bestrijkt de markt voor bedrijfswagens met meer modellen en meer uitvoeringen. Dat is geen luxe, want de markt is ook in steeds meer deelsegmenten op te splitsen, die elk eigen voorkeuren hanteren. Hyundai voorziet in volle breedte in de zeer uiteenlopende mobiliteitswensen van bedrijven, waarbij betaalbaarheid en betrouwbaarheid de sleutelwoorden zijn.

H 200: dertig uitvoeringen
Eind 2001 werden de Terracan Van en de Terracan Van Highroof toegevoegd aan het gamma lichte bedrijfswagens. Met de Santa Fe Van, de Highway Van en de H 200 Pick-up komt het totaal aantal modellen op vijf. Daarnaast groeit ook het aantal uitvoeringen per model, zoals de lancering van de H 200 2.5 CRDi illustreert. Alleen al van de H 200 zijn zo'n dertig verschillende uitvoeringen leverbaar.

Naast meer modellen en meer uitvoeringen richt Hyundai zich ook op meer zekerheid. Met andere woorden: lage kilometerkosten door betrouwbaarheid en door goede support vanuit de dealerorganisatie. Dankzij de scherpe aanschafprijs en goede restwaarde ligt de afschrijving van een Hyundai-bedrijfswagen aanzienlijk lager dan bij vergelijkbare modellen. Ook de onderhouds- en reparatiekosten zijn zeer gunstig. Alle modellen zijn voorzien van drie jaar Hyundai Mobiliteitsgarantie.

Grip op kosten Voor de H 200 hanteert Hyundai het ZonderZorgenPakket dat bestaat uit de fabrieksgarantie (drie jaar) en de mobiliteitsgarantie en aangevuld kan worden met een ROB-contract met zeer gunstige, vaste prijs voor reparatie, onderhoud en banden (ROB). Daarmee kan uiterst nauwkeurig worden uitgerekend wat de auto, voor een periode van drie jaar, per kilometer kost. Dit pakket biedt ondernemers, groot of klein, grip op een van de grootste kostenposten in het bedrijf: de mobiliteit.