BedrijfsautoRAI
15-07-2002
Hyundai H 200 Powervan: treffende mix van kracht en comfort
De H 200 2.5 CRDi Powervan is met name bedoeld voor zelfstandige ondernemers die voor hun bedrijf een auto met een grote laadruimte en een fors laadvermogen nodig hebben, en die daarnaast zeer hoge eisen stellen aan prestaties en comfort. Juist vanwege de luxe en het prestatieniveau van de motor kan deze Powervan zich meten met veel personenwagens. Het aantal van twee zitplaatsen is uit te breiden naar vijf door montage van een dubbele cabine, waarna nog altijd 4000 liter laadruimte overblijft. Het laadvermogen bedraagt minimaal 1200 kilo. Het maximaal geremd aanhangervermogen bedraagt 2000 kilo.
Souplesse
De 2.5 CRDi-krachtbron telt vier cilinders en is voorzien van een
turbolader, een intercooler en common-rail inspuittechnologie. De
turbodiesel levert 103 kW/140 pk en een koppel van maar liefst 314 Nm
bij slechts 2000 toeren per minuut. Meer nog dan een hoge topsnelheid
en een snelle acceleratie biedt hij souplesse en trekkracht. Bij
vrijwel elk toerental levert de motor volop trekkracht. Wegrijden met
een zware aanhanger, inhalen op binnenwegen of manoeuvreren door druk
stadsverkeer: het hoge koppel biedt in al deze situaties veel
rijgemak.
Een andere belangrijke comfortfactor is de imposante uitrusting.
Standaard beschikt de H 200 2.5 CRDi Powervan over ABS, dubbele
airbags, centrale portiervergrendeling, elektrische bediening van
ruiten en spiegels, mistlampen vóór, lichtmetalen velgen en twee
luxueuze captain chairs.
Prijzen
De H 200 2.5 CRDi Powervan is er vanaf 17.395 euro (excl. BTW). De 2.5
CRDi motor is uiteraard ook leverbaar op de vele andere uitvoeringen
van de H 200. De meerprijs bedraagt 2.750 euro exclusief BTW
(tegenover de 2.5 TD motor). Hij is leverbaar vanaf juli 2002. Ook
voor deze auto geldt de Hyundai Multipoint Garantie. Deze biedt drie
jaar productgarantie zónder kilometerbeperking, zes jaar
carrosseriegarantie en drie jaar Hyundai Mobiliteitsgarantie (hulp bij
eventuele problemen met de auto, zeven dagen per week, 24 uur per
dag).
Geavanceerde CRDi-techniek
Hyundai introduceerde de ultramoderne generatie CRDi-krachbronnen in
mei 2001 op de Nederlandse markt. De eerste krachtbron van deze serie,
de 2.0 CRDi, verscheen in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe.
Dankzij de vooruitstrevende techniek leveren ze hoge prestaties bij
een laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot.
Hyundai heeft de motoren ontwikkeld in samenwerking met Detroit Diesel
(behoort tot Roger Penske Group) en maakt voor de brandstofinjectie
gebruik van de common-rail techniek van Bosch. Het elektronisch
geregelde systeem spuit de brandstof onder zeer hoge druk (1.350 bar)
rechtstreeks in de cilinders. De motoren lopen zuiniger en schoner dan
een krachtbron met indirecte inspuiting. Hyundai past daarnaast
vooruitstrevende technieken toe, zoals vier kleppen per cilinder en
een turbo met intercooler.
Perfecte koude start
Bij de CRDi-krachtbronnen is veel aandacht besteed aan een zeer goede
koude start. Nieuwe, speciale gloeibougies bereiken binnen vier
seconden hun werktemperatuur van 850 graden Celsius. Hyundai past deze
bougies toe om juist bij de start de productie van rook en roet uit te
bannen. Bovendien vermindert de geluidsproductie. Bij een
buitentemperatuur onder het vriespunt treedt een systeem voor
brandstofvoorverwarming in werking, zodat de motoren ook onder die
omstandigheden trillingsvrij en rookvrij lopen.
Een volledig elektronisch motormanagement draagt bij aan de verfijnde
loop. Het past inspuitmoment en -duur in een fractie van een seconde
aan de vaak wisselende omstandigheden aan. De controle van de motor en
de verbranding is snel uit te voeren met behulp van
HiScan-diagnoseapparatuur. En mocht het motormanagement een storing
signaleren, dan gaat het over op een noodloopfunctie waardoor
toerental en snelheid worden beperkt.
Emissie-eisen
De nieuwe CRDi-turbodieselmotoren zijn uitgerust met vier kleppen per
cilinder en directe injectie. Ze springen uiterst spaarzaam om met
brandstof, doen hun werk stil en hun uitstoot is minimaal. Allemaal
voldoen ze aan de emissie-eisen volgens de Euro III-regelgeving.
Bovendien is bij de ontwikkeling al rekening gehouden met de Euro
IV-emissie-eisen, zodat de motoren daar straks met minimale
aanpassingen aan kunnen voldoen. Uitlaatgasrecirculatie (EGR), zoals
bekend van benzinemotoren, gecombineerd met een hoogst efficiënte
verbrandingstechnologie (de inspuitdruk kan oplopen tot 1.350 bar)
dragen verder bij aan een minimale uitstoot.
Bij de ontwikkeling was het belangrijk dat het geluid en de trillingen
van de nieuwe dieselmotoren vergelijkbaar zouden worden met die van
benzinemotoren. Daarom zijn alle motoren voorzien van in tegengestelde
richting draaiende balansassen en een elektronisch gaspedaal
(drive-by-wire) om een rustige loopcultuur te garanderen. Een korte
opwarmtijd stond eveneens op het verlanglijstje van de ingenieurs. Dit
is bereikt door de elektronische doorstroomregeling van de
koelvloeistof in het motorblok. Dit heeft ook bijgedragen aan de
compactheid van deze nieuwe generatie turbodieselmotoren.
De 1,5- en 2,0-litermotoren zijn modulair opgebouwd. Hierdoor verdient
de productie zich sneller terug. Dit vergroot tevens de efficiency.
Hyundai past dezelfde technologie toe op de 2,5-litermotor voor de
lichte bedrijfswagens.
De 2,0-litermotor (1.991 cc) levert 83 kW/ 112 pk vermogen bij 4.000
toeren. De maximale trekkracht van deze viercilinder bedraagt 255 Nm
(Trajet en Santa Fe, Elantra 235 Nm) bij slechts 2.000 toeren.
De 1,5-litermotor (1.493 cc) is 96 mm korter en ongeveer 10 procent lichter. Toch levert deze motor opmerkelijke prestaties voor zijn formaat (59 kW/80 pk bij 4.000 t.p.m. en 173 Nm bij 2.000 t.p.m.).
De 2,5-litermotor levert 103 kW/140 pk bij 4.000 toeren per minuut. In tegenstelling tot de andere twee motoren die Hyundai dwars voor in voorwielaandrijvers monteert, komt deze motor in lengterichting te hangen voor toepassing van achterwiel- en vierwielaandrijving.
Het common-rail systeem van Bosch
Hyundai heeft voor zijn direct ingespoten dieselmotoren het Bosch
hogedrukinspuitsysteem gekozen. Bij de common-rail dient een buis als
reservoir van waaruit brandstof onder zeer hoge druk (tot 1.350 bar)
over de elektronisch bestuurde injectoren wordt verdeeld. Een door de
nokkenas aangedreven hogedrukbrandstofpomp zorgt voor een constante
druk.
De elektronische besturing van de injectoren maakt het mogelijk om
precies de juiste hoeveelheid brandstof op precies het juiste moment
onder hoge druk in de verbrandingskamer te injecteren. De zeer
efficiënte verbranding die hierdoor ontstaat, resulteert in een laag
verbruik, minder geluid en minder schadelijke uitstoot.
Het motormanagement (ECM) dat de common-rail aanstuurt, evalueert
signalen van de motor (zoals de stand van het gaspedaal en de
luchttemperatuur) om de timing en de hoeveelheid van de ingespoten
brandstof te bepalen.
Een belangrijk signaal komt van de luchthoeveelheidsmeter. Deze is
gemonteerd in het inlaatspruitstuk en meet de temperatuur en het
volume van de luchtstroom. Zo weet de computer precies hoeveel
brandstof er nodig is om een optimale verbranding te verkrijgen en
toch binnen de emissie-eisen te blijven.
De computer regelt ook een kleine voorinspuiting. Deze zorgt voor een
progressievere en snellere drukopbouw voor de daadwerkelijke injectie.
Grote voordelen hiervan zijn de verminderde geluidsproductie en een
efficiëntere verbranding. Hierdoor presteert de motor zuiniger en
produceert hij ook minder schadelijke stoffen.
Minder schadelijke uitstoot, minder trillingen en minder geluid
Hyundai heeft uitgebreid onderzoek verricht naar de manier waarop het
de negatieve effecten van uitlaatgassen op het milieu kan
minimaliseren. De CRDi-motoren hebben een geringe uitstoot.
Een gedeelte van de uitlaatgassen wordt gerecirculeerd (EGR). Dit vermindert de uitstoot van stikstofoxiden. De uitlaatgassen worden terug naar het inlaatkanaal geleid via de cilinderkop in plaats van via een apart kanaal. Dit bespaart ruimte en creëert een efficiëntere stroom van inlaatgassen, omdat de uitlaatgassen worden gekoeld als deze door de cilinderkop stromen. Een oxidatiekatalysator zorgt voor additionele reiniging van de uitlaatgassen. Deze zet koolwaterstoffen en koolstofmonoxide om in water en het onschadelijke koolstofdioxide.
Meer aandacht voor gedetailleerd werk aan het motorontwerp zorgt voor
een mindere belasting van het milieu. Een voorbeeld hiervan is het
eenvoudig verwisselbare papieren oliefilter dat goedkoop is te
produceren en makkelijk te recyclen. Olie verversen is slechts nodig
om de 15.000 kilometer.
Geluid en trillingen gereduceerd
De CRDi-motoren van Hyundai zetten nieuwe maatstaven op het gebied van
geluids- en trillingsproductie voor dieselmotoren. Dankzij het
hogedrukinspuitsysteem en de korte voorinspuiting zijn de CRDi-motoren
al stiller dan eerdere direct ingespoten dieselmotoren. Maar Hyundai
heeft meer gedaan om de motoren naar een nog hoger niveau te brengen.
Het gietijzeren motorblok is extreem stijf en is met doorlopende
tapbouten bevestigd aan een grondplaat voor nog meer stevigheid. De
vijf krukaslagers zijn gemonteerd aan de grondplaat in plaats van aan
de individuele lagerkappen. Dit reduceert beweging en
wrijvingsverliezen.
Twee in tegengestelde richting draaiende balansassen van het type
Lancaster gaan iedere ongewenste trilling tegen. De krukas van gesmeed
staal is door toepassing van acht contragewichten volledig
gebalanceerd. De balansassen draaien in een lichtgewicht, aluminium
oliecarter.
Hyundai heeft breedste serie bedrijfswagens ooit
Hyundai presenteerde op de BedrijfsautoRAI 2002 met de H 200 2.5 CRDi
Powervan een verdere uitbreiding van de bedrijfswagenlijn, waarmee het
aanbod opnieuw breder en gevarieerder is geworden.
Dankzij de groei van de bedrijfswagenlijn kan Hyundai steeds
nauwkeuriger inspelen op specifieke ondernemerswensen. Ultrazuinig,
extreem robuust, comfortabel of supersnel: er is een Hyundai die
daaraan voldoet. Hyundai bestrijkt de markt voor bedrijfswagens met
meer modellen en meer uitvoeringen. Dat is geen luxe, want de markt is
ook in steeds meer deelsegmenten op te splitsen, die elk eigen
voorkeuren hanteren. Hyundai voorziet in volle breedte in de zeer
uiteenlopende mobiliteitswensen van bedrijven, waarbij betaalbaarheid
en betrouwbaarheid de sleutelwoorden zijn.
H 200: dertig uitvoeringen
Eind 2001 werden de Terracan Van en de Terracan Van Highroof
toegevoegd aan het gamma lichte bedrijfswagens. Met de Santa Fe Van,
de Highway Van en de H 200 Pick-up komt het totaal aantal modellen op
vijf. Daarnaast groeit ook het aantal uitvoeringen per model, zoals de
lancering van de H 200 2.5 CRDi illustreert. Alleen al van de H 200
zijn zo'n dertig verschillende uitvoeringen leverbaar.
Naast meer modellen en meer uitvoeringen richt Hyundai zich ook op
meer zekerheid. Met andere woorden: lage kilometerkosten door
betrouwbaarheid en door goede support vanuit de dealerorganisatie.
Dankzij de scherpe aanschafprijs en goede restwaarde ligt de
afschrijving van een Hyundai-bedrijfswagen aanzienlijk lager dan bij
vergelijkbare modellen. Ook de onderhouds- en reparatiekosten zijn
zeer gunstig. Alle modellen zijn voorzien van drie jaar Hyundai
Mobiliteitsgarantie.
Grip op kosten Voor de H 200 hanteert Hyundai het ZonderZorgenPakket
dat bestaat uit de fabrieksgarantie (drie jaar) en de
mobiliteitsgarantie en aangevuld kan worden met een ROB-contract met
zeer gunstige, vaste prijs voor reparatie, onderhoud en banden (ROB).
Daarmee kan uiterst nauwkeurig worden uitgerekend wat de auto, voor
een periode van drie jaar, per kilometer kost. Dit pakket biedt
ondernemers, groot of klein, grip op een van de grootste kostenposten
in het bedrijf: de mobiliteit.